Hyppää pääsisältöön

Puolen minuutin keskittyminen riittää - mielenrauhaa voi treenata

Nainen mietiskelee kevätsäässä kalliolla.
Nainen mietiskelee kevätsäässä kalliolla. Kuva: Tiina Jensen nainen,nainen

Jumittavatko ajatuksesi vanhassa, vaikka pitäisi jo suunnata uuteen? Etsitkö rauhaa, mutta haluaisit silti olla energinen? Psykologi Tony Dunderfeltin kehittämä harjoitus auttaa mieltä rentoutumaan. Elämänasenteella on ratkaiseva merkitys siihen, miten me voimme.

Dunderfeltin mukaan ihminen voi treenata mieltään ottamaan iisimmin ja ajattelemaan positiivisemmin. Dunderfeltin kehittämällä, kolmivaiheisella psykotreenillä aivoja on mahdollista opettaa tunnistamaan, että haluaa voida paremmin. Harjoitusta tulisi Dunderfeltin mukaan toistaa 5-10 kertaa viikon tai parin aikana, jotta tuloksia syntyy.

– Yleensä ihminen joko stressaa tai lötköilee. Kolmivaiheinen treeni on näiden kahden ääripään välillä. Voit istua iisisti, mutta olla energinen – se on valppautta, mutta rentoutta, Tony Dunderfelt selvittää.

1. Iisi asenne

Lomat ja lepopäivät ovat oivallinen tilaisuus ottaa iisimmin, mutta tämä istualtaan tehtävä 30 sekunnin harjoitus sujuu kiireiseltäkin ja on helppo tapa rentoutua esimerkiksi keskellä kiireistä työpäivää.

  • Istu alas, tunne miten kroppa painautuu tuolia vasten.
  • Hengitä syvään sisään ja ulos.
  • Voit joko sulkea silmäsi tai pitää ne halutessasi auki.
  • Kuljeta happea hengittäessäsi hissin lailla nenästä alas sisälle kehoosi.
  • Tunne, miten vartalo lämpenee.
  • Salli itsellesi lämmin, hyvä, ankkuroitunut tunne.
  • Nauti, siitä, että sinulla on lämmin ja hyvä olla - että olet lämpimästi elossa.

– Iisi asenne -harjoitus valmentaa aivoja ottamaan iisisti, Dunderfelt selittää. Sen ideana on, että ihminen tunnistaa rentouden – pienimmän mahdollisen rentouden tilan.

– Kyseessä ei ole mikään mielikuvaharjoitus, vaan yksinkertainen hyvänolon rentoutus. Tarkoitus on löytää kosketus siihen psykofyysiseen hyvään oloon, joka jokaisen ihmisen sisältä luontaisesti on löydettävissä.

2. Sisäisen luovuuden löytäminen

Jokaisen meistä tulisi löytää oma sisäinen valomme.

– Alitajunta ei ole mikään pimeä kellari, vaan voimavara, Dunderfelt selvittää.

– Jokainen meistä on hurjan taitava ja osaava, kunhan löytää sen oman luovuutensa, oman sisäisen valonsa.

3. Opi erottamaan tunteet "römpiöistä"

Dunderfelt kehoittaa päästämään irti vanhoista ajatusmalleista ja kääntämään mielen kohti uutta.

– Römpiö on tunne, joka on jäänyt pyörimään mieleesi. Siihen kiinnittyy uskomuksia, voivottelua ja ylipaisuneita negatiivisia tunteita, Dunderfelt selvittää.

– Kaikki tunteet ovat hyviä ja sinällään arvokkaita, mutta esimerkiksi vihan ei pitäisi antaa jäädä kelautumaan mieleen.

Dunderfeltin yksinkertainen ohje onkin: Siivoa mielesi ja päästä irti vanhoista ajatusmalleista.

– Ihmisen tulisi selvittää itselleen, onko tämä nyt aito tunne vai olenko alkanut rämpimään vanhoissa, huonoissa ajatusmalleissa. Jopa 60-80 % omista sirpalemaisista ajatuksista voi jättää pois.

Dunderfelt puhuu myös siitä, kuinka jokaisella on sisimmässään hyvä tahto mennä eteenpäin, mutta silti ihmiset muistavat usein vain huonoja asioita. Tästä pitäisi päästä eroon.

– Esimerkiksi vanhan kunnon plus/miinus-listan tekeminen on oikein hyvä tapa. Listauksen jälkeen on selkeämpää miettiä, mitä hyvää voisin lisätä elämääni seuraavalla ajanjaksolla. Lisää plussaa elämään, Dunderfelt kannustaa.

Kuuntele koko haastattelu Hillan ja Minnan Akuutissa:

Akuutti - elämänmakuisia tarinoita ja ajankohtaista asiaa terveydestä. Liity joukkoomme Facebookissa!

  • Juoksu vapauttaa mielen – “Juoksulenkki voi olla meditatiivinen kokemus”

    Juoksulenkillä kannattaa liikuttaa kehon lisäksi myös mieltä

    – Ihminen on kokonaisuus, siksi juoksulenkillä kannattaa liikuttaa kehon lisäksi myös mieltä. Juoksun mahdollisuudet ovat valtavat ja se on fyysisten terveysvaikutusten lisäksi erinomainen väline ajatusten jäsentämiseen ja koostamiseen. Näin sanoo entinen kilpajuoksija ja psykoterapeutti Kirsi Valasti.

  • Juotko liikaa? Lue lääkärin vinkit alkoholin kohtuukäyttöön

    Lääkärin vinkit alkoholin kohtuukäyttöön.

    A-klinikan johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki on auttanut monta alkoholin suurkuluttajaa kohtuukäyttäjäksi – pienin askelin. Kohtuukäyttöön siirtyminen vaatii ennen kaikkea tukea ja lujaa tahtoa. Syyllisyyden tunteen Simojoki kannustaa heittämään romukoppaan.

  • Dengue-kuume kaatoi Tuulikin Thaimaassa: "Muistan ajatelleeni, ettei haittaisi, vaikka kuolisin tähän."

    Kerro meille kokemuksesi lomalla sairastumisesta.

    Muistatko sen ulkomaanmatkan, kun sairastuit vatsatautiin tai joku muu tauti laittoi lomasuunnitelmat uusiksi? Epäilemättä muistat. Akuutti kerää kesän ajan teidän tarinoitanne reissussa iskeneistä taudeista, oli sitten kyse Ruotsin risteilyn pilanneesta noroviruksesta tai jostain vakavammasta matkalla iskeneestä taudista. Julkaisemme kokemuksianne Akuutin verkkosivuilla kesän jälkeen. Tuulikki Viitaniemi sairastui vuonna 2002 Thaimaassa dengue-kuumeeseen. Hänen tarinansa voit lukea jo nyt.