Hyppää pääsisältöön

Suosittuja argentiinalaisia tangoklassikoita kitaralla

Astor Piazzollan nuevo tango eli uusi tango on 1950-luvun lopulta lähtien ollut niin muusikkojen kuin suuren yleisön suosiossa, ja kappaleet kuten La muerte del ángel ovat nousseet niin lähelle listahittiä kuin klassiselle musiikille ylipäätään on mahdollista. Piazzollan varhaista esikuvaa, Carlos Gardelia voi puolestaan pitää autenttisen iskelmätangon isänä – sikäli kuin sellaista onkaan. Saksalainen kitaristi Franz Halász soittaa uudella levyllään Guitarra Mía vuorotellen kitarasovituksia Piazzollan ja Gardelin kappaleista todistaen niiden läheisyyttä: kummassakin on niin populäärit kuin klassiset puolensa.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Tango muuntui tanssia säestävästä soitinmusiikista lauluiskelmäksi pitkälti Carlos Gardelin ansiosta Maailmansotien välisenä aikana. Gardelin vaikutuspiirissä kasvanut Astor Piazzolla kytki tangon takaisin soitinmusiikkiin – tällä kertaa osaksi klassisen musiikin perinnettä. Piazzolla kaipasi vakavamman musiikin pariin tehtyään aikansa tanssittavaa tangoa Toisen maailmansodan aikoihin, opiskeli kotimaassaan Argentiinassa Alberto Ginasteran ja Pariisissa legendaarisen Nadia Boulangerin johdolla ja kehitti oman konserttiversionsa tangosta.

Franz Halászin levy päättyy Piazzollan ensimmäiseen ja vasta vanhoilla päivillään 1980-luvulla säveltämään soolokitarateokseen, Cinco Piezas, viisi kappaletta kitaralle. Sen hivenen tiukemmin ja klassisen komponoidut musiikilliset käänteet tuntuvat sopivan Halászille Gardelin iskelmätangoja paremmin; toisaalta levyn päättävänä teoksena se kääntää sopivasti katseensa taaksepäin ja nostalgisoi Piazzollan sekä Gardelin rakastetuimmilla klassikoilla.

Olen jo aiemmin Uusissa levyissä päässyt kehumasta Halászin erinomaista herkkyyttä ja tulisuutta – ja kuinka paremmin voisikaan kuvata tangoa sävellyslajina. Halász ei tangon parissa yllä aivan samaan metrisyydestä vapaateen lennokkuuten kuin Carlos Gardel laulullaan, mutta laatutekijät ovat edelleen kohdallaan. Levyn kitarasovitukset vaikuttavat luontevilta ja miellyttäviltä; mukana on pari Halászin omaakin sovitusta. Kitaran soinnilliset mahdollisuudet sekä basson, kompin, melodian ja vastaäänten muodostama monikerroksinen tekstuuri virtaa vaivatta.

Oma viehtymykseni instrumentaalitangoon toki avittaa asiaa, mutta väittäisin, että Halász myös tavoittaa jotain olennaista tangon sielukkuudesta. Jos jotakin asiaa kritisoin, niin muuten hyvään sointiin on jossain kohden tuotantoa päässyt pientä säröisyyttä. Muuten hatunnosto Franz Halászille ja hänen puolisolleen, pianisti Débora Halászille, jotka ovat yhdessä vastanneet itse äänityksestä.

“Guitarra Mía”. - Carlos Gardelin ja Astor Piazzollan tangoja kitarasovituksina sekä Piazzollan Cinco Piezas kitaralle. - Franz Halász, kitara. (Bis, BIS-2165)

Kuuntele Uudet levyt 31.3.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.