Hyppää pääsisältöön

Satie päivitettynä 2010-luvun salonkeihin

Erik Satien 150-vuotisjuhlia vietettiin viime vuonna, mutta vasta nyt Winter & Winter -yhtiön luottomuusikko, pianisti-säveltäjä Fumio Yasuda on saanut oman tribuuttinsa julkaistua. Levyllä ei ole ainuttakaan gymnopedietä tai gnossiennea eikä juuri laisinkaan yksinäistä outoilua pianon ääressä. Sen sijaan Yasuda on poiminut Satien tuntemattomimpia kappaleita ja kutsunut pari kaveria mukaan soittamaan, ettei olisi yhtä yksinäistä kuin Satiella.

Musique d'entracte
Musique d'entracte Uudet levyt

Uransa ja levyjensä perusteella Fumio Yasuda on viehtynyt sellaiseen lievään outouteen, jolle on tilaa klassisen ja jazzin välissä. Erik Satien kanssa Yasuda mitä ilmeisimmin tuntee suurta sielunveljeyttä, ja on kenties siksi saanut aikaiseksi tehokkaan kunnianosoituslevyn keinoilla, joiden vähäeleisyys itsessään tekee Satielle kunniaa. Hän on pelkistänyt pianostemmoja entisestään lainaamalla melodialinjoja klarinetille tai sellolle, antanut ihan pikkuisen tilaa improvisoinnille, lisännyt rakenteisiin tilaa ja varovasti avartanut sointimaailmaa esimerkiksi pianoa preparoimalla. Periaatteessa levyn kolmetoista raitaa ovat puhdasta Satieta, mutta käytännössä levy lähtee aivan uusille urille.

Osaksi levyn ideana on päivittää nykypäivään se 1900-luvun alun Pariisin moniarvoinen musiikki-ilmapiiri, jossa Satie eli. Klarinetisti Joachim Badenhorst edustaa sovituksissa jazz-sävyjä ja sellisti Julie Läderach taidemusiikillisuutta, ja riippuen siitä kumpi pääsee ääneen, levyn tunnelma saattaa lipsahtaa laimeaksi aulajatsiksi tai taidelukion musiikkihartaudeksi. Kaikkiaan soittokumppanit ja Fumio Yasudan lempeä soitto kuitenkin pehmentävät ja sosiaalistavat Satien musiikkia. Yksinäinen, outo ja ankara pianofriikkiys muuttuu sydämelliseksi kamarimusiikiksi ystävien kesken. Ja kuitenkin kyse on vain yhden näkökulman esittelystä, ei siitä että Satien musiikista poistettaisiin jotain.

Joten jos Satien musiikki kiinnostaa - ja ketäpä ei kiinnostaisi -, Fumio Yasadan näkemykseen kannattaa perehtyä, ilman huolta siitä että homma olisi laitettu aivan jazziksi.

"Musique d'entracte", Erik Satien musiikkia, sov. Fumio Yasuda. - Fumio Yasuda, piano, Joachim Badenhorst, klarinetit ja saksofonit, ja Julie Läderach, sello. (Winter & Winter, 910 241-2)

Kuuntele Uudet levyt 28.4.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Elokuvalegendan tarjouksesta ei sellistikään voi kieltäytyä

    Levyarvostelu

    Michel Legrand on säveltänyt tunnetuin seurauksin huikean määrän elokuvamusiikkia. Mikko Franckin johtaman Ranskan radion filharmonisen orkesterin Legrand-uutuus paljastuu yhdeksi koukuttavimmista potrettilevyistä pitkään aikaan, sillä niin maistuvia ovat 85-vuotiaan legendan tätä vuosikymmentä edustavat pianokonsertto ja sellokonsertto.

  • Trikolorin värit pianopainallusten pikavalintoina

    Levyarvostelu

    Michel Legrandin, Aaron Coplandin, Philip Glassin ja monen muun sävellyksenopettaja Nadia Boulanger on viime vuosisadan musiikin suuria jos-tarinoita. Pedagogin rooliin noin 30-vuotiaana rajoittautunut Boulanger olisi selvien ennusmerkkien mukaan voinut loistaa pitkään säveltäjänäkin. Saksalaispianisti Florian Uhligin levyttämällä niukkojen pianokonserttojen levyllä Boulanger esitellään kiehtovassa seurassa.

  • Täyttä Chaminadea Stuttgartista

    Levyarvostelu

    Cécile Chaminaden sävellystuotanto on oiva ikkuna sen näkemiseen, miten Brahmsin kamarimusiikki oli lumonnut ranskalaiset perässähiihtäjät 1880-luvun koittaessa. Tiedetäänhän sekin, että asetelma selkeytti omalla tahollaan Gabriel Fauré. Saksalainen Trio Parnassus haluaa kuitenkin uutuudellaan jättää pölyiset spekuloinnit pois ja välittää kernaasti sen määrän tunnetta kuin mitä yhdellä viululla, sellolle ja pianolla pystyy.