Hyppää pääsisältöön

Mikä palvelisi paremmin tiellä kohti ikuista elämää kuin tee?

Lu Yun Teekirja -kuunnelma, näyttelijä Konsta Mäkelä
Lu Yu - Konsta Mäkelä Lu Yun Teekirja -kuunnelma, näyttelijä Konsta Mäkelä Kuva: Yle Kuvapalvelu, Anne Hämäläinen Konsta Mäkelä,tee,Tang-dynastia,janne saarakkala

Tunnet, kuinka paljaat jalkasi työntyvät muinaiskiinalaiseen saveen ja haistat hienoimpien teelaatujen eleganssin, niin kouriintuntuva aistimatka on Janne Saarakkalan käsikirjoittama ja ohjaama Lu Yun Teekirja. Tässä kirjoituksessa Saarakkala pohtii miten, tai oikeastaan miksi, Lu Yu ja Teekirja muotoutuivat hänelle tärkeiksi aiheiksi.

Kuunnelma Lu Yun Teekirja kertoo Lu Yun tarinan, joka eli 700-luvulla Kiinassa Tang-dynastian aikaan. Hän oli vanhempiensa hylkäämä orpo poika, mutta hänellä oli makua. Merkittävien suojelijoiden ansiosta hänelle kehittyi pilkuntarkka vainu teelle, ja siksi hän kohosi sosiaalisessa hierarkiassa vaikka oli luonteeltaan ujo ja syrjäänvetäytyvä. Lu Yun elämäntyö oli kirjoittaa ensimmäinen kattava ohjekirja teen kasvattamisesta, valmistamisesta ja nauttimisesta. Sen ansiosta Kiinan keisari nimitti hänet teen pyhimykseksi, jona hänet tänä päivänkin tunnetaan. Lu Yu ei kuitenkaan ottanut nimitystä vastaan. Miksi? Sen kertoo Janne Saarakkalan Lu Yun Teekirja, jonka hahmot pohjautuvat dokumentoituihin historiallisiin henkilöihin.

"Sain innoituksen kirjoittaa teestä ja Lu Yusta luettuani Pekka Nihtisen kirjoittaman mainion Kiinalaisen teekirjan (2004). Tai, oikeastaan olen lukenut siitä tarkkaan vain sen osan, joka käsittelee Kiinan historiaa teekulttuurin näkökulmasta ja jossa käydään läpi kaikki dynastiat erityispiirteineen, muuten teos on tietokirja teelaaduista, -alueista ja valmistusmenetelmistä. Pätevä teos kaiken kaikkiaan, mutta minua viehätti erityisesti muinaishistoria, josta en tiennyt juuri mitään, sen verran tietämätön pässi minä olen. Inspiroiduin Tang-dynastiasta, joka oli sivistyksen ja taiteiden kulta-aikaa. Silloin kiinalaiset kävivät vilkasta kauppaa naapurimaiden kanssa ja suvaitsivat rinnakkaisia uskonnon harjoittamisen muotoja, kuten kungfutselaisuuden, taolaisuuden ja buddhalaisuuden.

Nämä ihmiset rakastivat vuoria ja kirjoittivat kaikki runoja, myös papit ja papittaret, kuvernöörit ja muut virkamiehet. Niitä vaihdettiin kuin tekstiviestejä nykyisin.― Janne Saarakkala

Ihailin tuon kauden ihmisiä, Lu Yuta ja kumppaneita, joilla, toisin kuin meillä sietämättömän kiireisillä ja yhä tehokkaammilla nykyihmisillä, oli aikaa kokoontua ihastelemaan kuuta joen rantaan, lukea sille kirjoitettuja runoja ja juoda teetä tai viiniä aamuun asti. Nämä ihmiset rakastivat vuoria ja kirjoittivat kaikki runoja, myös papit ja papittaret, kuvernöörit ja muut virkamiehet. Niitä vaihdettiin kuin tekstiviestejä nykyisin. Lienee syytä mainita, että ne jotka lähettelivät toisilleen runoja osasivat lukea ja kirjoittaa – eli sivistynyt yläluokka. Se tuntui Tang-dynastian aikaan olleen laaja, jopa niin laaja, että minun mielikuvituksessani se alkoi muistuttaa nykyistä keskiluokkaa. Tang-dynastian keskiluokka, kaikesta aikakauden kaupankäynnistä huolimatta, ei ollut erityisen kiinnostunut markkinoista, koska se ei ollut muodikasta. Sen sijaan kaikki halusivat olla osa henkevää älymystöä. Ja mikä olisi parempi juoma henkevälle älymystölle kuin tee, joka kaikkine laatuineen, kasvatus- ja valmistusmenetelmineen mahdollisti loputtoman hifistelyn, ja oli kaiken lisäksi terveellistä.

Radioteatteri esittää: Lu Yun Teekirja
Näyttelijät Lotta Lindroos ja Konsta Mäkelä Radioteatteri esittää: Lu Yun Teekirja radioteatteri esittää: lu yun teekirja

Teen taidetta työkseni. Nykypäivänä se on ammatillisesta näkökulmasta koiran hommaa ja sitä tehdään samalla hikipajamentaliteetilla kuin lähes kaikkea muutakin työtä; aamusta iltaan, muka väsymättä ja teeskenneltyä intohimoa puhkuen. Vaikka en haluaisi, ajattelen markkina-arvoani ja taloudellisia yksityiskohtia – eli selviytymistä – lähes päivittäin. Niin kuin monet muutkin, herään välillä miettimään, ehdinkö ollenkaan elää tai mitä elämä edes on. Tulee kaikenlaisia hinkuja aloittaa uusi elämä; downshiftata, muuttaa Lappiin, aloittaa jooga ja mindfulness, siirtyä kokopäiväiseksi aktivistiksi... tai harrastaa teetä, esimerkkejä löytyy loputtomasti.

