Hyppää pääsisältöön

Blockfest tekee kulttuurihistoriaa: Asa esittää legendaarisen Punainen tiili -albumin kokonaan livenä hip hop -festarin synttäreillä

Avaimen vuonna 2001 julkaistu Punainen tiili on yksi suomiräpin kulmakivistä.

Avaimen Punainen tiili kuullaan Blockfestillä elokuussa kokonaisuudessaan, kun Asa hyppää yhden keikan ajaksi vanhaan alter egoonsa. // Kuva: YleX / Ida Karimaa

Avain-artistinimellä uransa aloittanut räppäri Asa teki Punainen tiili -debyytillään jotain, mitä kukaan ei ollut koskaan aiemmin tehnyt Suomessa.

Kiihkeästi yhteiskunnallisiin ongelmiin, lähiöiden syrjäytyneiden ihmisten kohtaloihin, maahanmuuttajien eriarvoiseen kohteluun, tasa-arvoon ja oikeudenmukaisuuteen pureutunut levy oli ensimmäinen puhtaasti kantaaottava suomirap-julkaisu.

- Se oli poliittista runoutta ja aatteen paloa aikaan, jolloin aatetta ja politiikkaa ei ollut enää kovin paljon. Raha oli ottanut jo vallan. Nuorten ajatus ei ollut enää siinä, että kaadetaan hallitus, Asa kuvailee debyyttialbumiaan 16 vuotta sen julkaisun jälkeen.

Punaisen tiilen ilmestyessä vuonna 2001 suomirap oli vielä musiikkityylinä tuore, joten samaan aikaan genren kanssa kasvoi uusi sukupolvi räppipäitä, joille levystä tuli yksi elämän tärkeimmistä teoksista. Lisäksi Punaisen tiilen tietävät myös ne, jotka eivät varsinaisesti olleet edes kiinnostuneita hip hopista.

- Se soi jatkuvasti aivan kaikissa meidän kotibileissä. Joka ilta me kuunneltiin Avaimen Punainen tiili alusta loppuun ja se soi ihan joka paikassa. Vaikka meni tuntemattomien bileisiin tai toiseen kaupunkiin kotibileisiin, siellä soi aina Avain. Se oli meidän sukupolven suurin artisti rapissa, sanoo Solonen, joka juontaa YleX:n lauantai-illan freestylerap-ohjelmaa Lyömättömiä.

Asa itse oli Punaisen tiilen ilmestyessä 21-vuotias. Hän kuvailee levyn tekoa tutkimusmatkana, jonka onnistumisen yksi salaisuus piili kenties juuri siinä, ettei hän itse ehtinyt suhtautua asiaan työnä tai liian tosissaan.

- Mulla oli hirveä elämännälkä, halu tietää, mitkään selitykset eivät kelvanneet. Uskallusta antoi nuoruus ja tyhmyys, Asa sanoo.

Muokkasi kokonaista sukupolvea

Punainen tiili upposi pohjoisen maan nuorisoon paitsi aggressiivisella aatteen palollaan, myös soundillisesti.

- Nää viulut ja tää melankolisuus sopii edelleen hyvin siihen, että aurinko tippuu puoleksi vuodeksi. Jos jonkinlainen räppibiisi pitää taustalle pistää, niin kyllä se mulle loskasateessa viulusämpleltä kuulostaa, Asa toteaa kuunnellessaan Punaisen tiilen tunnetuimman biisin eli levyn nimikappaleen pitkän tauon jälkeen.

Kappale ja levy ovat äänimaailmaltaan lähempänä slaavilaisuutta, kuin usein vanhassa hip hopissa kuultavaa soulia ja funkia.

- Se oli melankolista, suoraan tunteisiin menevää ja sen lisäksi yhteiskunnallista, ei pelkästään itselle tehtyä, Asa kuvailee.

Punaisen tiilen ilmestymisen aikaan suomirap otti vasta ensiaskeleitaan kohti vakavasti otettavaa musiikkityyliä.

- Kun me tultiin, ei ollut oikeastaan mitään pohjaa, Asa sanoo.

