Hyppää pääsisältöön

Haavoittunut mieli kaipaa pysähtymistä, tukea ja aikaa itkulle

Vesipisarakuvan päällä vaaleanpunaisella pohjalla sydän.
Vesipisarakuvan päällä vaaleanpunaisella pohjalla sydän. Kuva: Yle, Mira Pelo mieliala,mieli

Käteen tullut haava on helppo hoitaa. Ihon puhdistus ja laastari päälle, that’s it. Jos haava vaatii tikkejä parantuakseen, kiireesti päivystykseen. Mutta miten hoitaa mielen haavoja, kun lapsuuden läskiksi haukkumiset tai rimppakintuksi kutsumiset ovat iskostuneet tiukasti mieleen? Millaisilla keinoilla pohjamutiin tallotun minuuden ja terveen itsetunnon voi löytää? Mistä tietää tarvitsevansa ammattiapua?

– Kehon arvostelemisella ja mielen haavoittamisella voi olla kauaskantoiset seuraukset, jotka kulkevat mukana pitkään. Siellä on paljon itkemätöntä itkua. Mutta onneksi mieli on ystävämme. Mielen haavoista on mahdollista parantua, kunhan olemme kärsivällisiä ja annamme sille aikaa, psykologi Satu Lähteenkorva vakuuttaa.

Kolmen T:n sääntö on hyvä tie itsensä auttamiseen, kun mieli tarvitsee apua. Kaiken kasvun edellytyksenä on pysähtyminen ja uskallus nähdä tarkasti – syyt ja seuraukset.

Graafisen kuvan päällä teksti TUNNISTA
Graafisen kuvan päällä teksti TUNNISTA Kuva: Yle, Mira Pelo vaakakapina

Tunnista, tunnusta ja toimi. Siinä se on. Itseään voi auttaa sillä, että uskaltaa tunnistaa ne vaikeat asiat ja pysähtyä niiden äärelle. Tunnistamisen jälkeen tulee vaikein osa, tunnustaminen. On tärkeää tunnustaa, että tunnistamamme asia tai asiat ovat meille haaste, kipu tai ongelma. Vasta tämän jälkeen on toiminnan aika.

Asioiden tunnistaminen on helppoa. Sosiaalinen media, televisio ja kirjallisuus ovat täynnä asioita ja tietoa, joiden kautta meidän on helppo tunnistaa omassa elämässämmekin vallitsevia tilanteita. Mutta päästäkseen eteenpäin, on myös tunnustettava. On löydettävä se haava, minkä tunnistamamme asiat ovat synnyttäneet.

Graafisen kuvan päällä teksti TUNNUSTA
Graafisen kuvan päällä teksti TUNNUSTA Kuva: Yle, Mira Pelo vaakakapina

– Tunnustaminen on kivun kohta. Puhdistetaan haava ja katsotaan, kuinka syvä se oikeastaan onkaan. Sen myöntäminen, mihin kaikkeen tunnistamamme haava on elämässämme vaikuttanut, on haastavaa, mutta ei missään nimessä mahdotonta.

– Se on hyväksymistä. Ihminen joutuu miettimään, miten haava ja häpeä on vaikuttanut esimerkiksi omassa elämässä alisuoriutumiseen. Millaiset vaikutukset sillä on ollut, kun ei ole uskaltanut luottaa ihmisiin, sitoutumaan parisuhteeseen tai on ajatellut, että minulle kuuluukin käydä huonosti.

Yksi hyväntahtoinen ihminen riittää.

Kenenkään ei pidä tai tarvitse selviytyä yksin. Itseavun tärkein kohta on myöntää ja tunnistaa oma tarvitsevuus. Jokaisen olisi tärkeää löytää ihminen, jonka kanssa ja kautta hoitaa ja hyväksyä kipu.

– Kannustan kaikkia löytämään itselleen kanssalaisen. Yksi hyväntahtoinen ihminen riittää.

– Hyväntahtoisuus on kanssalaisen tärkein ominaisuus. On tärkeää, että uskallat ja voit olla totta häpeän, pelon, pienuuden tai hämmenyksen kanssa kyseisen ihmisen seurassa. Kanssalainen on ikään kuin pienen taimen tukikeppi. Hänen avullaan jaksaa lähteä kasvamaan. Kun minuus on lytätty, se tarvitsee tukea vahvistuakseen.

