Hyppää pääsisältöön

Puoli kiloa kasviksia päivässä - miten se temppu tehdään?

Patrikin tehtävä: Syöminen
Patrikin tehtävä: Syöminen Kuva: Yle / Annukka Palmén-Väisänen tehtävät,Patrik Borg,vaakakapina

Runsas kasvisten syöminen on terveydelle tärkeää ja painonhallinnallekin kasvikset ovat liki välttämättömiä. Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg haastaa meidät näin orastavan kevään kunniaksi nostamaan väriä ruokalautaselle - kasvisten, vihannesten, marjojen ja hedelmien muodossa.

Kasviksia suositellaan syötäväksi puoli kiloa päivässä, mutta keskimäärin syömme reilusti vähemmän. Monissa Euroopan maissa, etenkin Välimeren rannoilla, kasviksia syödään yli puoli kiloa päivässä, joten mitään utopiaa puolen kilon päivittäinen kasvisannos ei ole. Vaakakapina haluaa edistää syömistä, jossa ruokaa saa syödä sen verran kuin haluaa ja stressittä - hyvinvointia, terveyttä ja painonhallintaa tavoitellen. Tämä ei ole mahdollista, jos ruokavaliossa kasvisten määrä on pieni. Kova fakta nimittäin on, että mikäli kasviksia ei ole ruokavaliossa riittävästi, ruokavaliota on vaikea sanoa terveelliseksi tai painonhallintaa edistäväksi.

Puoli kiloa, mistä se koostuu?

Puolen kilon päivätavoitteeseen päästään toteuttamalla aiemmin ateriarytmitehtävästä tuttua sääntöä:

  • Aamiaiselle kasvista, hedelmää tai marjaa ainakin nyrkillinen
  • Lounaalle kasviksia 1/3-1/2 ruokamäärästä
  • Iltapäivän välipalalle kasvista, hedelmää tai marjaa ainkin nyrkillinen
  • Päivälliselle kasviksia 1/3-1/2 ruokamäärästä
  • Iltapalalle kasvista, hedelmää tai marjaa ainakin nyrkillinen

Tällä sapluunalla mennään itse asiassa heittämällä yli puolen kilon tavoitteen – joka päivä!

Kasvikset osaksi maukkaita rutiineja

Monella on tehtävää, jotta kasvisten syöminen taipuu osaksi rutiineja. Urakkaa voi olla etenkin siinä, miten kasvikset löytävät tiensä ruokalautaselle vaivattomasti ja ennen kaikkea maukkaasti. Yleisimmin hankaluuksia arjen keskellä aiheuttaa päivällinen. Kysymys kuuluu: Kuinka opetella valmistamaan nopeasti ja maittavasti kasvispitoista ruokaa pitkän työpäivän jälkeen?

Vaikka makuasioista ei voi kiistellä, kaikkea kannattaa kokeilla. Joka kerta, kun aterialla on kasviksia selkeästi aiempaa enemmän ja ruoka maistuu, voi todeta, että parempaan päin on menty. Kannattaa muistaa, että melkeinpä kaikki on sallittua tässäkin. On siis turha jäädä miettimään, voiko banaaneja syödä (tietty voi!) tai voiko kasvisten joukkoon laittaa ”ainesta x” (tottakai voi!).

Vertaistukea tehtävien suorittamiseen saat Jenny ja Läskimyytinmurtajat -Facebook-ryhmästä.

Syöminen

Uusimmat sisällöt - Vaakakapina

  • Vaakakapinan kesäjatkis, osa 7

    Vaakakapinan kesäjatkiksen seitesmäs osa!

    Vaakakapina julkaisee kahdeksanosaisen kesäjatkiksen, jonka kirjoittamiseen voi kuka tahansa osallistua Jenny ja Läskimyytinmurtajat -yhteisössä.

  • Vaakakapinan kesäjatkis, osa 7

    Vaakakapinan kesäjatkiksen seitsemäs osa!

    Vaakakapina julkaisee kahdeksanosaisen kesäjatkiksen, jonka kirjoittamiseen voi kuka tahansa osallistua Jenny ja Läskimyytinmurtajat -yhteisössä.

  • Vaakakapinan kesäjatkis, osa 5

    Vaakakapinan kesäjatkiksen viides osa!

    Vaakakapina julkaisee kahdeksanosaisen kesäjatkiksen, jonka kirjoittamiseen voi kuka tahansa osallistua Jenny ja Läskimyytinmurtajat -yhteisössä.

  • Vaakakapina kysyy: Millaista apua kaipaisit painonhallintaan?

    Lähetä terveisiä terveydenhuollon ammattilaisille!

    Oletko saanut hyviä neuvoja vai ollut vastaanottokäynnin jälkeen entistä hämmentyneempi? Miten terveydenhuollon ammattilaisten pitäisi sinun mielestäsi ottaa ylipaino puheeksi? Vastaa Vaakakapinan kyselyyn ja ole mukana muuttamassa tapaa, millä painonhallinnasta puhutaan.

  • Vaakakapinan kesäjatkis, osa 4

    Vaakakapinan kesäjatkiksen neljäs osa!

    Vaakakapina julkaisee kahdeksanosaisen kesäjatkiksen, jonka kirjoittamiseen voi kuka tahansa osallistua Jenny ja Läskimyytinmurtajat -yhteisössä.

  • Vaakakapinan kesäjatkis, osa 5

    Vaakakapinan kesäjatkiksen viides osa!

    Vaakakapina julkaisee kahdeksanosaisen kesäjatkiksen, jonka kirjoittamiseen voi kuka tahansa osallistua Jenny ja Läskimyytinmurtajat -yhteisössä.

  • #ihanvaankesän raikkain drinkki on tässä!

    Vietä #ihanvaankesä raikkaan raparperidrinkin äärellä!

    Vaakakapinan virkistävässä kesäjuomassa pääraaka-aineena on raparperisiirappi, jonka tekemiseen on hyvä varata reilu vartti aikaa. Siirapin itse tekeminen kannattaa, sillä juomasta tulee taivaallisen makuista!

  • Vaakakapinan kesäjatkis, osa 3

    Vaakakapinan kesäjatkiksen kolmas osa!

    Vaakakapina julkaisee kahdeksanosaisen kesäjatkiksen, jonka kirjoittamiseen voi kuka tahansa osallistua Jenny ja Läskimyytinmurtajat -yhteisössä.

  • Patrik Borg: Näin vältät syömisen ylilyönnit – Nauti kesästä ja ruoasta ilman turhaa morkkista

    Loma ja stressittömyys helpottavat syömistä.

    Tuoreita kasviksia ja marjoja saatavilla joka puolella. Vapaapäiviä ilman stressiä. Kesä on hieno mahdollisuus nauttia ruoasta ja havainnoida, kuinka stressittömämpi elämä tai parempi nukkuminen helpottavat syömistä. Hyvä ja levännyt lomafiilis voi olla myös kannustin oman jaksamisen muutoksiin. Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg kannustaa sallivaan lomailuun.

  • Varo ihan kivaa elämää

    Kompromisseja ei pidä tehdä oman hyvinvoinnin kustannuksella

    Vastuulliseen aikuisuuteen kuuluu kyky tehdä kompromisseja. On osattava neuvotella, jotta pystyy elämään toisten kanssa. Mutta pystyäkseen elämään itsensä kanssa, on muistettava, että kompromisseja ei pidä tehdä oman hyvinvoinnin kustannuksella. Jos elämässä alkaa olla paljon sellaista, joka tuntuu enemmän taakalta kuin voimavaralta, voisi olla hyvä miettiä, miten tilanteen voisi muuttaa.