90-luvulta suomiräpistä muistetaan lähinnä huumoriyhtyeenä pidetty Raptori. 2000-luvun taitteessa genreä nosti näkyvimmin valtavirtaan Elastisen ja Iso-H:n Fintelligens. Heidän musiikissaan kantaaottavuus ei kuitenkaan ollut fokuksessa.

- Elastinen kävi Itä-Helsingin musiikkiopistolla kitaratunnilla, mutta muuten emme olleet kovin musikaalisia kukaan. Olimme todella ulkona musaskenestä. Sen takia varmaan multakin on tullut kaikin puolin avoimia ja vilpittömiä ylistyslauluja oikeudenmukaisuudelle ja puolueen aatteen palolle. Se oli neitseellistä aikaa. Ei ollut ketään, ketä olisi pitänyt katsoa ylöspäin liikaa, Asa muistelee.

Punaisen tiilen kantaaottavuus on edelleen harvinaislaatuista herkkua suomiräpissä.

- Paleface tekee poliittista musiikkia, mutta en mä oikeastaan osaa ketään muuta sanoa. Tykkään tosi paljon, että musiikissa on jonkinlainen yhteiskunnallinen tematiikka tai että se koskettaa, Asa sanoo.

"Asa toi suomiräppiin näkökulmia, joita kenelläkään ei ollut."― Solonen

Juuri tämä Punaisen tiilen voimaannuttava ja kasvattava aspekti teki vaikutuksen myös esimerkiksi Lyömättömien Soloseen ja Kosolaan.

- Asa toi suomiräppiin näkökulmia, joita kenelläkään ei ollut ja muokkasi oikeastaan kokonaista sukupolvea enemmän ajattelijoiksi kuin edustajiksi, Solonen sanoo.

- Kun kyseinen albumi julkaistiin, siitä tuli mun ikäluokalle voimalevy. Tasa-arvoa, "meidän kaikkien ajatukset on yhtä tärkeitä" -henkinen juttu, Kosola jatkaa.

Myös YleX:n urbaanin musiikin erikoisosaaja Dj Mista S eli vahvasti suomirap-maailmassa jo Punaisen tiilen julkaisun aikaan vuonna 2001.

- Suomenkieliselle hip hop -musiikille oli silloin kova kysyntä. Fintelligenssin Renesanssi-albumilla oli muutama kantaaottava kappale myös, mutta jotenkin Avain osasi pukea sanoiksi koko albumillisen biisejä, mitä fiiliksiä kävin läpi silloin. En osaa sanoa, oliko kukaan Suomessa ja suomiräpissä tehnyt ennen sanoituksiltaan niin kantaaottavaa levyä, Mista S kuvailee.

Asenne myy

Vaihtoehtoisuudestaan ja vahvasta kantaaottavuudestaan huolimatta Punainen tiili ei ollut marginaalin pieni omakustannejulkaisu, vaan ison levy-yhtiön Warner Musicin julkaisema albumi. Asa itse antaa paljon painoarvoa Punaisen tiilen menestyksessä ja ilmiöksi kasvamisessa juuri levy-yhtiön markkinointituelle.

- Markkinakoneistot pyörittää näitä hommia, se on rujo totuus. Jos haluat musiikkisi esille, levy-yhtiön kautta se käy. Sä voit keskittyä musiikin tekemiseen ja he promotoivat. Sellaista se oli tuohon aikaan, me saatiin vaan tehdä musiikkia ja joku puski sitä himmeesti. Sain valita musiikkivideon ohjaajan ja tekotavan vapaasti. Ei mulla enää semmosia pelimerkkejä ole, Asa kuvailee.

Iso levy-yhtiö ei tietenkään tee mitään, ellei itse hyödy siitä jotenkin. Myös Warnerille Punaisen tiilen kaltainen julkaisu oli helmi.

- Hekin ymmärsivät, että se oli niin erilainen. Tuli jotain ihan uutta ja siinä oli vielä asennetta mukana, asennehan myy aina. Maailmaa kehumalla ja kauniista asioista puhumalla et saa kuin vähän huomiota, mutta jos sanot suorat sanat ja ihmiset nimeltä, se kiinnostaa, Asa sanoo.