Graafisen kuvan päällä teksti TOIMI
Graafisen kuvan päällä teksti TOIMI Kuva: Yle, Mira Pelo vaakakapaina

Mieli on syklinen kapistus. Sen on palattava monta kertaa rikospaikalle ja mietittävä, mitä tapahtui. Miksi minua sattuu ja miksi minun itsetuntoni onkaan mennyt tähän pisteeseen. Mieli ei käsittele kerrallaan enempää, kuin se pystyy.

Jokainen haava paranee yksilöllisesti ja ajallansa.

– On tärkeää antaa mielelle hyväksyntää ja hoivaa sekä luottaa aikaan. Kannattaa luottaa siihen, ettei ole kiire. Jokainen haava paranee yksilöllisesti ja ajallansa.

– Koskaan ei voi tietää, mihin kaikkeen haavat ovat kenelläkin vaikuttaneet. Myöhemmät haavat, ne toistamiseen kuullut haukkumiset ja arviot, ovat voineet aktivoida tai repiä uudestaan sitä ensimmäistä haavaa ja voineet samalla heikentää vastustuskykyä. Silloin mieli voi olla jo kovastikin tulehtunut ja paraneminen vie enemmän aikaa.

– Toistojen kautta alkaa löytymään uutta minuutta, hyväksyvää puhetta ja näkee itsensä toisella tavalla. Haavanhoito sattuu, mutta siitä se lähtee paranemaan ajan kanssa. Vähitellen syklit harvenevat ja pienenevät. Se on eteenpäin menemistä.

Hae ammattilaisen apua, jos:

  1. Mieltä painava asia on mielessäsi jatkuvasti
  2. Jos huomaat mielialassasi ja toimintakyvyssäsi selviä muutoksia: olet kiukkuinen ja itkuinen, etkä saa nukutuksi
  3. Koet elämäntarkoituksen muuttuneen: olet vetäytyvä, etkä koe kuuluvasi mihinkään
  4. Jos et saa apua läheisiltäsi

– Jos kipu on kohtuuttoman kova ja siihen menee älyttömästi energiaa, on se merkki, ettei tästä ehkä selviäkään yksin tai ystävän avulla. Jos huomaat kelaavasi asiaa päivittäin, olet itkuinen ja uupunut, hakeudu ammattilaiselle. Ei kenenkään tarvitse päivittäin pähkäillä häpeän, pelon ja huonon itsetunnon kysymyksiä.

– Usein paras apu on se arki-ihminen, joka tuntee sinut siinä arjen keskellä, mutta toki on tilanteita, jolloin terapeutin vastaanotolle kannattaa hakeutua. Se ei vielä tarkoita, että edessä olisi vuoden terapia. Joskus jo yksi tai kaksi käyntiä voi auttaa ja viedä asioita eteenpäin.

Lopeta laihdutus, aloita elämä! Liity kapinajohtaja Jennyn joukkoihin Facebookissa.

  • #ihanvaankesän raikkain drinkki on tässä!

    Vietä #ihanvaankesä raikkaan raparperidrinkin äärellä!

    Vaakakapinan virkistävässä kesäjuomassa pääraaka-aineena on raparperisiirappi, jonka tekemiseen on hyvä varata reilu vartti aikaa. Siirapin itse tekeminen kannattaa, sillä juomasta tulee taivaallisen makuista!

  • Vaakakapinan kesäjatkis, osa 3

    Vaakakapinan kesäjatkiksen kolmas osa!

    Vaakakapina julkaisee kahdeksanosaisen kesäjatkiksen, jonka kirjoittamiseen voi kuka tahansa osallistua Jenny ja Läskimyytinmurtajat -yhteisössä.

Uusimmat sisällöt - Vaakakapina

  • #ihanvaankesän raikkain drinkki on tässä!

    Vietä #ihanvaankesä raikkaan raparperidrinkin äärellä!

    Vaakakapinan virkistävässä kesäjuomassa pääraaka-aineena on raparperisiirappi, jonka tekemiseen on hyvä varata reilu vartti aikaa. Siirapin itse tekeminen kannattaa, sillä juomasta tulee taivaallisen makuista!

  • Vaakakapinan kesäjatkis, osa 3

    Vaakakapinan kesäjatkiksen kolmas osa!

