Hyppää pääsisältöön

Shostakovitshin ehdoton selittämättömyys

Pianisti-säveltäjä Lera Auerbach on löytänyt alttoviulussa oivallisen soittimen ilmaisemaan Shostakovitshin varhaisten Preludien vaihtelevia ja syvälle käyviä tunnelmia. Ja vieläkin enemmän: alttoviulun mystisen sointimaailman läpikotaisin hallitsevalle Kim Kashkashianille Auerbachin sovitukset sopivat kuin hanska käteen. Auerbach teki Preludit-sovituksensa kumppaniksi Shostakovitshin Sonaatille alttoviululle ja pianolle; tällä levyllä Preludeja kuitenkin seuraa Auerbachin oma sonaatti, Arcanum, joka ei aivan yllä Shostakovitshin tasolle tietystä sukulaisuudesta huolimatta.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Alttoviulun soinnissa ja Shostakovitshin musiikissa on helppoa tunnistaa tiettyä samankaltaista stimmunkia. Soittimen suurimpiin mestareihin lukeutuvan Kim Kashkashian sanoin alttoviulussa ei ole viulun tai sellon soinnin kirkkautta ja läpitunkevuutta; alttoviulisti ei koskaan täysin hallitse soittimensa sointia, jossa on tiettyä mystisyyttä – aivan kuin sointi tulisi “jostain sisältä” – ja se sopii oivallisesti kuvaamaan myös Shostakovitshin musiikin selittämätöntä syvyyttä.

Venäläissyntyinen, New Yorkiin asettunut Lena Auerbach on monipuolinen taiteilija, pianisti ja säveltäjä, mutta myös runoilija, kirjailija ja kuvataiteilija. Parhaimmillaan Arcanum on kiehtovissa, hienovaraisissakin veistoksellisissa sävelhetkissään. Mutta Shostakovitshin harmonisen kielen ja karakterien leiskahdusten jälkeen Auerbachin hivenen mustavalkoinen sävellys tuntuu yksi-ilmeiseltä. Teos paranee loppua kohden – ja ehkä lähestyy samalla Shostakovitshin henkistyneintä puolta, sitä joka myös oivallisesti sopii niin Kashkashianille kuin Auerbachille itselleen.

ECM:n luottoaltistiksikin mainittu Kim Kashkashian ja pianisti Lera Auerbach kutovat Shostakovitshin Preludeista ja Auerbachin Arcanum-teoksesta kiehtovia tarinoita, soinnillisia tiloja ja tilanteita. Äänitys ja tuotanto henkivät raffinoitunutta laatua ja antavat täydellisesti tilan musiikille ja ehdottoman eläytyvälle ilmaisulle.

“Arcanum”. - Dmitri Shostakovitsh (sov. Lera Auerbach): 24 Preludia op. 34. Lera Auerbach: Arcanum. - Kim Kashkashian, alttoviulu, Lera Auerbach, piano. (ECM New Series, 2375 481 2322)

Kuuntele Uudet levyt 21.4.2017, toimittajana Ville Komppa.

Kommentit
  • Kapellimestari Susanna Mälkki mursi korkeimman lasikaton – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Onnittelemme syntymäpäivänä 13. maaliskuuta!

    Maaliskuun 13. päivänä syntynyt kapellimestari Susanna Mälkki (s. 1969) on kansainväliset mitat täyttävä ammattilainen. Hän aloitti muusikon uransa sellistinä ja nyt 50 vuotta täyttäessään hän esiintyy maailman tärkeimmillä konserttilavoilla ja on miehisellä alalla kotonaan yhtä hyvin nykymusiikin, klassikkoteosten kuin oopperankin parissa.

  • Radikaalit ystävät, säveltäjä Erkki Salmenhaara ja runoilija Pentti Saarikoski – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Muistamme syntymäpäivänä 12. maaliskuuta.

    Erkki Salmenhaara oli radikaali nuori säveltäjä 1960-luvun alun kulttuuripoliittisesti kiihkeinä vuosina. Kansainvälisen avantgarden kuumat nimet, Stockhausen, Nono ja Ligeti vierailivat Suomessa ja Jyväskylän kesäyössä väiteltiin taiteesta. Salmenhaaran läheinen ystävä ja hengenheimolainen runoilija Pentti Saarikoski vaikutti monella tapaa hänen elämäänsä.

  • Säveltäjä Kalevi Aho aloitti mandoliinilla – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Onnittelemme syntymäpäivänä 9. maaliskuuta!

    Maaliskuun 9. päivänä syntynyt Kalevi Aho (s. 1949) oli 10-vuotias koulupoika Forssassa, kun hänen opettajansa perusti mandoliiniyhtyeen, otti Kalevin mukaan ja opetti nuotit. Se oli lähtölaukaus Ahon uralle säveltäjänä. Nykyään Kalevi Aho on kansainvälisesti menestyneimpiä säveltäjiämme ja osallistuu mielellään myös yhteiskunnalliseen keskusteluun. Ahon laajaan sävellystuotantoon sisältyy mm. menestysooppera Hyönteiselämää.