Hyppää pääsisältöön

Uusi suomalainen pianomusiikki kiinnostavassa kontekstissa

Pianisti Kirill Kozlovskin tohtorintutkinnon sivutuotteena syntynyt Shostakovich in context -levy vastaa pariinkin tarpeeseen. Ensinnäkään Shostakovitshin Preludeja ja fuugia ei ole täällä juuri levytetty – Olli Mustosen kokonaissarjan ja vuoden 2003 jälkeen. Toiseksi levy sisältää kolme uutta suomalaista pianosävellystä, eikä niitäkään liikaa julkaistavaksi asti äänitellä.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Kozlovski on konserttilavalla intensiivinen ja jäntevä tulkitsija, mikä tekee tuoreesta Shostakovich in context -levystä kiinnostavan: kyseessä on hänen ensimmäinen soololevynsä. Valko-Venäjältä Suomeen siirtynyt pianotaiteilija valmisti Taideyliopiston Sibelius-Akatemiaan tohtorintutkinnon Shostakovitshista, jonka musiikki on kiehtonut häntä itseään pitkään. Shostakovitshin kontekstualisointi, sen liittäminen muihin teoksiin ja musiikkikulttuuriin tuotti levyn, jossa Shostakovitshin valittujen Preludien ja fuugien kanssa keskustelevat vuorollaan Ilari Kailan, Matei Gheorghiun ja Mikko Nisulan pianoteokset.

Yhteyksiä on niin sävellyksellisessä työstössä kuin yleisessä hengessä. Puhtaan kvintti-intervallin ympärille kytkeytyvä motiivinen työstö sekä kansanmusiikkivaikutteet ovat Romaniasta Suomeen muuttaneen Matei Gheorghiun Toisen pianosonaatin keskeisiä teemoja – ne yhdistyvät Kozlovskin levyllä Shostakovitshin Preludiin ja fuugaan fis-molli. Mikko Nisulan Kozlovskille kirjoittama Pianosonaatti ”Profeetta” vie ajatukset nuoren Shostakovitshin omaan aikaan uusklassisine ja impressionistisine sävyineen. Suomesta New Yorkiin muuttaneen ja tällä hetkellä Hong Kongissa vaikuttavan Ilari Kailan jo yli kymmenen vuotta sitten säveltämä neliosainen Toccata kumartaa puolestaan renessanssipolyfoniaan päin ja yhdistyy monellakin tasolla Shostakovitshin polyfoniseen musiikilliseen ajatteluun.

Hivenen arkisista äänityksistä huolimatta Shostakovich in context on hieno avaus Kozlovskin diskografialle, jonka toivoo karttuvan pian uusilla julkaisuilla. Konserttilavan energian kanavoiminen levylle ja taltioiminen on taitolaji. Levyn varsinaiseksi sydämeksi muodostuu sen päättävä Shostakovitshin Preludi ja fuuga d-molli, jossa voi aistia musiikin luomisen palon: se todistaa Kozlovskin kuuluvan suomalaisten pianistien parhaimmistoon.

”Shostakovich in context”. - Dmitri Shostakovitsh: Preludit ja fuugat Es-duuri, C-duuri, fis-molli, B-duuri, b-molli ja d-molli. Ilari Kaila: Toccata. Matei Gheorghiu: Pianosonaatti nro 2. Mikko Nisula: Pianosonaatti ”Profeetta”. - Kirill Kozlovski, piano. (Pilfink, JJVCD-175)

Kuuntele Uudet levyt 31.3.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Elokuvalegendan tarjouksesta ei sellistikään voi kieltäytyä

    Levyarvostelu

    Michel Legrand on säveltänyt tunnetuin seurauksin huikean määrän elokuvamusiikkia. Mikko Franckin johtaman Ranskan radion filharmonisen orkesterin Legrand-uutuus paljastuu yhdeksi koukuttavimmista potrettilevyistä pitkään aikaan, sillä niin maistuvia ovat 85-vuotiaan legendan tätä vuosikymmentä edustavat pianokonsertto ja sellokonsertto.

  • Trikolorin värit pianopainallusten pikavalintoina

    Levyarvostelu

    Michel Legrandin, Aaron Coplandin, Philip Glassin ja monen muun sävellyksenopettaja Nadia Boulanger on viime vuosisadan musiikin suuria jos-tarinoita. Pedagogin rooliin noin 30-vuotiaana rajoittautunut Boulanger olisi selvien ennusmerkkien mukaan voinut loistaa pitkään säveltäjänäkin. Saksalaispianisti Florian Uhligin levyttämällä niukkojen pianokonserttojen levyllä Boulanger esitellään kiehtovassa seurassa.

  • Täyttä Chaminadea Stuttgartista

    Levyarvostelu

    Cécile Chaminaden sävellystuotanto on oiva ikkuna sen näkemiseen, miten Brahmsin kamarimusiikki oli lumonnut ranskalaiset perässähiihtäjät 1880-luvun koittaessa. Tiedetäänhän sekin, että asetelma selkeytti omalla tahollaan Gabriel Fauré. Saksalainen Trio Parnassus haluaa kuitenkin uutuudellaan jättää pölyiset spekuloinnit pois ja välittää kernaasti sen määrän tunnetta kuin mitä yhdellä viululla, sellolle ja pianolla pystyy.