Hyppää pääsisältöön

Ohjelmatoiveeni – miten se etenee?

Suomalaisilla on mahdollisuus ottaa yhteyttä ja antaa suoraa palautetta Ylelle monin eri tavoin – sähköpostilla, puhelimitse ja internetin kautta, myös sosiaalisessa mediassa.

Kun haluat toivoa meiltä uutta tai vanhaa ohjelmaa, lähetä toiveesi palautelomakkeen kautta. Ylen saamista palautteista noin viisi prosenttia on ohjelma- ja uusintatoiveita. Toiveita tulee viikossa keskimäärin sata.

Ohjelma- ja uusintatoiveet luokitellaan muutaman päivän sisällä ja ne ovat kaikkien yleläisten luettavissa heti käsittelyn jälkeen. Ohjelmien tekijät, tuottajat sekä tilaajat seuraavat saapunutta palautetta sekä ohjelmatoiveita päivittäin.

Ohjelmapäällikkö päättää yhdessä ohjelmistosuunnittelijoiden kanssa ohjelmien uusinnoista. Nopeimmin toteutuvat uusintatoiveet ohjelmista, joihin Ylellä on olemassa esitysoikeuksia. Mikäli kysyntä on suurta, Yle voi budjettinsa rajoissa myös ostaa lisää oikeuksia vanhoihin ohjelmiin. Kaikkien toiveita ei valitettavasti pystytä toteuttamaan.

Ohjelmia hankittaessa varmistetaan, että uusi ohjelma istuu kunkin kanavan ohjelmistoon. Päätöksessä painavat myös hinta, ohjelman pituus ja tekninen laatu sekä julkisen palvelun näkökohdat: Ylen ohjelmiston tulee heijastella monipuolisesti yhteiskuntaa, eri mielipiteitä ja arvostuksia.

Pyrimme vastaamaan mahdollisimman monen toiveeseen, ja lukuisat pyynnöt ovat myös toteutuneet. Näistä löytyy esimerkkejä Elävässä arkistossa sekä katsojien toiveista kootussa Toivotut-kokonaisuudessa. Suomalaisten lukuisista toiveista olemme tuoneet ja tuomme yhä lisää Yle Areenaan muun muassa kotimaista draamaa kuten Kotikatua ja klassikkohuumorisarjoja.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua