Hyppää pääsisältöön

Leffapiraattien kurinpalautus: käsikirjoitus

Elokuvia ei katsota enää vain televisiosta tai elokuvateattereissa. Yhä useammat lataavat elokuvia internetistä omalle tietokoneelle tai puhelimelle. Tuhannet heistä ovat saaneet tiukkasävyisen kirjeen lakitoimistolta.
Kirjeiden saajia syytetään elokuvien laittomasta jakamisesta internetissä. Kirjeissä vaaditaan satojen eurojen hyvitysmaksua ja uhataan oikeudenkäynnillä.
Kirjeiden takaa paljastuu kansainvälinen elokuvayhtiöiden, lakitoimistojen ja tietotekniikkayritysten verkosto.


LEFFAPIRAATTIEN KURINPALAUTUS

Sakari Tapola sai vuosi sitten kirjeen markkinaoikeudesta.

Sakari Tapola:
”No se oli maaliskuu 2016, tuli kirje postilaatikosta. Sit vaan kattelin, että mitäs asiaa näillä on, mikä tää mahtaa olla. Mikä tää markkinaoikeus on. Sit siinä oli, että on syyllistynyt johonkin, ladannut jotain."

Tapola oli saanut haasteen markkinaoikeuteen. Häntä syytettiin mm. amerikkalaisen trillerin A Walk Among The Tombstones jakamisesta.

Elokuvan levittäjäyhtiö Scanbox vaati haastehakemuksessa Tapolalta 3000 euron hyvitystä tekijänoikeuden loukkaamisesta. Hänen tulisi maksaa myös oikeudenkäyntikulut, noin 5000 euroa.

Sakari Tapola:
"Osa oli englanninkielistä, jotain lisenssijuttuja ja muuta. Ihan niin kuin, en oikeastaan ymmärtänyt puoliakaan niistä. 01:30 Jotain olin kuulemma tehnyt, että en ite tiennyt mitään."

Kirjeestä alkoi jämsäläisen lentokoneasentajan noin vuoden kestävä piina. Tapolan piti itse kasata todistusaineistoa osoittaakseen syyttömyyttään. Samaan aikaan vastapuoli rakensi omaa näyttöään muun muassa yksityisetsivien avulla.

Sakari Tapola:
"Näitä etsiviä oli ollut siellä kaksin kappalein ja jotain langattomia verkkoja etsinyt sieltä alueelta."

Paitsi kansalaisia tekijänoikeuskirjeet ovat kuohuttaneet myös lakimiehiä. Immateriaalioikeusinstituutti järjesti helmikuussa seminaarin, johon oli kutsuttu mm. kirjeitä lähettäneitä lakimiehiä sekä tekijänoikeuksien asiantuntijoita.

MOT:
"Onko tässä kysymys kiristyskirjeestä vai tekijänoikeuksien puolustamisesta?"

Niklas Bruun, yksityisoikeuden professori, emeritus Svenska Handelhögskolan
"No kyllä tässä on vähän molempia, että tässä tässä tietysti tekijänoikeuksia puolustetaan mutta kyllä näistä keinoista voi keskustella."

Tekjänoikeuskirjeet on osoitettu internet-liittymien haltijoille. Kirjeen mukaan liittymästä on tehty tekijänoikeudenloukkaus, eli siitä on jaettu laittomasti elokuvia tai tv-sarjoja muille internetin käyttäjille niin kutsutulla bit-torrent -tekniikalla. Tietoturvakonsultointiin erikoistuneen Nixun Antti Nuopponen näyttää, miten se tapahtuu.

Antti Nuopponen, johtava tietoturvakonsultti, Nixu Oyj
"Bit torrent tekniikka on tällainen tekniikka, jolla isoja tiedostoja jaetaan käyttäjien kesken."

Aluksi Nuopponen etsii nettisivun, jossa on jaossa erilaisia elokuvia ja tv-sarjoja. Sitten hän lataa koneelle torrentin asiakasohjelman eli clientin.

Antti Nuopponen:
"Tää on nyt se torrent-tiedosto. Mä en lähde lataamaan tota, sillä siinä kohtaa mä rikkosin jo tekijänoikeuksia."

Samaan tapaan kuin laittomia tv-sarjoja tai elokuvia, ohjelmalla voidaan ladata myös laillista sisältöä kuten avoimen lähdekoodin Linux-käyttöjärjestelmää.

