Hyppää pääsisältöön

Uusi suomalainen pianomusiikki kiinnostavassa kontekstissa

Pianisti Kirill Kozlovskin tohtorintutkinnon sivutuotteena syntynyt Shostakovich in context -levy vastaa pariinkin tarpeeseen. Ensinnäkään Shostakovitshin Preludeja ja fuugia ei ole täällä juuri levytetty – Olli Mustosen kokonaissarjan ja vuoden 2003 jälkeen. Toiseksi levy sisältää kolme uutta suomalaista pianosävellystä, eikä niitäkään liikaa julkaistavaksi asti äänitellä.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Kozlovski on konserttilavalla intensiivinen ja jäntevä tulkitsija, mikä tekee tuoreesta Shostakovich in context -levystä kiinnostavan: kyseessä on hänen ensimmäinen soololevynsä. Valko-Venäjältä Suomeen siirtynyt pianotaiteilija valmisti Taideyliopiston Sibelius-Akatemiaan tohtorintutkinnon Shostakovitshista, jonka musiikki on kiehtonut häntä itseään pitkään. Shostakovitshin kontekstualisointi, sen liittäminen muihin teoksiin ja musiikkikulttuuriin tuotti levyn, jossa Shostakovitshin valittujen Preludien ja fuugien kanssa keskustelevat vuorollaan Ilari Kailan, Matei Gheorghiun ja Mikko Nisulan pianoteokset.

Yhteyksiä on niin sävellyksellisessä työstössä kuin yleisessä hengessä. Puhtaan kvintti-intervallin ympärille kytkeytyvä motiivinen työstö sekä kansanmusiikkivaikutteet ovat Romaniasta Suomeen muuttaneen Matei Gheorghiun Toisen pianosonaatin keskeisiä teemoja – ne yhdistyvät Kozlovskin levyllä Shostakovitshin Preludiin ja fuugaan fis-molli. Mikko Nisulan Kozlovskille kirjoittama Pianosonaatti ”Profeetta” vie ajatukset nuoren Shostakovitshin omaan aikaan uusklassisine ja impressionistisine sävyineen. Suomesta New Yorkiin muuttaneen ja tällä hetkellä Hong Kongissa vaikuttavan Ilari Kailan jo yli kymmenen vuotta sitten säveltämä neliosainen Toccata kumartaa puolestaan renessanssipolyfoniaan päin ja yhdistyy monellakin tasolla Shostakovitshin polyfoniseen musiikilliseen ajatteluun.

Hivenen arkisista äänityksistä huolimatta Shostakovich in context on hieno avaus Kozlovskin diskografialle, jonka toivoo karttuvan pian uusilla julkaisuilla. Konserttilavan energian kanavoiminen levylle ja taltioiminen on taitolaji. Levyn varsinaiseksi sydämeksi muodostuu sen päättävä Shostakovitshin Preludi ja fuuga d-molli, jossa voi aistia musiikin luomisen palon: se todistaa Kozlovskin kuuluvan suomalaisten pianistien parhaimmistoon.

”Shostakovich in context”. - Dmitri Shostakovitsh: Preludit ja fuugat Es-duuri, C-duuri, fis-molli, B-duuri, b-molli ja d-molli. Ilari Kaila: Toccata. Matei Gheorghiu: Pianosonaatti nro 2. Mikko Nisula: Pianosonaatti ”Profeetta”. - Kirill Kozlovski, piano. (Pilfink, JJVCD-175)

Kuuntele Uudet levyt 31.3.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Aasialaisen kilpailijan takaa paljastui suomalainen maestro

    Maj Lind -pianokilpailun 3. alkueräpäivä.

    Indonesialainen Anthony Hartono on yksi kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun kovatasoisista osallistujista, joiden taustalla vaikuttaa yllättäen suomalainen pianopedagogi, Hartonon kohdalla Teppo Koivisto. Kolmantena alkueräpäivänä kuudesta suomalaisesta osanottajasta oli soittovuorossa Väinö Jalkanen. Pianopedagogi Niklas Pokki arvioi kolmannen alkueräpäivän kilpailijat.

  • Ensimmäinen kisapäivä enteili jo kovaa tasoa

    Maj Lind -pianokilpailu käynnistyi Musiikkitalossa.

    Maj Lind -pianokilpailujen ensimmäisenä alkueräpäivänä eteläkorealainen Hans H. Suh keräsi raikuvimmat aplodit ja vakuutti myös Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin. Kuudesta suomalaiskilpailijasta kolme, Tarmo Peltokoski, Justas Stasevskij ja Fanny Söderström olivat vuorossa heti ensimmäisenä kisapäivänä.

  • Harvinaista arpaonnea Maj Lind -pianokisassa, ainakin toisille

    Tarmo Peltokoski nosti oman nimensä arpahatusta.

    Kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu alkaa! Arvonnassa toimi onnettarena perinteen mukaan kilpailun nuorin osanottaja, joka tällä kertaa onnistui nostamaan arvontahatusta oman nimensä. Tarmo Peltokoski harmitteli kiirettä, Daria Parkhomenko puolestaan iloitsi ylimääräisistä lepopäivistä.