Hyppää pääsisältöön

Satie päivitettynä 2010-luvun salonkeihin

Erik Satien 150-vuotisjuhlia vietettiin viime vuonna, mutta vasta nyt Winter & Winter -yhtiön luottomuusikko, pianisti-säveltäjä Fumio Yasuda on saanut oman tribuuttinsa julkaistua. Levyllä ei ole ainuttakaan gymnopedietä tai gnossiennea eikä juuri laisinkaan yksinäistä outoilua pianon ääressä. Sen sijaan Yasuda on poiminut Satien tuntemattomimpia kappaleita ja kutsunut pari kaveria mukaan soittamaan, ettei olisi yhtä yksinäistä kuin Satiella.

Musique d'entracte
Musique d'entracte Uudet levyt

Uransa ja levyjensä perusteella Fumio Yasuda on viehtynyt sellaiseen lievään outouteen, jolle on tilaa klassisen ja jazzin välissä. Erik Satien kanssa Yasuda mitä ilmeisimmin tuntee suurta sielunveljeyttä, ja on kenties siksi saanut aikaiseksi tehokkaan kunnianosoituslevyn keinoilla, joiden vähäeleisyys itsessään tekee Satielle kunniaa. Hän on pelkistänyt pianostemmoja entisestään lainaamalla melodialinjoja klarinetille tai sellolle, antanut ihan pikkuisen tilaa improvisoinnille, lisännyt rakenteisiin tilaa ja varovasti avartanut sointimaailmaa esimerkiksi pianoa preparoimalla. Periaatteessa levyn kolmetoista raitaa ovat puhdasta Satieta, mutta käytännössä levy lähtee aivan uusille urille.

Osaksi levyn ideana on päivittää nykypäivään se 1900-luvun alun Pariisin moniarvoinen musiikki-ilmapiiri, jossa Satie eli. Klarinetisti Joachim Badenhorst edustaa sovituksissa jazz-sävyjä ja sellisti Julie Läderach taidemusiikillisuutta, ja riippuen siitä kumpi pääsee ääneen, levyn tunnelma saattaa lipsahtaa laimeaksi aulajatsiksi tai taidelukion musiikkihartaudeksi. Kaikkiaan soittokumppanit ja Fumio Yasudan lempeä soitto kuitenkin pehmentävät ja sosiaalistavat Satien musiikkia. Yksinäinen, outo ja ankara pianofriikkiys muuttuu sydämelliseksi kamarimusiikiksi ystävien kesken. Ja kuitenkin kyse on vain yhden näkökulman esittelystä, ei siitä että Satien musiikista poistettaisiin jotain.

Joten jos Satien musiikki kiinnostaa - ja ketäpä ei kiinnostaisi -, Fumio Yasadan näkemykseen kannattaa perehtyä, ilman huolta siitä että homma olisi laitettu aivan jazziksi.

"Musique d'entracte", Erik Satien musiikkia, sov. Fumio Yasuda. - Fumio Yasuda, piano, Joachim Badenhorst, klarinetit ja saksofonit, ja Julie Läderach, sello. (Winter & Winter, 910 241-2)

Kuuntele Uudet levyt 28.4.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Erik T. Tawaststjerna: "Taso vielä häikäisevämpi kuin osasin odottaa!"

    Maj Lind -pianokilpailun 5. alkueräpäivä

    Viidentenä ja viimeisenä alkueräpäivänä Maj Lind -hälinän keskellä seisoo onnellinen mies, prof. Erik T. Tawaststjerna. Kilpailutoimikunnan puheenjohtajalla on syytä todeta, että kisat ovat sujuneet vallan erinomaisesti. - Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi viidennen alkueräpäivän kilpailijat.

  • Nuoret pianistit tunteiden ristiaallokossa

    Maj Lind -pianokilpailun 4. alkueräpäivä

    Kaikki neljännen alkueräpäivän kilpailijat menevät jatkoon, jos Ylen lähetysikkunaa on uskominen. Pianopedagogi Niklas Pokki arvioi neljännen alkueräpäivän kilpailijat.

  • Aasialaisen kilpailijan takaa paljastui suomalainen maestro

    Maj Lind -pianokilpailun 3. alkueräpäivä.

    Indonesialainen Anthony Hartono on yksi kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun kovatasoisista osallistujista, joiden taustalla vaikuttaa yllättäen suomalainen pianopedagogi, Hartonon kohdalla Teppo Koivisto. Kolmantena alkueräpäivänä kuudesta suomalaisesta osanottajasta oli soittovuorossa Väinö Jalkanen. Pianopedagogi Niklas Pokki arvioi kolmannen alkueräpäivän kilpailijat.