Hyppää pääsisältöön

Milloin ääni muuttuu musiikiksi? Avaruusromua 9.4.2017

oskilloskoopin ruutu, äänen "kuva"
oskilloskoopin ruutu, äänen "kuva" oskilloskoopin ruutu

Milloin musiikista tulee ääntä? Ensin oli ääniä ja sitten tuli musiikkia. Vai menikö se niin? Tekikö ihminen äänistä musiikkia kutsumalla tiettyjä ääniä musiikiksi?

Vaikka kaikki musiikki on ääntä, kaikki äänet eivät välttämättä ole musiikkia, ajattelevat monet. John Cage sanoi, että meidän ympäristömme äänet ovat aina uusia ja huomattavasti kauniimpia kuin varta vasten aikaansaadut musikaaliset äänet. Musiikki on ääntä ja äänet ovat musiikkia.

Milloin ääni muuttuu musiikiksi, ja milloin musiikista tulee ääntä?, kysyy norjalais-ranskalainen ryhmä Dans les arbres, ja jatkaa samalla John Cagen ja kaikkien hänen hengenheimolaistensa ikuista - ja voisiko sanoa: kehää kiertävää - pohdintaa. Kumpi oli ensin, muna vai kana?

Olivatko äänet jo alusta alkaen musiikkia? Eikä sitä vain heti ymmärretty? Vai tekikö ihminen tietoisesti äänistä musiikkia valikoimalla ja käsittelemällä niitä? Tekikö ihminen äänistä musiikkia antamalla äänille nimiä?

John Cage kirjoitti siitä kuinka äänet eivät aina enää olleet ääniä, vaan kirjaimia: C D E F G A H C . Ylennettyjä ja alennettuja. Äänille oli annettu nimet. Niistä oli tullut nuotteja. Ja niistä oli tullut musiikkia.

Cage sanoi, että jos ääni on niin epäonnekkaassa asemassa, ettei sille ole kirjainta, tai jos tuosta kirjaimesta uhkaa tulla liian monimutkainen, tuo ääni viskataan musiikin ulkopuolelle. Sanotaan, että se on hälyääni tai muuten epämusikaalinen ääni.

Jos John Cagen hengenheimolaisilta kysytään, äänillä ja musiikilla ei ole mitään eroa. Ei suuntaan eikä toiseen.

”Minä uskon,että melun ja hälyn käyttäminen musiikkia tehtäessä tulee vain jatkumaan ja lisääntymään, kunnes meillä on sähköisiä soittimia, joiden avulla me voimme käyttää musiikissamme kaikkia mahdollisia ääniä”. Näin kirjoitti John Cage, 80 vuotta sitten.

Osataan sitä meilläkin päin. Tässä suomalainen Market ja musiikkia tulevalta albumilta:

Mitä tarkoittaa, kun yhtyeen nimi on 1982? Tarkoittaako se, että yhtye pyrkii soittamaan tuon ajan, tuon aikakauden, tuon vuoden musiikkia? Ja mitähän sekin sitten on? Nopea googlaus paljasti, että se oli Tiputanssin vuosi. Silloin myös ilmestyi Madonnan ensimmäinen single:

Ja Michael Jacksonin Thriller.

Norjalainen trio nimeltä 1982 (vai onko se nittenhundreåtteto?) ei selvästikään pyri millään tavalla rekonstruoimaan tuon vuoden musiikkia. Vuonna 2017 se kuulostaa tällaiselta:

Puolalainen Michal Jacaszek albumillaan Kwiaty lähde liikkeelle äänistä, eikä edes musiikista, vaan kirjaimista, sanoista, tekstistä, runoista. Robert Herrick oli 1600-luvulla elänyt englantilainen runoilija. Jacaszek kutsuu hänen runojaan metafyysisiksi. ”Ne runot ovat yksinkertaisia ja kauniita”, hän sanoo. ”Niissä kerrotaan kuolemasta, tuskasta, kaipauksesta ja yksinäisyydestä, mutta jotenkin ne antavat lukijalleen toivoa, lohtua ja rauhaa”. Robert Herrick sanoi, että elämä on lyhyt, mutta maailma on kaunis.