Antti Nuopponen:
"Täältä nähdään statistiikkaa, latausnopeus. Tällä hetkellä se ei ole vielä lähtenyt jakamaan sitä muille."

Tekniikan perusluoteeseen kuuluu, että kaikki vaikkapa tiettyä tv-sarjan jaksoa lataavat koneet samalla myös jakavat sarjaa toisilleen.

Antti Nuopponen:
"Sen jälkeen kun se lataus on valmis, sulla on se jakso siinä ja voit kattoo sitä. Mutta jos tää clientti-ohjelma on päällä vielä, muut edelleen jatkaa sen lataamista sulta.
Ja väittäsin että suurin osa käyttäjistä ei edes tiedosta tai osaa laittaa pois sitä jakoa päältä. Ja siinä on myös se että jos sen jaon laittaa pois päältä niin sillon itselle ne latausnopeudet tippuu, elikkä se on tavallaan tämmönen pisteytyssysteemi et mitä enemmän jaat muille, sen nopeemmin saat ladattua itse."

Sakari Tapolaa syytettiin haastehakemuksessa kahden elokuvan jakamisesta internetissä.

MOT:
"Oliko nää elokuvat millään lailla tuttuja?"
Sakari Tapola:
"Ei oo, ne on ihan, eipä niistä. Nimet oli kahdessa ja sitten oli sitä, mainitaan koodi vai mitä niitä oli monta sivuttain."

Tapolan tapauksen tekee erikoislaatuiseksi se, että hän sai suoraan haasteen markkinaoikeuteen. Yleensä ensimmäinen vaatimuskirje tulee lakitoimistolta ja siinä esitetään sovintoratkaisua. Jos kirjeen saaja maksaa satojen eurojen hyvityksen, lakitoimisto lupaa, ettei haastetta markkinaoikeuteen tule. Tapola sanoo, ettei saanut lakitoimiston lähettämiä kirjeitä.

Sakari Tapola:
"Sit mä kysyin, että miksi ne ei lähetä tällaisena kirjattuna kitä, että varmistaa sillä, että saan. Ei ne semmoisia lähetä, tulee kuluja."

Suomessa kirjeitä lähettää kolme lakitoimistoa, Hedman Partners, Adultia sekä Tekijänoikeusturva TOT. Ne edustavat päämiehiään eli elokuvien ja tv-sarjojen levittäjiä tai oikeudenomistajia. Ne taas toimivat elokuvien ja tv-sarjojen tuotantoyhtiöiden laskuun. Hedman valvoo Hollywood-elokuvia, Adultia aikuisviihdettä, TOT yhtä tv-sarjaa. Lakitoimistot eivät halua antaa televisiohaastatteluja.

Internetoperaattorit säilyttävät asiakkaistaan tunnistetietoja, kuten tietokoneliittymien IP-osoitteita. Niiden avulla selviää, kenen internet-liittymästä elokuvaa on tietyllä hetkellä jaettu.
Lakitoimistot hakevat markkinaoikeudelta päätöksiä, joilla velvoitetaan internet-operaattoreita luovuttamaan liittymien haltijoiden yhteystiedot. Yksinomaan viime vuonna markkinaoikeus luovutti noin 100 000 liittymän tiedot.

Kimmo Mikkola, ylituomari, markkinaoikeus
"Kysehän tässä on siitä tekijänoikeuslain 60A pykälän tulkinnasta johon tämä luovuttaminen perustuu ja lain mukaan luovutettava on tai annettava ne osoitetiedot jos se tekijänoikeuksien haltijan suojan kannalta on merkittävissä määrin tapahtunut luovuttamista."
MOT:
"Onko yksittäisen TV sarjan katsominen tulkittava tämmöseksi merkittäväksi teoksi?"
Kimmo Mikkola:
"Se pykälän sanamuoto on haluttu kirjottaa niin että ei siinä puhuta merkittävyydestä ikään kun määrällisenä käsitteenä vaan siltä kannalta mikä sen tekijänoikeuden haltijansuojan kannalta on merkittävää."

Järjestelmä on kaksivaiheinen. Ensin markkinaoikeus luovuttaa osoitetiedot. Jos tekijänoikeutta on loukattu, tekijänoikeuden haltija on voi vaatia hyvityskorvausta.

Kimmo Mikkola:
"Jos tällanen vahingonkorvauskanne nostetaan markkinaoikeudessa, sillon tulee erikseen harkittavaksi se, löytyykö sellaista oikeaa fyysistä henkilöä jonka voidaan näyttää siitä osoitteesta käyttäneen väärin näitä tekijänoikeuksia."

Heinäkuussa 2016 markkinaoikeus käsitteli ensimmäisen hyvityskanteen.

Kimmo Mikkola:
"Katsottiin näytön perusteella, että oli tullut näytetyksi, kuka henkilö oli levittänyt tätä aineistoa ja sen jälkeen arvioitiin vaadittua hyvitysmäärää ja alennettiin huomattavasti sitä mitä kanteessa oli vaadittu."

Kanteessa vaadittiin hyvitystä 7500 euroa elokuvasta ja 1000 euroa tv-sarjan jaksosta. Markkinaoikeus kohtuullisti korvauksia. Mies tuomittiin yhden elokuvan ja kymmenen tv-sarjan jakson levittämisestä yhteensä 600 euron korvauksiin. Oikeudenkäyntikuluja mies joutui maksamaan yli 50 000 euroa.

Niklas Bruun, yksityisoikeuden professori, emeritus:
"Se mikä tässä on pulmana minusta on se, että koko tän prosessin kustannukset ovat valtavia suhteessa sitten siihen rikkomukseen, johon moni on syyllistynyt."
MOT:
"No mitä tälle asialle voidaan tehdä?"
Niklas Bruun:
"No kyllä tätä pitää miettiä miettiä niin, että tää järjestelmä korjataan. Ei voi olla järkevää, että haetaan satoja tuhansia ip-osoitteita tuomioistuimen päätöksellä ja sitten niitä prosessoidaan."

Tapaukset Suomessa ovat vain pieni osa kansainvälistä miljoonabisnestä. Kööpenhaminassa sijaitsee yhden aktiivisen oikeuksien valvojan, elokuvien levittäjäyhtiö Scanboxin konttori.

Torben Thorup Jørgensen, johtaja, Scanbox Entertainment A/S:
"Well, we could see that piracy was a huge, huge problem for us. So the money or the viewing was going somewhere else, some of it to subscriber services, but we definitely knew that a lot of (…) the watching was happening, the viewing was happening on illegal sites.
So then we started looking towards our neighbour country, Germany, where the level of piracy was extremely low.
And we learned that they had used this method since 2011-12 or something, and that naturally aroused our interest. Then we got in touch with the company that could supply the technique behind this so we could start monitoring our films online.
Basically, we monitor all illegal files on the internet. It's a common [misconception] that we would monitor people and their computers, which we don't, that is of course totally illegal. But we do monitor all the illegal files of the films that we have the copyright for in Scandinavia. And if somebody with a Finnish IP-address starts downloading bits of one of the illegal files, then it will show up in our system.

(Jørgensen: Elokuvien laiton levitys alkoi olla meille iso ongelma. Katsojat ja rahat menivät jonnekin muualle, osaksi verkon tilauspalveluihin.Tiesimme kuitenkin, että suuri osa katselusta tapahtuu laittomilla sivustoilla.
Aloimme seurata, miten toimitaan naapurimaassa Saksassa. Siellä laitonta levitystä on hyvin vähän. Saksassa kirjeiden lähetys aloitettiin vuosina 2011 - 2012. Kiinnostuimme asiasta.
Otimme yhteyttä yhtiöön, joka tarjoaa seurantatekniikkaa, jotta saatoimme alkaa seurata elokuvien levitystä verkossa.

Seuraamme laittomia verkkotiedostoja elokuvistamme. Yleinen harhaluulo on, että seuraamme ihmisten tietokoneita. Emme tee niin, se on laitonta. Seuraamme laittomia verkkotiedostoja niistä elokuvista, joihin meillä on tekijänoikeus Pohjoismaissa. Jos suomalaisesta IP-osoitteesta ladataan laitonta tiedostoa, se näkyy järjestelmässä.)

Suomeen on lähetetty parin vuoden ajan tekijänoikeuskirjeitä myös tanskalaisesta Njord Law asianajotoimistosta.

Jeppe Brogaard Clausen, asianajaja, osakas, Njord Law, Tanska
"So in these couple of years in the region we are above the 50000 letters we are also sending more more out."
MOT: What about the the Finland?
Jeppe Brogaard Clausen:
"Finland we this is some some thousands out of this global. We have had most our letters in Denmark. But the second is actually Finland and then comes Norway."
MOT: How many recipients have paid the fee you have asked them to?
Jeppe Brogaard Clausen:
We are happy to say that the response rate in average in the region is more than 60 % actually also more than 65 %. Some may pay due to the fact that they have seen the film. Others may give us information that leeds to another of finding a solution here."

(Clausen: ”Viime vuosina olemme lähettäneet Pohjoismaissa yli 50 000 kirjettä. Lähetämme niitä vielä lisää.”
MOT: ”Montako kirjettä on lähtenyt Suomeen?”

Clausen: ”Kokonaismäärästä joitain tuhansia. Suurin osa kirjeistä on lähetetty Tanskaan. Toisena on Suomi ja sitten Norja.
MOT: ”Kuinka moni vastaanottaja on maksanut pyytämänne summan?”

Clausen: ”Hienoa kyllä, keskimäärin yli 60 prosenttia vastaa kirjeeseen, oikeastaan yli 65 prosenttia kirjeen saaneista. Jotkut maksavat, koska ovat katsoneet filmin. Toiset antavat tietoja, jotka johtavat toiseen ratkaisuun.)

Njord lawlla ei ole toimistoa Suomessa, mutta Tanskassa on kolme suomalalaista työntekijää.

MOT:
"Miksi näiden kirjeiden sävy on sellainen kuin se on?"
Heikki Selin, oikeudellinen assistentti Njord Law, Tanska:
"Kirje, mikä meiltä lähetetään, niin sitä harvemmin koetaan pelottavana sen palautteen mukaan mitä me ollaan saatu siitä. Koska sehän on enemmänkin ehdotus. Jos jos henkilö tuntee, että hän on tehnyt tämän, niin sillon hän luultavasti tuntee piston sydämessään ja siinä tapauksessa kontaktoi meitä tän asian tiimoilta."
MOT:
"Millaisista summista on kysymys mitä suomalaiselta on on vaadittu?"
Heikki Selin:
"Meidän kirjeessä pyydetään 550 euroa tällä hetkellä. Jonkun mielestä se on aivan liikaa. Jonkun mielestä se on sopivasti. Että se vaihtelee hyvin paljon."

Vertaisverkkolatauksiin keskittyvän bisneksen syntysijoina pidetään Saksaa.

Saksalainen Crystalis Enterteinment on Scanboxin tapaan vaatinut hyvityksiä markkinaoikeudessa. Crystalis valvoo mm. Black sails-nimisen tv-sarjan oikeuksia. Lukuisista sähköposteista ja soitoista huolimatta emme saa yritykseen yhteyttä. Yrityksen osoite on Berliinissä ja toimitusjohtajaksi on nimetty Tilman Bandel. Samanniminen henkilö johtaa elokuvateatteria Karlsruhessa.

(keskustelu elokuvateatterin lipunmyynnissä)
MOT:
"I try to find Mr Tillman Bandel."
Lipunmyyjä:
"What is your name?"
MOT:
"Tiina Lundell"
Lipunmyyjä:
"He is at the meeting right now. If you want to give your e-mail address."
MOT:
"Yes, I have tried to reach him.
Do you know when he will be available today?"

(MOT: Etsin Tilman Bandelia.
Lipunmyyjä: ”Mikä on nimenne?”

MOT: Tiina Lundell.
Lipunmyyjä: ”Hän on kokouksessa. Haluatteko jättää sähköpostiosoitteenne...
MOT: ”Olen yrittänyt tavoittaa häntä. Milloin hän on paikalla tänään? ”
Lipunmyyjä: ”Puolentoista tunnin päästä.”)

Tekijänoikeuskirjeisiin liittyy paljon epäselvyyksiä. Kirjeitä on lähetetty väärille ihmisille, niissä on ollut virheellisiä päivämääriä ja osa niistä on sävyltään uhkaavia. Kirjeiden takana on laaja yritysten verkosto.
Esimerkiksi Crystalis Entertainment ei itse levitä tai tuota elokuvia, mutta se valvoo niiden vertaisverkkolevitysoikeuksia. On vaikea saada selville, ketä yrityksen taustalla on ja miten yritys toimii. Markkinoilla on useita samankaltaisia toimijoita, joiden taustoja on hankala selvittää. Joidenkin yritysten taustalla on omistuksia, jotka johtavat veroparatiiseihin kuten Dominicalle ja Seyshelleille.

Oikeuksien haltijat ostavat palveluita yrityksiltä, jotka keräävät verkoista elokuvia lataavien ja jakavien tietokoneiden yksilöimiseen käytettäviä IP-osoitteita.
Sekä Crystalis Entertainment että Scanbox tekevät yhteistyötä saksalaisen Tecxipion kanssa. Yrityksen toimisto on niin ikään Karlsruhessa.

Tecxipio:
"Ja?"
MOT:
"I´m been sending e-mails with Nikolai Glaich. Is he at the office right now?"
Tecxipio:
"No, sorry he is not at the office. He has already told you he is not going to give you any personal interviews."
MOT:
"Yes, he has told me that but because we are here, I was just checking if he would meet me."

(MOT: ”Olen ollut yhteydessä Nikolai Gleichiin. Onko hän paikalla?
Tecxipio: ”Valitettavasti ei.” Hän on jo ilmoittanut teille, ettei anna haastattelua.

MOT: ”Niin hän sanoi, mutta kerroin, että tulemme tänään, joten halusin tarkistaa,
suostuisiko hän tapaamiseen.”)

Sähköpostissa Tecxipiosta kerrotaan, että yhtiö käyttää IP-osoitteiden valvontaan niin kutsuttua NARS-ohjelmaa. Ulkopuolinen taho valvoo käytettäviä ohjelmia säännöllisesti, jotta niiden kautta saatavaa tietoa voidaan käyttää todisteena oikeudessa.
Etelä-Saksassa toimii teknologiayritysten rypäs. Karlsruhen naapurissa, Eggensteinissa, keskellä teollisuuskorttelia sijaitsee toisen valvontafirman, Guardaleyn toimisto. Njord Lawn yhteistyökumppanin MavericEyen toimisto on sadan kilometrin päässä, Stuttgartissa.

Palaamme takaisin Karlsruheen tavoittelemaan Crystaliksen Tilman Bandelia.

Lipunmyyjä:
"He is at home- he was here but then he drove home."
MOT:
"So he is not going to talk with me today? Do you have a mobile phone number for him? "
(Lipunmyyjä: ”Hän oli täällä, mutta lähti jo kotiin.”
MOT: ”Hän ei siis aio tavata minua. Onko teillä hänen kännykkänumeronsa?)

Crystalis Entertainmentistä ei vastata soittopyyntöihin tai sähköpostiyhteentotoihin. Myöskään Crystalikselle valvonnan siirtänyt amerikkalainen tuotantoyhtiö Starz ei kommentoi kirjeitä.

Jos kirjeen saaja ei maksa vaadittua hyvitysmaksua, lakitoimisto uhkaa vielä asian markkinaoikeuteen. Markkinaoikeudessa on laitettu vireille 14 hyvityskannetta. Valtaosa niistä on peruttu ja sovittu oikeuden ulkopuolella.

Kimmo Mikkola, ylituomari, markkinaoikeus
"hyvitysvaatimukskanteita vasta kaksi on viety päätökseen asti, eli näitä varsinaisia oikeudessa vaadittavia korvauskanteita on kovin vähän laitettu vireille."

Tapolan tapaus on yksi näistä. Elokuvayhtiön latauslokin mukaan Tapolan liittymästä oli jaettu runsaasti tekijänoikeuden alaista materiaalia. Elokuvayhtiö ei luopunut kanteesta, vaikka Tapola pystyi osoittamaan, että hän oli muuttanut toiselle paikkakunnalle jo pari kuukautta ennen tapahtumien alkua. Lisäksi hän oli ollut väitettyjen tekijänoikeusloukkausten aikaan suurimmaksi osaksi ulkomailla.

Sakari Tapola:
"Poliisilaitoksella kävin kysymässä, se oli ihan ihmeissään. Se katto vaan koneelta ja sanoi, että näitä on yllättävän paljon. Sanoi, että ei ne voi oikein tehdä mitään. Ei tavallaan ole mitään rikosta tapahtunut niitten osalta, niin vaan levitti käsiään ja toivotti hyvää onnea vaan."

Helmikuussa 2017 markkinaoikeus antoi ratkaisun toisesta hyvityskanteesta.

Kimmo Mikkola, markkinaoikeus:
"Katsottiin että jäi näyttämättä oliko juuri tämä vastaajaksi haastettu henkilö ollut se henkilö joka tästä annetusta IP-osoitteesta oli levittänyt materiaalia ja tämän takia kanne hylättiin."

Ratkaisun linjaus oli onnenpotku Sakari Tapolalle. Lakitoimiston avulla Tapola pääsi sopuun Scanboxin kanssa. Scanbox perui kanteen ja maksoi Tapolan useiden tuhansien eurojen oikeudenkäyntikulut.

Turre Legal -lakitoimisto on erikoistunut ajamaan tekijänoikeuskirjeen saaneiden asiaa. Se saa heiltä yhteydenottoja päivittäin.

Herkko Hietanen, lakimies, Turre Legal:
"Ensimmäinen päätös on näillä ihmisillä, että haluaako ne maksaa sen vaaditun määrän tai sopia sen, sen tota ilman oikeudenkäyntiä. Sitten myöskin ihmisiä kiinnostaa, että mikä on se riski siinä, jos sen jättää maksamatta tai kiistää sen, niin että millä todennäköisyydellä semmoinen voi joutua sitten oikeuden käsiteltäväksi, millä todennäköisyydellä sieltä voi saada tuomion, jos se menee, ja mitkä on sitten ne rahalliset seuraukset, mitä siitä tulee."

MOT:
"Kuinka moni oikeasti on syyllistynyt siihen tekoon?"

Herkko Hietanen:
"Ihmiset, jotka ottaa meihin yhteyttä, niin kyllä niistä aika moni tietää, tietää sitten nää vertaisverkko-ohjelmat ja saattaa muistaa vielä nää teokset, joita heidän on sitten väitetty ladanneen. Tietysti sitten on myös sellaisia ihmisiä, jotka ei oo koskaan kuullukaan vertaisverkko-ohjelmista, joilla ehkä taloudessa asuu sitten lapsia tai sitten on ollu avoin verkko sillein, että naapurit on saattanu ladata."

Valvontabisneksessä pyörii paljon rahaa. Satojen eurojen hyvitysmaksujen lisäksi lakitoimistot saattavat periä kirjeen saajilta myös satojen eurojen kuluja. Jos kirjeiden saajia on kymmeniä tuhansia, summat nousevat suuriksi.

MOT:
"Do you make profit out of this?"

Jeppe Brogaard Clausen, Njord Law:
"Oh that that is a good that is a good question. I mean we are been paid for the work that we are we are doing. I think that we are we are being paid in a fair fair way."
(MOT: ”Teettekö tällä toiminnalla voittoa?”
Clausen: Se on hyvä kysymys. Toki meille maksetaan tekemästämme työstä. Mielestäni saamme siitä reilun palkkion.)

Torben Thorup Jørgensen, Scanbox:
"The compensation money is really to cover the technical cost for Tecxipio and the legal cost for the lawyer. So this is not some sort of money scheme or anything like that, this simply to stop people from stealing our movies."
("Saamamme korvaukset kattavat Tecxipion tekniikan ja lakimiesten kulut. Tässä ei ole kyse rahan tekemisestä. Haluamme, että ihmiset lopettavat elokuviemme varastamisen.")
Kahden markkinaoikeudessa käsitellyn tapauksen oikeudenkäyntikulut ovat olleet kymmeniä tuhansia euroja.

MOT:
"Onks tässä se piikki auki oikeudenkäyntikulujen suhteen että siellä voidaan käyttää mitä tahansa asiantuntijoita maksoivat he mitä tahansa?"

Kimmo Mikkola, markkinaoikeus:
"Aina jutun yhteydessä harkitaan mikä on ollut tarpeellinen toimenpide. Tässä nimenomaisessa tapauksessa mistä keskustellaan molemmat puolet toivat runsaasti asiantuntija-aineistoa jutun ratkaisemisen pohjaksi."