Samalla mietin maailman tilaa. Masennun ilmastonmuutoksen vaikutuksista ja vihaan ihmisiä, jotka juhlivat kevättä tammikuussa, kun on seitsemän astetta lämmintä, se on sairasta. Samoin kuin maailmanlaajuinen siilipuolustus on kasvavaa ja itse aiheutettua eriarvoistumista vastaan. Protektionistinen käpertyminen, rasismi ja uusfasismi huolestuttavat minua päivittäin. Jollain kammottavalla tavalla teen harrastaminen ja kaikki ”uuden elämän aloitukset” korreloivat siilipuolustuksen kanssa. Se on halua käpertyä ja niin kuin historioitsija Juha Siltanen tiivistää uudessa kirjassaan Keskiluokan nousu, lasku ja pelot (2017), se on yritys hallita edes omaa elämää kaoottisessa maailmassa. Tunnistan sen. Ahdistaa nimittäin katsoa tv-uutisia ja pelkään avata sanomalehteä.

Sanalla sanoen, haistan sodan. Jonkinlaisen. Monenlaisen. Ja tekee mieli paeta. Mutta minne?― Janne Saarakkala

Lu Yun Teekirja oli alunperin täysin eskapistinen projekti. Halusin kirjoittaa teen tuoksuisen aikakoneen, joka siirtäisi minut ja kuulijan pois tästä nykyisestä ahdistuksesta. Aikakoneen, joka siirtäisi Tang-dynastian kulta-aikaan, joka olisi täynnä niin huikaisevia maisemia, että vihloisi. Luontoa, jollaista ei voi kokea enää missään ja kouriintuntuvia, aistillisia yksityiskohtia; makuja, hajuja, voimakkaita kehollisia tuntemuksia. Olen mielestäni onnistunut tavoitteessani.

Kuitenkin, kun kirjoittaessani tutustuin Lu Yun ja hänen lähipiirinsä elämäntarinoihin, ne veivät minut mennessään. Vaikka halusin paeta nykyistä sodan hajua, törmäsin väistämättä Lu Yun ja taolaispapitar ja runoilija Li Jilanin kautta Tang-dynastian väkivaltaisiin vallankaappauksiin, joita he aikoinaan pakenivat. He pakenivat teehen, runouteen, vuorille, teemajojen kuutamoihin ja muihin lohtua tuoviin asioihin, aivan niin kuin me nykyisinkin yritämme tehdä.

Toki Lu Yun Teekirja jakaa vinkkejä siihen, miten valmistaa ja nauttia teetä 700-luvun hipsteri-tyyliin, mutta ehkä enemmän kuin teestä kuunnelma kertoo muinaisten tee-entusiastien kohtaloista ja siitä, että totuutta ihmisen lajityyppillisen käytöksen ja sen syklien seurauksista ei ole koskaan päässyt pakoon missään, eikä niitä pääse pakoon nytkään, vaikka kuinka joisi teetä."

Janne Saarakkala,
Lu Yun Teekirjan käsikirjoittaja ja ohjaaja

Lu Yun Teekirja -kuunnelman käsikirjoittaja ja ohjaaja Janne Saarakkala
Lu Yun Teekirja -kuunnelman käsikirjoittaja ja ohjaaja Janne Saarakkala Kuva: Janne Saarakkala radioteatteri esittää: lu yun teekirja

Lu Yun Teekirja Yle Radio 1:ssä 3.4.2017 klo 19.03
Toinen lähetys 17.4. klo19.03 sekä Yle Areenassa 30 päivän ajan ensilähetyksestä

  • Sorjosen toinen kausi menee ihon alle

    Vakavien rikosten erikoisyksikön työ Lappeenrannassa jatkuu.

    Maailmanlaajuista suosiota niittäneen ja palkintoja saaneen Sorjosen toinen tuotantokausi nähdään Ylellä syksyllä 2018. Sorjosen luoja Miikko Oikkonen kertoo, että kauden teemana on menneisyys, ja että jo kuvatulla kaudella mukana olleet uskovat uusien rikostarinoiden herättävän keskustelua. Oikkonen vihjaa, että ensimmäisellä kaudella "pelkäystyynyyn" turvautuneiden katsojien kannattaa varata sellainen myös tulevalle kaudelle.

  • Kiljukoon nyt kaikkein kaula

    Kadonneen nauhan arvoitus on ratkennut!

    Tuiki harva esine katoaa kokonaan jäljettömiin. Useimmiten tavara löytyy vain täysin väärästä paikasta kuin Toukolan pojan poisheittämä A-p-c-kirja.

  • Vammaisuus ei ole ominaisuus, vaan sarja kokemuksia

    Joulusaarnan aiheena on vammaisten asema yhteiskunnassa.

    Joulusaarnassaan Jenni-Juulia Wallinheimo-Heimonen käy läpi kokemuksiaan vammaisuudesta ja kertoo ratkaisuista, jotka kääntävät ajattelutapaa. Miksi erilaisuutta edelleen karsastetaan ja vammaiset asetetaan niin sanotun normaalin ulkopuolelle – toiseksi?