    Vaakakapina julkaisee kahdeksanosaisen kesäjatkiksen, jonka kirjoittamiseen voi kuka tahansa osallistua Jenny ja Läskimyytinmurtajat -yhteisössä.

  • Patrik Borg: Näin vältät syömisen ylilyönnit – Nauti kesästä ja ruoasta ilman turhaa morkkista

    Loma ja stressittömyys helpottavat syömistä.

    Tuoreita kasviksia ja marjoja saatavilla joka puolella. Vapaapäiviä ilman stressiä. Kesä on hieno mahdollisuus nauttia ruoasta ja havainnoida, kuinka stressittömämpi elämä tai parempi nukkuminen helpottavat syömistä. Hyvä ja levännyt lomafiilis voi olla myös kannustin oman jaksamisen muutoksiin. Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg kannustaa sallivaan lomailuun.

  • Varo ihan kivaa elämää

    Kompromisseja ei pidä tehdä oman hyvinvoinnin kustannuksella

    Vastuulliseen aikuisuuteen kuuluu kyky tehdä kompromisseja. On osattava neuvotella, jotta pystyy elämään toisten kanssa. Mutta pystyäkseen elämään itsensä kanssa, on muistettava, että kompromisseja ei pidä tehdä oman hyvinvoinnin kustannuksella. Jos elämässä alkaa olla paljon sellaista, joka tuntuu enemmän taakalta kuin voimavaralta, voisi olla hyvä miettiä, miten tilanteen voisi muuttaa.

  • Kuinka päästä lomafiilikseen? Psykologin kolme vinkkiä viimeiselle työviikolle

    Lomalle kannattaa laskeutua jo viimeisellä työviikolla.

    Lomalla ei enää pitäisi miettiä työasioita. Siksi lomalle kannattaakin laskeutua jo viimeisen työviikon aikana. Kun mielelle antaa tilaa kerrata ja sulkea työvuosi, on lomafiilikseen helpompi päästä loman ensimmäisistä päivistä lähtien. Lue psykologi, työnohjaaja Satu Lähteenkorvan vinkit, miten vältät ensimmäisten lomaviikkojen työajatukset.

  • Mies! Miten hallitset painoasi? Vastaa Vaakakapinan kyselyyn

    Mies! Mitä teet, kun haluat laihtua? Vastaa kyselyyn!

    Myös miehet kokevat painetta laihduttamiseen. Lääkäri saattaa varoitella riskeistä - tai sitten kaverit kuittailevat kummun koosta. Millaisia muutoksia sinä teet, kun päätät pudottaa painoa? Miltä sinusta tuntuu, kun painoasi kommentoidaan? Ylen Vaakakapina selvittää miesten kokemuksia kyselyllä.

  • Vaakakapinan kesäjatkis, osa 2

    Vaakakapinan kesäjatkiksen toinen osa!

    Vaakakapina julkaisee kahdeksanosaisen kesäjatkiksen, jonka kirjoittamiseen voi kuka tahansa osallistua Jenny ja Läskimyytinmurtajat -yhteisössä.

  • Kesän liikuntatauko ei ole katastrofi – Kunto säilyy vähemmälläkin

    Miten hyvän kunnon voi säilyttää kesälomalla?

    Kesän ei tarvitse olla älytöntä tykitystä lenkkipoluilla tai jatkuvaa punttijumppaa salilla. Metsäretket, soutelu järvellä ja mökkijumppa sopivat oikein hyvin lomailijan kesäliikunnaksi, eikä turhaa stressiä liikuntatauosta kannata ottaa. Kunto ei romahda hetkessä ja vähäiselläkin liikunnalla kunto pysyy tasollaan yllättävän vähällä.

  • Kuuntele itseäsi, mutta sano joskus myös vastaan

    Elämänhallinta on sallivuuden ja vaativuuden yhteistyötä.

    Elämänhallinnan tunne syntyy itselle sallivuuden ja itseltä vaativuuden yhteistyöstä, sanoo Maria Jyrkäs. Kun asiat ovat riittävästi omissa käsissä, syntyy itsenäinen ja pärjäävä olo. Silloin ei ole liian riippuvainen toisista ihmisistä, eikä myöskään ole oman mukavuudenhalunsa vanki.