Vuonna 2015 Kuusankosken Taideruukissa avattiin uudenlainen kulttuuriklubi. Se on nimeltään Patoklubi, ja siellä on jo jonkin aikaa järjestetty Sähköpato-klubeja, elektronista musiikkia ambient-hengessä. Toiminnan moottorina ovat olleet kotimaisemissaan Kuusankoskella asuva Esa Kotilainen sekä voikkaalainen Esa Rantanen, jotka yhdessä ovat isännöineet kerran kuukaudessa järjestettävää Sähköpato-klubia vuoden 2016 syksystä lähtien. Maaliskuussa 2017 Sähköpato-klubilla oli myös kolmas Esa, nimittäin Esa Ruoho:

Pysymme äänien ja musiikin rajamailla - tai yhteisellä harmaalla alueella. Frans Kedes kertoo olleensa vuonna 1979 kielikurssilla Englannissa ja yllättäneensä muut kurssilaiset ostettuaan levykaupasta verenpunaiselle vinyylille prässätyn levyn, joka sisälsi, ei päivän hittimusaa, vaan ääniefektejä. Eikä mitä tahansa ääniefektejä, vaan kauhuefektejä, äänitehosteita käytettäväksi kauhutarinoissa tai kauhuelokuvissa.

Tuo äänimaailma ei vuosikymmenienkään kuluttua ole jättänyt Frans Kedestä rauhaan, joten hän päätti käyttää sitä osana musiikkiaan:

AVARUUSROMUA 9.4.2017 - OHJELMAN MUSIIKKI:
DANS LES ARBRES: Luminescent (Phosphoresence)
MARKET: Motorella (ennakkojulkaisu)
1982: ”6:37” (Chromola)
JAKASZEK: Love (Kwiaty)
JACASZEK: Soft Music (Kwiaty)
JACASZEK: Gardens (Kwiaty)
ESA RUOHO: Live at Sähköpato-klubi, Kuusankoski, 5.3.2017 - osa - (keikkaäänitys)
FRANS KEDES: More Death and Horror - Frans Kedes Mix - osa - (nettijulkaisu)

  • Mene metsään! Avaruusromua 25.6.2017

    Metsässä olo rauhoittaa, ja myös musiikki.

    Metsässä oleskelu laskee verenpainetta, vähentää lihasjännitystä ja alentaa sydämen sykettä. Metsässä olo rauhoittaa. Sanotaan, että jo muutama minuutti metsässä vaikuttaa meihin, mutta metsän hyödyt ja vaikutukset tulevat parhaiten esiin, jos metsässä viihtyy pitempään. Stressi helpottaa. Olo paranee. Amerikkalainen Robert Scott Thompson on tehnyt metsäistä musiikkia. Steve Roach ja Robert Logan lähestyvät asiaa biologian ja ihmisen luontosuhteen kautta. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Levyjä soittava kone ja muita ihmeitä. Avaruusromua 18.6.2017

    Voiko levysotinta oikeasti käyttää soittimena?

    Levysoitin. Pyörivällä levylautasella, äänivarrella ja äänirasialla varustettu soitin, jolla soitetaan vinyylilevyjä. Sehän on sanamukaisesti soitin. Mutta entä kun sitä aletaan oikeasti käyttää soittimena? Siis ei normaaliin vinyylilevyjen soittamiseen, vaan instrumenttina. Sveitsiläinen Strotter Inst on soittanut levysoitinta jo yli 20 vuotta. Hän ei ole tiskijukka. Hän ei juurikaan soita äänilevyjä, vaan levysoitinta. Avaruusromussa myös musiikkia 8-bittisestä maailmasta, aikamatka syntesoijalla ja kolme mikrotonaalista tuubaa. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Kukaan ei halunnut soittaa meidän kanssamme! Avaruusromua 11.6.2017

    Berliiniläinen nykymusiikkiorkesteri Kraftwerkin kimpussa.

    Soittajat vierastivat niitä kaikenlaisia häiriöääniä, kummallisia soundeja ja voimakkaita rytmejä, joista Kraftwerk rakensi musiikkinsa, muistelee yhtyeen perustaja Ralf Hütter. Entä kun berliiniläinen nykymusiikkiorkesteri kaivaa levyhyllystään unohtuneita Kraftwerkin vinyylilevyjä yli neljän vuosikymmenen takaa ja alkaa soittaa tuota outoa musiikkia? Avaruusromussa myös uusia ääniä Suomesta ja Amerikasta: Goamae, The Kolmas, Esa Ruoho ja The Greatest Hoax. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Erki Pärnoja - epäonnistuja

    Katso live: Late August

    Erki Pärnoja on kireä ja levoton tutkimusmatkailija, joka rakastaa epäonnistumisen riskiä. Lisäksi hän on Viron tunnetuimpia muusikkoja. Vieraana-sessiossa Pärnoja esittää uusitun version Late August -kappaleestaan. Live tallennettiin Tallinnan Telliskivessä.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua