Hyppää pääsisältöön

Erilaiset Goldberg-variaatiot

Johann Sebastian Bachin Goldberg-variaatioiden levytykset ja erilaiset versioinnit ovat säännöllisesti palaava teema tässä ohjelmassa ja uusien levyjen joukossa ylipäätään. Harvemmin olen kuitenkaan törmännyt Goldberg-variaatioihin, jotka eivät olisi Bachin kirjoittamia! Toisessa kansainvälisessä Uuno Klami -sävellyskilpailussa Kotkassa vuonna 2009 palkittu saksalainen Joachim Schneider on kirjoittanut teknisesti ja ilmaisullisesti kiehtovat 30 variaatiota teemoineen kahdelle kitaralle Bachin mallia monitasoisesti seuraillen – ja luonnollisesti nimennyt teoksensa Goldberg-variaatioiksi.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Voisi ajatella nimen antavan melkoisia paineita, mutta ilmeisesti Schneider on tässä teoksessa päässyt sinuiksi Bachinsa kanssa: ainakin hän kirjoittaa levytekstissä uskaltautuneeksi tämän teoksen myötä viimein myös säveltämään kontrapunktisesti. Hän puhuu siitä esteettisestä mielihyvästä, joka syntyy fuugassa teeman ja sille asetettavan vastaäänen soidessa ensi kertaa yhdessä. Sävelnikkarina tunnistan tuon tunteen ja ehkäpä sen vuoksi samastun Schneiderin kokemukseen siinä määrin, että hivenen suorastaan innostun hänen Goldberg-variaatioidensa kontrapunktista.

Schneider kirjoittaa Bachin tapaan kaanoneita, mutta toisin kuin Bach, hän muuntelee niiden rytmisuhteita ja asettaa kaksi kitaraa, kaanonin osapuolet, aina horisontaaleiksi peilikuvikseen. Bachia hän ei lainaa, vaan kirjoittaa modernia satsia erikoisine soittotekniikoineen ja mikrointervalleiksi pilkkoutuvine kromaattisuuksineen. Mukana on Bachin tapaan tansseja, mutta oman aikamme valsseja ja flamencoja. Osat ovat lyhyitä ja vaikka kahden näppäilysoittimen sointimaailma säilyy samankaltaisena kullakin 32 osasta on oma esteettinen identiteettinsä – mitä voi pitää huomattavana saavutuksena.

Kitaristit, suomalainen Petri Kumela ja Jürgen Ruck, Schneiderin kollega Würzburgin musiikkikorkeasta ottavat asiansa paneutuen siihen aistikkaasti ja tarkasti. Schneiderin tiukasti punomat oivaltavat polyfoniset abstraktiot vaativat jonkinlaista heittäytymistä myös kuulijaltaan, mutta tässä tapauksessa vaivannäkö kannattaa! Levyn täydentävät kahden kitaran sovitukset Bachin Orgel-Büchleinin kuudesta koraalipreludista, jotka sytyttivät Schneiderin rakkauden Bachiin tämän ollessa vielä nuori urkuoppilas.

“Goldberg” - Joachim F.W. Schneider: Goldberg, aaria erilaisine muunnelmineen kahdelle kitaralle. J.S. Bach: Kuusi koraalipreludia Orgel-Büchleinista. - Jürgen Ruck ja Petri Kumela, kitarat. (Contrastes Records, CR201603)

Kuuntele Uudet levyt 24.3.2017, toimittajana Ville Komppa.