Ja näin Punaisella tiilellä tehtiin. Huutia saivat suorin sanoin silloiset ykköspoliitikot Sauli Niinistöstä Suvi-Anne Siimekseen, Piia-Noora Kauppiin ja Raimo Ilaskiveen. Virkavaltaa ja kapitalistista järjestelmää ei säästelty kritiikiltä.

Kunnianosoitus 10-vuotisjuhliaan viettävälle Blockfestille

Kymmenen vuotta tänä vuonna täyttävällä Blockfestillä nähtävä keikka on harvinaislaatuinen ja poikkeuksellinen esiintyminen. Asa esittää keikalla Punaisen tiilen alusta loppuun. Vastaavaa ei ole Avaimen vetäydyttyä julkisuudesta pian Punaisen tiilen julkaisun jälkeen nähty.

"Blockfestin järjestäjät ovat varmaan kymmenen vuotta kyselleet, että etkö sä voisi vetää sen ekan levyn."― Asa

Asa tuntui pitkään välttelevän Avaimen hahmoa. Hän paljastaa, että Blockfestin harvinaislaatuista esiintymistä on penätty häneltä vuosia.

- Tämä ei ollut oma ideani! Blockfestin järjestäjät ovat varmaan kymmenen vuotta kyselleet, että etkö sä voisi vetää sen ekan levyn, mutta itse olen aina sanonut että ei. Olen aina tahtonut esittää viimeisimmät lauluni, Asa sanoo.

Täyttä etäisyyttä Avaimeen Asa ei ole kuitenkaan pitänyt. Jo liki kymmenen vuotta hän on silloin tällöin esittänyt keikoillaan joitakin Punaisen tiilen kappaleita. Silti muuntautuminen takaisin Avaimeksi tulevana kesänä ei välttämättä olisi onnistunut, ellei Asa olisi käynyt omaa historiaansa artistina hiljattain läpi kirjoittaessaan omasta menneisyydestään biisintekijänä Suomen Kulttuuriseuralle.

- Olen aina pitänyt Avain-aikojen läpikäymistä kiusallisena ajatuksena, koska se ei ollut sitä estetiikkaa, mihin oma ajatus on kehittynyt eikä sitä runoutta, mitä haluan jättää jälkeeni. Opin kuitenkin ottamaan asian sellaisena, kuin se on ja ymmärtämään, että jengi diggaa siitä paljon, Asa kuvailee Avaimen kanssa läpi käymäänsä prosessia.

- Nyt kun sitä kattelee ja on pohtinut, niin ei se ole paha homma. Koen paljon häpeää kaikista julkisista jutuista ja koen viime vuoden tekemisistä yhtä paljon häpeää, kuin nuoren miehen poliittisesta palomusiikista 2000-luvun taitteessa.

Ihmisten reaktiot keikoilla eivät ole jääneet Asalta huomaamatta: yleisössä aistii hänen mukaansa edelleen vanhojen biisien aiheuttaman latauksen.

- On se sitten nostalgia tai kreikkalainen koti-ikävä, mikä saa ihmiset innostumaan niin kyllä se koskettaa minuakin samalla tavalla. Kun Punainen tiili alkaa soimaan omatkin kädet nousee ilmaan, Asa sanoo.

Blockfest-keikan lisäksi Asa esittää Punainen tiili -albuminsa Helsingin Kulttuuritalolla lokakuun 13. ja 14. päivänä.

Avain - Punainen tiili

_Kuuntele Asan pitkä haastattelu Avaimen paluukeikasta Blockfestillä maanantain 4.4. Uuden musiikin iltavuorossa täältä._

Lue myös:

Asa: Nyt tuntuu, ettei Avain-biisien vetämiselle ole mitään estettä

YleX Ensinäyttö: Asan Vesipisaroita ammentaa estetiikkaa Etelä-Afrikasta

YleX:n Ensinäyttö: Asa esittää John Lennonia ja haluaisi olla hippi