Hyppää pääsisältöön

Uusi suomalainen pianomusiikki kiinnostavassa kontekstissa

Pianisti Kirill Kozlovskin tohtorintutkinnon sivutuotteena syntynyt Shostakovich in context -levy vastaa pariinkin tarpeeseen. Ensinnäkään Shostakovitshin Preludeja ja fuugia ei ole täällä juuri levytetty – Olli Mustosen kokonaissarjan ja vuoden 2003 jälkeen. Toiseksi levy sisältää kolme uutta suomalaista pianosävellystä, eikä niitäkään liikaa julkaistavaksi asti äänitellä.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Kozlovski on konserttilavalla intensiivinen ja jäntevä tulkitsija, mikä tekee tuoreesta Shostakovich in context -levystä kiinnostavan: kyseessä on hänen ensimmäinen soololevynsä. Valko-Venäjältä Suomeen siirtynyt pianotaiteilija valmisti Taideyliopiston Sibelius-Akatemiaan tohtorintutkinnon Shostakovitshista, jonka musiikki on kiehtonut häntä itseään pitkään. Shostakovitshin kontekstualisointi, sen liittäminen muihin teoksiin ja musiikkikulttuuriin tuotti levyn, jossa Shostakovitshin valittujen Preludien ja fuugien kanssa keskustelevat vuorollaan Ilari Kailan, Matei Gheorghiun ja Mikko Nisulan pianoteokset.

Yhteyksiä on niin sävellyksellisessä työstössä kuin yleisessä hengessä. Puhtaan kvintti-intervallin ympärille kytkeytyvä motiivinen työstö sekä kansanmusiikkivaikutteet ovat Romaniasta Suomeen muuttaneen Matei Gheorghiun Toisen pianosonaatin keskeisiä teemoja – ne yhdistyvät Kozlovskin levyllä Shostakovitshin Preludiin ja fuugaan fis-molli. Mikko Nisulan Kozlovskille kirjoittama Pianosonaatti ”Profeetta” vie ajatukset nuoren Shostakovitshin omaan aikaan uusklassisine ja impressionistisine sävyineen. Suomesta New Yorkiin muuttaneen ja tällä hetkellä Hong Kongissa vaikuttavan Ilari Kailan jo yli kymmenen vuotta sitten säveltämä neliosainen Toccata kumartaa puolestaan renessanssipolyfoniaan päin ja yhdistyy monellakin tasolla Shostakovitshin polyfoniseen musiikilliseen ajatteluun.

Hivenen arkisista äänityksistä huolimatta Shostakovich in context on hieno avaus Kozlovskin diskografialle, jonka toivoo karttuvan pian uusilla julkaisuilla. Konserttilavan energian kanavoiminen levylle ja taltioiminen on taitolaji. Levyn varsinaiseksi sydämeksi muodostuu sen päättävä Shostakovitshin Preludi ja fuuga d-molli, jossa voi aistia musiikin luomisen palon: se todistaa Kozlovskin kuuluvan suomalaisten pianistien parhaimmistoon.

”Shostakovich in context”. - Dmitri Shostakovitsh: Preludit ja fuugat Es-duuri, C-duuri, fis-molli, B-duuri, b-molli ja d-molli. Ilari Kaila: Toccata. Matei Gheorghiu: Pianosonaatti nro 2. Mikko Nisula: Pianosonaatti ”Profeetta”. - Kirill Kozlovski, piano. (Pilfink, JJVCD-175)

Kuuntele Uudet levyt 31.3.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.