Hyppää pääsisältöön

Satie päivitettynä 2010-luvun salonkeihin

Erik Satien 150-vuotisjuhlia vietettiin viime vuonna, mutta vasta nyt Winter & Winter -yhtiön luottomuusikko, pianisti-säveltäjä Fumio Yasuda on saanut oman tribuuttinsa julkaistua. Levyllä ei ole ainuttakaan gymnopedietä tai gnossiennea eikä juuri laisinkaan yksinäistä outoilua pianon ääressä. Sen sijaan Yasuda on poiminut Satien tuntemattomimpia kappaleita ja kutsunut pari kaveria mukaan soittamaan, ettei olisi yhtä yksinäistä kuin Satiella.

Musique d'entracte
Musique d'entracte Uudet levyt

Uransa ja levyjensä perusteella Fumio Yasuda on viehtynyt sellaiseen lievään outouteen, jolle on tilaa klassisen ja jazzin välissä. Erik Satien kanssa Yasuda mitä ilmeisimmin tuntee suurta sielunveljeyttä, ja on kenties siksi saanut aikaiseksi tehokkaan kunnianosoituslevyn keinoilla, joiden vähäeleisyys itsessään tekee Satielle kunniaa. Hän on pelkistänyt pianostemmoja entisestään lainaamalla melodialinjoja klarinetille tai sellolle, antanut ihan pikkuisen tilaa improvisoinnille, lisännyt rakenteisiin tilaa ja varovasti avartanut sointimaailmaa esimerkiksi pianoa preparoimalla. Periaatteessa levyn kolmetoista raitaa ovat puhdasta Satieta, mutta käytännössä levy lähtee aivan uusille urille.

Osaksi levyn ideana on päivittää nykypäivään se 1900-luvun alun Pariisin moniarvoinen musiikki-ilmapiiri, jossa Satie eli. Klarinetisti Joachim Badenhorst edustaa sovituksissa jazz-sävyjä ja sellisti Julie Läderach taidemusiikillisuutta, ja riippuen siitä kumpi pääsee ääneen, levyn tunnelma saattaa lipsahtaa laimeaksi aulajatsiksi tai taidelukion musiikkihartaudeksi. Kaikkiaan soittokumppanit ja Fumio Yasudan lempeä soitto kuitenkin pehmentävät ja sosiaalistavat Satien musiikkia. Yksinäinen, outo ja ankara pianofriikkiys muuttuu sydämelliseksi kamarimusiikiksi ystävien kesken. Ja kuitenkin kyse on vain yhden näkökulman esittelystä, ei siitä että Satien musiikista poistettaisiin jotain.

Joten jos Satien musiikki kiinnostaa - ja ketäpä ei kiinnostaisi -, Fumio Yasadan näkemykseen kannattaa perehtyä, ilman huolta siitä että homma olisi laitettu aivan jazziksi.

"Musique d'entracte", Erik Satien musiikkia, sov. Fumio Yasuda. - Fumio Yasuda, piano, Joachim Badenhorst, klarinetit ja saksofonit, ja Julie Läderach, sello. (Winter & Winter, 910 241-2)

Kuuntele Uudet levyt 28.4.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Päävierailijakapellimestariksi 21-vuotiaana

    Oopperan lapsikuoro antoi kimmokkeen kapellimestarin uralle

    Kapellimestari Klaus Mäkelä on juuri allekirjoittanut päävierailijasopimuksen Ruotsin radion sinfoniaorkesterin kanssa. Kiireinen kapellimestari törmäsi musiikin voimaan jo lapsena.

  • Sotilasmusiikkimme ei ole siipirikkoista

    Levyarvostelu

    Puolustusvoimain sotilasmusiikkialaa on kohdannut suuri onni aivan viime vuosina. Toiminnan julkisivu tuntuu kiitettävän eloisalta juuri parahiksi, kun soittokuntien määrä vasta kaventui tämän vuosikymmenen rajussa uudistuksessa.

  • Ruotsinkielisen Kokkolan aarteita Albalta

    Levyarvostelu

    Kokkolan alueen yksi suurista ja yksi Suomen säveltäjäkentän vaietuista suurista eli Erik Fordell syntyi samana vuonna kuin Suomen valtio. Aarre Merikannon ja Bengt Carlsonin sävellysoppilaan tuotannossa painottuvat suurimuotoiset orkesterisävellykset, mutta Alba-yhtiön syksyn alussa julkaisema Fordell-potretti on saatu mallikkaaseen kuntoon lähes pelkillä miniatyyreillä.

  • Täyden satasen juhlapöytälevy ‒ jos tavoitteena on närästys

    Levyarvostelu

    Konvehtirasiat ovat suomalaisille tähän aikaan vuodesta pyhä asia. Suklaa-ammattilaiset tekevät silti vuosittain salakavalan huomaamatonta uudistustyötä, kun ne kuluttajatutkimukseen nojautuen ottavat selvää suomalaisten kulloisestakin mausta. Loppu on tietenkin makuasioita. On sääli, ettei perinteikäs mieskuoro Laulu-Miehet ota Suomi 100 -levyn reseptiinsä mallia makeisteollisuudesta. Yhden makeisen vaihtamisestahan nyt ei tule kuin vihaiseksi.