Hyppää pääsisältöön

Toimintaympäristösignaaleja digitaalisen median kehityksestä: onko tekoäly media-alalla jo must?

Ihmisenkaltaiset robotit vapaassa keskustelussa SXSW-messutapahtuman yleisödemossa
SXSW-konferenssissa pääsi kokeilemaan vapaata keskustelua robottien kanssa Ihmisenkaltaiset robotit vapaassa keskustelussa SXSW-messutapahtuman yleisödemossa Kuva: Yle / Tuija Aalto keskustelu,robotiikka,demo
Alussa oli hyperlinkki. Linkkien kokoelmista tuli portaaleja. Vuosituhannen vaihteessa haku haastoi linkkihakemistot sisällön löytämisen välineenä. Kymmenen vuotta sitten haun rinnalle nousivat sosiaalisen median tietovirrat. Nyt olemme verkkopalvelujen seuraavan ison kehityskaaren alussa.
Ovatko keskustelevat persoonalliset robotit pian hahmoina osana mediatarjontaa?

Tiede-demot antavat esimakua tulevasta: artikkelin kuvan robotit osallistuivat paneelikeskusteluun interaktiivisen median SXSW-tapahtumassa. Japanilaisen NTT-yhtiön kehittämät botit voivat käydä sekä vapaata keskustelua että tavoitteellista, johtopäätöksiin päätyvää keskustelua. Ovatko keskustelevat persoonalliset robotit pian hahmoina osana mediatarjontaa, vai jääkö chatbot-teknologia näkymättömäksi arkemme sujuvuuden takeeksi?

Keskustelevat käyttöliittymät valtaavat alaa käyttökokemuksessa palvelujen asiakaspalvelusta tavaroiden ostamiseen ja uutisten vastaanottamiseen. Somessa pikaviestintä on tätä päivää kaikille ikäryhmille. Ääniohjattavat assistentit toimivat jo isoilla valtakielillä arkisissa oloissa, niin kännyköissä kuin keittiön pöydällä. Tämän on mahdollistanut tietokoneiden lisääntynyt laskentateho sekä kehitysaskelet luonnollisen kielen analyysissä.

Alla alkuvuonna koottuja signaaleja Yleisradion toimintaympäristöstä.

8.3.2017
Katsaus #3

  • Onko tekoäly “must have “ media-alalla?
  • Valtaosalla on käytössä alle kaksi vuotta vanha puhelin
  • Australia seuraa Etelä-Koreaa: koko maahan kattava LTE Broadcasting -verkko
  • Digitulojen osuus riippuu mediakonsernien liiketoiminta-alueiden painotuksista

9.2.2017
Katsaus #2

  • Google ja Facebook veivät 46% Suomen verkkomainonnasta - kotimaiset sanomalehdet kasvattivat osuuttaan
  • Lehtitalon netti-tv mukaan online-videon mainosvaluuttamittaukseen Ruotsissa
  • Uusmedian ansaintamallit eivät riittäviä: Buzzfeed, Medium irtisanovat
  • Verkkovideot lisääntyvät mainosansainnan, ei asiakastarpeen ehdoilla

19.1.2017
Katsaus #1

  • Somen jättiläiset ja hauska haastaja taistelevat mobiilimainostuloista
  • Levy-yhtiöiden digikriisi ohi, suoratoistopalveluilla suuria haasteita
  • Amazon ja uudistettu C More mukaan nettivideokilpailuun

Tuija Aalto vastaa Ylen toimintaympäristöseurannasta Ylen strategiaosastolla.

  • Kulttuurin moniottelija Jukka Mäkisen rakastettuja maalaiskomedioita heinäkuun Toivotut-paketissa

    Kymmenen kysymystä ohjaajalle ja tietenkin ne ohjelmat myös!

    Syvähaastattelussa ohjaaja Jukka Mäkinen, joka on tehnyt mittavan määrän viihdettä ja draamaa Ylellä. Niin yksittäisiä pisteohjelmia kuin pitkiä sarjoja. Heikki Luoman kanssa yhteistyössä tehdyt maalaiskomediat ovat katsojien suursuosikkeja. Jukan jäädessä eläkkeelle julkaisemme läksiäislahjana heinäkuun Toivotut-paketissa hänen suosittuja sarjojaan: Matkalaukkukostaja ja Luonnonmukainen rakastaja -sarjat sekä maalaiskomedioina tutuksi tulleet Kuusniemi-sarjat.

  • Areenan selainpalvelun uusi soitin helpottaa käyttöä

    Areenassa käytössä uusi soitin

    Areenassa on otettu käyttöön uusi soitinohjelma, jonka avulla videot toistetaan Areenan selainpalvelussa. Uuden soittimen merkittävin ominaisuus on se, että se ei käytä Flash-liitännäistä sisällön toistamiseen. Videot toistuvat HTML5-tekniikan avulla. Sama soitin on jo aiemmin ollut käytössä Areenan TV-kanavalähetyksissä ja klippisisällöissä.

  • Areena korvaa Ylen radiosovellukset mobiililaitteissa

    Areena on myös radion koti

    Ylen radiokanavakohtaiset mobiliisovellukset lakkaavat lähipäivinä toimimasta. Jatkossa kanavien suorat lähetykset ovat kuunneltavissa Areena-sovelluksissa, joiden radio-ominaisuudet kehittyvät entistä paremmiksi. Nyt julkaistava versio Areena-sovelluksesta tekee erityisesti suorien radiolähetysten kuuntelusta helppoa.

  • Kotikadun kolmannen kauden suurin mysteeri löytyy ullakolta

    Neljäs kausi tulee katsottavaksi lokakuussa.

    Kotikadun kolme ensimmäistä kautta ovat nyt katsottavissa Areenassa. Jokainen kausi on katsottavissa kuusi kuukautta, joten vielä on aikaa aloittaa koko sarja alusta. Ensimmäinen kausi on katseltavissa 25.7. saakka. Vuosina 1997–1998 nähty kolmas kausi saapui juuri juhannuksen kynnyksellä katsottavaksi. Toinen kausi pättyi jaksoon, jossa tanssittiin Jannen ja Pirkon häitä.