Hyppää pääsisältöön

Eteläamerikkalaisen nykymusiikin määrittelylevy

"New South American Discoveries" on Harmonia Mundi -yhtiön uutuuden otsikko, ja levy kertoo esittelevänsä kattavasti uutta eteläamerikkalaista orkesterimusiikkia. Etelä-Amerikka on maantieteellisesti valtava ja kulttuurisesti moninainen, joten lupaus on uhkarohkea. Mutta kas kummaa, eteläamerikkalainen orkesterimusiikki tulee esitellyksi - ja vieläpä vastaa ennakkokäsityksiä.

New South American Discoveries
New South American Discoveries Uudet levyt

Minä olen valmis myöntämään, että taidemusiikissa on maantieteellisiä ominaispiirteitä, mutta tältä levyltä ne hyppäävät korville. Perinteisesti eteläamerikkalainen taidemusiikki on yhdistellyt etnisiä vaikutteita ja espanjalaissävyjä Euroopasta opittuihin modernismin tekniikoihin, ja juuri niin tällä levyllä tapahtuu. Teoksissa ja niiden nimissä vilisee intiaanikieliä, katolista perinnettä, sombreroja, etnisiä soittimia ja Andi-maisemia, ja sävelkieli häilyy rikotusta kansallisromantiikasta varovaiseen modernismiin. Levy tekee ihan liian selväksi, että Etelä-Amerikan orkesterimusiikki on pelkästään miesten säveltämää, rytmiltään hakkaavaa, rakenteeltaan pelkistettyä ja kirkasväristä. Tällaisen selvyyden äärellä herää epäilys - onko levylle valittu edustava otos musiikista vai ennakkoluuloista?

Epäilyn siemenestä huolimatta levy kuulostaa juuri sopivan etniseltä ja erilaiselta ollakseen raikas. Esimerkiksi Diego Luzuriagan Responsorio osoittaa, että naivistisetkin muodot näyttävät taiteelta sopivasti sointiväritettyinä, ja Agustin Fernandezin pianokonsertto paljastaa musiikkimaisemasta lämpimiä ja mystisiä puolia. Väitän että jokainen suomalainen kaupunginorkesteri löytäisi tältä levyltä jonkun yleisöönmenevän yllätyskappaleen perusohjelmistonsa mausteeksi.

Harmi vain että Norjan radio-orkesteri ei tunnu innostuneen kaikista teoksista. Musiikillinen värityskirja kyllä täyttyy ohjeiden mukaan, mutta atakeissa ja perkussio-osastolla välillä laiskotellaan, mikä ei tässä ohjelmistossa oikein käy.

"New South American Discoveries", säv. Grossmann, Agudelo, Vergara, Luzuriaga, Vega, Errazuriz, Fernandez & Gervasoni. - Norjan radio-orkesteri/Miguel Harth-Bedoya. (Harmonia Mundi, HMU 907670)

Lisää ohjelmasta

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.