MOT:
"Lakiasiaintoimistoille tää on niin kuin puhdasta bisnestä?"
Herkko Hietanen, lakimies, Turre Legal:
"No se, vaikea sanoa, että onko tää niin kuin bisnestä, että autetaan asiakasta. Toki, toki me siitä saadaan, saadaan tota meidän leipämme."

Tekijänoikeuskirjeille ei näy loppua. Njord Law on aloittamassa tekijänoikeuskirjeiden lähettämistä Ruotsiin.

Jeppe Brogaard Clausen, Njord Law:
"In Sweden you have more than 70 per cent was measured here in February of younger men every month illegally downloading films and TV series."
"(Helmikuisten tietojen mukaan yli 70 % nuorista miehistä Ruotsissa lataa laittomasti elokuvia ja tv-sarjoja kuukausittain.")

Scanbox yritti viime syksynä saada ruotsalaisilta hyvitystä laittomista lataamisista.

Torben Thorup Jørgensen, Scanbox:
"We lost the partner that we had in Sweden, because of the pressure of the public, which was overwhelming, to say the least."
(Ruotsissa yhteistyökumppanimme lopetti julkisen painostuksen takia. Se oli lievästi sanottuna hämmentävää.)

Scanbox perääntyi Ruotsista toistaiseksi. sillä työntekijät saivat jopa tappouhkauksia. Suomessa kirjeiden avulla on vähennetty laitonta lataamista.

Torben Thorup Jørgensen, Scanbox:
"We have seen a decrease in numbers of around 30 % and even higher from 2015 to 2016, and if we compare the second half of 2015 to the second half of 2016, we have even seen a higher decrease for Finland."
MOT:
"For how long are going to keep sending these letters?"
Torben Thorup Jørgensen:
"Until people stop illegally downloading our films."
(Jørgensen: Lataaminen on vähentynyt noin 30 % vuosina 2015 - 2016. Jos verrataan vuosien 2015 ja 2016 jälkipuoliskoa, lataaminen on vähentynyt sitäkin enemmän Suomessa.
MOT: Miten pitkään aiotte lähettää kirjeitä?
Jørgensen: Kunnes ihmiset lopettavat elokuviemme laittoman lataamisen.)

Suomessa korkeimmassa oikeudessa on vireillä muutama tekijänoikeuskirjeisiin liittyvä valituslupa, mutta nopeaa muutosta tilanteeseen ei ole tulossa.

Kimmo Mikkola, markkinaoikeus:
"No, tuomioistuin perinteisesti voi muuntaa tulkintalinjaansa kahdella perusteella: jos ylempi oikeus, tässä tapauksessa korkein oikeus antaa ennakkoratkaisun niin sen ennakkoratkaisun antamisen jälkeen me toki pyrimme seuraamaan tätä korkeimman oikeuden ennakkoratkaisun linjaa. Toinen tapa taas on että lainsäätäjä, eduskunta, arvioi tilannetta ja onko tarvetta lainmuutokseen."

Opetus- ja kultuuriminiteriöön perustetaan parhaillaan työryhmää, joka selvittää, miten kirjeen saajien oikeusruvaa voitaisiin parantaa.
Tietoturva-alan ammattilaisen mielstä myös elokuva-alan tulisi muuttaa toimintatapojaan.

Antti Nuopponen, johtava tietoturvakonsultti, Nixu Oyj:
"No mä ite haluaisin ajatella niin että löydettäis uusia liiketoimintamalleja niinkun Spotify ja Netflix ja muut mitkä tekee laillisesta sisällön ostamisesta helppoa. Ja päästä siihen että on helpompaa hommata sitä, on se sitten musiikkia tai tv sarjoja laillisesti, järkevällä hinnalla, niin sillon se tavallaan kuolis pois itsestään se piratismi."

Juuri ennen ohjelman valmistumista saan Sakari Tapolalta viestin. Hän on saanut Hedman Partnersilta uuden muistutuskirjeen, jossa vaaditaan selvitystä samoista tekijänoikeusloukkauksista, jotka Tapolan lakimies on jo sopinut Hedman Partnersin kanssa.

Sakari Tapola:
"Miten tämmöiseen voi joutua tavallinen ihminen? Tuntui ihan, että tässä vaan yhdet tekee bisnestä ja tavallinen ihminen kärsii sit siinä."