Hyppää pääsisältöön

Laajenna kamarimusiikkitajuntaasi Sid Hillen jousikvartetoilla!

Saksalaissyntyinen säveltäjä-pianisti Sid Hille haluaa sävellystensä kuulostavan improvisoiduilta ja improvisaatioidensa kuulostavan sävelletyiltä. Hilleä on turha luokitella klassiseen tai jazziin, mutta hänen tuorein sävellyslevynsä kyllä sukeltaa jousikvartettoihin eli taidemusiikin ydinalueelle. Vaikka lajityyppi on perinteikäs ja vaativa, Hille onnistuu laajentamaan ydinaluetta.

Sid Hille Camerata / Farbformen
Sid Hille Camerata / Farbformen Uudet levyt

Hillen toinen jousikvartetto In Farben rakentuu neljästä selvästä karaktäärikappaleesta, joissa on runsaasti viitteitä jazz-puolen lajityyppeihin. Hillelle sininen on bluesia myös jousikvartetilla. Kolmannen kvarteton nimi on Equilibrium, ja osien nimet viittaavat geometrisiin kuvioihin. Myös musiikki on abstraktimpaa, mutta ankkuroituu edelleen jazz-harmonioihin ja vapaatonaalisuuteen. Sid Hille saa musiikin virtaamaan vapautuneen oloisesti, mutta selvät karaktäärit ja johtoaiheet pitävät paketin oivallisesti kasassa. Kaikkiaan Hillen kvartettoilmaisua voisi luonnehtia modernisoiduksi ja paikoin tummasävyiseksi versioksi Ilkka Kuusistosta.

Rytmisen svengin, tiukkojen blokkiharmonioiden ja taidemusiikkitekstuurien yhdistelmä vaatii esittäjiltä erityisosaamista, mutta nykysukupolvella sitä onneksi on. Viulisti Maija Linkolan johdolla Sid Hille Camerata tavoittaa sekä napakan big band -henkisen ilmaisun että improvisatorisen blues-tunnelmoinnin. Erityisesti minua ihastutti Markus Hohtin sellismi - hänelle Hille on kirjoittanut soinnillisesti rikkainta satsia, joka sisältää walking bass -kuvioita, piiskaavia pizzicatoja, bassoklarinetin matkintaa ja modernismin tehokeinoja.

Kiinnostaisi kuulla samat kvartetot esimerkiksi Meta4-kvartetin särmikkäällä tyylillä, mutta tämä joukkio lienee lähempänä Sid Hillen maailmaa, ja tuntuu nauttivan olostaan musikanttisen, rytmisen ja harmonisesti kirkkaan ilmaisun parissa. Myös äänityksessä levy onnistuu yhdistämään akustisen taidemusiikkityylin läheisempään, lievästi kompressoituun jazz-tyyliin, vaikka silloin tällöin soimaan jäävä kaiku kuulostaakin hieman purkitetulta.

Kaikkiaan toivoisin, että Haydnin, Shostakovitshin, Bartokin tai Beethovenin kvartettojen parina saisi enemmän kuulla tällaista musiikkia. Ja itse asiassa nykyinen musiikkimaailma on suurelta osin jo toteuttanut toiveeni.

"Farbformen". Sid Hille: Jousikvartetot nro 2 "In Farben" ja nro 3 "Equilibrium"; CoCo. - Sid Hille Camerata. (SatnaMusic, CD 171)

Kuuntele Uudet levyt 28.4.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Toisen kilpailupäivän huipensi kiinalainen pyörremyrsky

    Maj Lind -pianokilpailun alkuerät jatkuivat Musiikkitalossa.

    Yhdysvaltalainen Evan Wong ja nuori kiinalainen Tianxu An erottuivat Maj Lind -kilpailun toisen alkueräpäivän kovatasoisesta joukosta. Suomalaisista soittovuorossa olivat Aleksei Zaitsev ja Hannu Alasaarela.

  • Ensimmäinen kisapäivä enteili jo kovaa tasoa

    Maj Lind -pianokilpailu käynnistyi Musiikkitalossa.

    Maj Lind -pianokilpailujen ensimmäisenä alkueräpäivänä eteläkorealainen Hans H. Suh keräsi raikuvimmat aplodit ja vakuutti myös Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin. Kuudesta suomalaiskilpailijasta kolme, Tarmo Peltokoski, Justas Stasevskij ja Fanny Söderström olivat vuorossa heti ensimmäisenä kisapäivänä.

  • Harvinaista arpaonnea Maj Lind -pianokisassa, ainakin toisille

    Tarmo Peltokoski nosti oman nimensä arpahatusta.

    Kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu alkaa! Arvonnassa toimi onnettarena perinteen mukaan kilpailun nuorin osanottaja, joka tällä kertaa onnistui nostamaan arvontahatusta oman nimensä. Tarmo Peltokoski harmitteli kiirettä, Daria Parkhomenko puolestaan iloitsi ylimääräisistä lepopäivistä.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Justas Stasevskij

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Justas Stasevskij on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Tallinnassa 1989 ja opiskellut pianonsoittoa mm. Sibelius-Akatemiassa ja Wienin taidekorkeakoulussa. ”On sellaisia maagisia hetkiä, kun tuntee, että jokainen korvapari siinä salissa kuuntelee mun tekemistä,” Justas Stasevskij kertoo.