Hyppää pääsisältöön

Satie päivitettynä 2010-luvun salonkeihin

Erik Satien 150-vuotisjuhlia vietettiin viime vuonna, mutta vasta nyt Winter & Winter -yhtiön luottomuusikko, pianisti-säveltäjä Fumio Yasuda on saanut oman tribuuttinsa julkaistua. Levyllä ei ole ainuttakaan gymnopedietä tai gnossiennea eikä juuri laisinkaan yksinäistä outoilua pianon ääressä. Sen sijaan Yasuda on poiminut Satien tuntemattomimpia kappaleita ja kutsunut pari kaveria mukaan soittamaan, ettei olisi yhtä yksinäistä kuin Satiella.

Musique d'entracte
Musique d'entracte Uudet levyt

Uransa ja levyjensä perusteella Fumio Yasuda on viehtynyt sellaiseen lievään outouteen, jolle on tilaa klassisen ja jazzin välissä. Erik Satien kanssa Yasuda mitä ilmeisimmin tuntee suurta sielunveljeyttä, ja on kenties siksi saanut aikaiseksi tehokkaan kunnianosoituslevyn keinoilla, joiden vähäeleisyys itsessään tekee Satielle kunniaa. Hän on pelkistänyt pianostemmoja entisestään lainaamalla melodialinjoja klarinetille tai sellolle, antanut ihan pikkuisen tilaa improvisoinnille, lisännyt rakenteisiin tilaa ja varovasti avartanut sointimaailmaa esimerkiksi pianoa preparoimalla. Periaatteessa levyn kolmetoista raitaa ovat puhdasta Satieta, mutta käytännössä levy lähtee aivan uusille urille.

Osaksi levyn ideana on päivittää nykypäivään se 1900-luvun alun Pariisin moniarvoinen musiikki-ilmapiiri, jossa Satie eli. Klarinetisti Joachim Badenhorst edustaa sovituksissa jazz-sävyjä ja sellisti Julie Läderach taidemusiikillisuutta, ja riippuen siitä kumpi pääsee ääneen, levyn tunnelma saattaa lipsahtaa laimeaksi aulajatsiksi tai taidelukion musiikkihartaudeksi. Kaikkiaan soittokumppanit ja Fumio Yasudan lempeä soitto kuitenkin pehmentävät ja sosiaalistavat Satien musiikkia. Yksinäinen, outo ja ankara pianofriikkiys muuttuu sydämelliseksi kamarimusiikiksi ystävien kesken. Ja kuitenkin kyse on vain yhden näkökulman esittelystä, ei siitä että Satien musiikista poistettaisiin jotain.

Joten jos Satien musiikki kiinnostaa - ja ketäpä ei kiinnostaisi -, Fumio Yasadan näkemykseen kannattaa perehtyä, ilman huolta siitä että homma olisi laitettu aivan jazziksi.

"Musique d'entracte", Erik Satien musiikkia, sov. Fumio Yasuda. - Fumio Yasuda, piano, Joachim Badenhorst, klarinetit ja saksofonit, ja Julie Läderach, sello. (Winter & Winter, 910 241-2)

Kuuntele Uudet levyt 28.4.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Seuraa Maj Lind -pianokilpailua 2017 Ylen kanavilla

    Seuraa kilpailu alusta loppuun 17.-31.8.2017.

    Taideyliopiston Sibelius-Akatemia järjestää neljännen kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun Helsingissä 17.–31.8.2017. Voit seurata kilpailun alusta loppuun Ylen kanavilla, suorina lähetyksinä verkossa, koostelähetyksinä radiossa ja orkesterifinaalit suorina kaikissa välineissä.

  • Tärkeintä on persoonallinen soitto, sillä kiinalaisten pianistien kanssa ei voi kilpailla teknisessä osaamisessa

    Niklas Pokki on Ylen asiantuntija Maj Lind -pianokisassa.

    Pianisti ja pianopedagogi, musiikin tohtori Niklas Pokki tunnetaan väsymättömänä pianonmusiikin ja pianonsoiton edistäjänä Suomessa. Hänen vaikutuspiiriinsä kuuluvat mm. Mäntän musiikkijuhlat vuodesta 1999 lähtien, sekä vuonna 2013 perustettu Nuorten pianoakatemia, joka järjestää mestarikursseja nuorille pianisteille ympäri Suomea.

  • Laulaja Tii Niemelä 100 vuotta: "Päätin etten pelkää mitään tässä maailmassa"

    Sota opetti nuoren laulajattaren olemaan pelkäämättä.

    Tänä vuonna, kun Suomi juhlii 100-vuotista itsenäisyyttään, myös laulaja Tii Niemelä viettää 100-vuotispäiväänsä. Kysymykseen korkean iän salaisuudesta Tii vastaa olleensa pienestä pitäen kova äkäpussi. Ex-puoliso, liedpianisti Pentti Koskimies on kuvannut hänen voimakasta sisäistä paloaan ja shamanistisia piirteitään. Tii kertoo myös sotakokemuksesta, jonka jälkeen hän lakkasi pelkäämästä.

  • Romeo ja Julia berliiniläisittäin

    Shakespearen draama ja sen monet säveltäjät.

    Ihanat nuoret näyttelijät olivat niin uskottavia rakastuessaan! Anja Lankinen huokaa nähtyään Berliinissä Romeon ja Julian. Kyse ei olekaan ihan tavallisesta Shakespearen näytelmästä, vaan nyt oli esityksessä mukana myös useiden eri säveltäjien Romeo ja Julia -musiikkia.