Hyppää pääsisältöön

Timmiin kuntoon kuukaudessa? - Lue tämä ennen kuin lankutat 30 päivää putkeen

Liikuntahaasteet eivät ole riskitöntä puuhaa
Liikuntahaasteet eivät ole riskitöntä puuhaa liikunta,lankkuhaaste

Kuukauden lankutuksella six-pack kuntoon, piukat pakarat 30 päivän kyykkyhaasteella! Sosiaalinen media marssittaa eteemme erilaisia liikuntahaasteita ja moni meistä niihin myös tarttuu. Vaakakapinan liikunta-asiantuntija Timo Haikarainen kertoo nyt, toimivatko nämä haasteet oikeasti. Entä mitä hyvää ja huonoa liikuntahaasteissa on?

LIIKUNTAHAASTEIDEN PLUSSAT

  • Kaikki, mikä saa liikkeelle, on hyvästä. Treenihaaste voi siis olla se kimmoke, joka saa ihmisen ylös sohvan pohjalta kohti liikunnallisempaa elämäntapaa. Haasteen aktivoivaa arvoa ei kannata aliarvioida.
  • Haasteisiin liittyy usein yhteisö tai ryhmä, jossa tuloksia voi raportoida tai jossa voi seurata muiden etenemistä. Treenitapojen luomisessa tällainen sosiaalinen tuki on tärkeää.
  • Liikuntahaasteen aikana suorituskyvyn kehitys voi olla huimaa, sillä haasteet perustuvat yleensä yhden liikkeen säännölliseen ja nousujohteiseen suorittamiseen. Parhaimmillaan, ja silloin kun kaikki menee kuten Strömsössä, tuloskehitys voi olla huimaa. Ja tulokset luonnollisesti motivoivat.

LIIKUNTAHAASTEIDEN MIINUKSET JA RISKIT

  • Liikuntahaasteissa vaanii vammariski, sillä ne lisäävät erityisesti tottumattoman liikkujan treenimäärää lyhyellä ajanjaksolla roimasti. Nimenomaan nopeat muutokset treenin määrässä altistavat vammoille. Leuanvetohaasteet ovat varmasti aiheuttaneet ison liudan tenniskyynärpäitä, sillä alue joutuu kovaan rääkkiin toistuvissa vedoissa. Punnerrukset haastavat olkapäiden rasituksensietoa. Lankuissa alaselkä voi huutaa hoosiannaa, ellei tekniikka ole kunnossa. Heikolla tekniikalla tehdyt kyykyt koettelevat kovasti polvien sietokykyä.
  • Haasteet lupaavat usein timmin keskikropan tai pinkeät pakarat. Tosiasia kuitenkin on, että liikunta yksin ilman ruokavaliomuutosta on surkea laihduttaja. Hyvä esimerkki tästä on tutkimus, jossa vertailtiin kahta porukkaa. Niistä toinen teki 45 päivän ajan viisi kertaa viikossa 20 minuuttia vatsalihaksia, toinen porukka ei tehnyt mitään. Tulokset puhuivat puolestaan: Treenaajien vatsalihasten voima kohosi huimasti, mutta rasvakerroksen paksuus vatsan alueella ei ohentunut lainkaan.
  • Vaikka päivittäinen haaste antaa rutiinia ja mahdollisuuden onnistumisiin, löytyy paikkoja myös epäonnistumisille. Jos päivän haastetreeni jää väliin riskit nousevat, kun harjoituksia yritetään kiriä kiinni. ”Rankaisu” ja väliin jääneiden treenien kiriminen ovat lähes aina ongelmien kerjäämistä, sillä tasainen treenikuormitus ja palautuminen kärsivät. Tiukka ja joustamaton aikataulu voi lannistaa, ellei siinä pysy mukana.

MIKÄ VAIHTOEHDOKSI?

Liikuntahaasteita voi laatia ja toteuttaa myös muilla tavoin. Voi esimerkiksi pyrkiä tekemään jotain liikuntaa päivittäin, vaikka vain portaiden nousua, ja hankkimaan viikkoon pari tehokkaampaa liikuntakertaa. Näin mahdollisuudet onnistua kasvavat ja tavoitteissa on aavistus joustovaraa. Haasteeseen ryhtyessä on hyvä kysyä, onko tämä sellaista tekemistä, jota voisi periaatteessa harrastaa 30 päivän sijasta 365 päivää vuodessa. Muuten haaste saattaa liukua samaan kategoriaan 30 päivän pussikeitto- ja kaalisoppadieettien kanssa - muutoksia tapahtuu ”kuurin” aikana, mutta lopulta mikään elämässä ei muutu.

Lähteet
Lähde: Gabbett, T. 2016. The training-injury prevention paradox: should athletes trainer smarter and harder? British Journal on Sports Medicine. Jan 2016
Vispute, SS. ym. 2011. The effect of abdominal exercise on abdominal fat. Journal of strength and conditioning research. 25(9). 2559-64.

Liikkuminen

  • Vaakakapina - kansanliike, joka mursi pikadieettien vallan

    Kenenkään ihmisarvo ei ole kiinni kehon koosta

    Vaakakapina veti lääkärit, ministerit, kuntokeskukset ja ikilaihduttajat mukaan rintamaan. Kampanja mursi läskimyyttejä ja haastoi purkamaan kehovihan kulttuuria. Kun ihminen pitää itsestään, hän alkaa haluta itselleen hyviä asioita.

  • Sadun joulukirje: "Ajattelen edelleen, että ihminen on ihana!"

    Olkaamme kanssalaisia, ehdottaa Satu Lähteenkorva

    Millainen kulunut kapinavuosi on ollut Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorvan näkökulmasta? Tässä Sadun joulukirje! Rakkaat vaakakapinalaiset ja sen rohkeat tukijat, En ole haikealla mielin, en, vaikka kohdallani päättyy yksi vaihe kapinassa, kun tehtäväni asiantuntijan roolissa päättyy. Olen saanut oppia paljon, enemmän kuin arvaatkaan.

Uusimmat sisällöt - Vaakakapina