Hyppää pääsisältöön

Lempeän hyväntuuliset ja raikkaat konsertot

Yevgeny Sudbin ja Osmo Vänskä ovat saaneet Tapiola Sinfoniettan orkesteriksi kolmanteen levyynsä Beethovenin Pianokonsertoista Bis-levymerkille. Pianotekstuurin rikas käsittely, raikas sointi niin pianossa kuin orkesterissa sekä yleinen energinen, hyväntuulinen tunnelma tekevät tästä hyvän kilpailijan kahdelle ensimmäiselle, Minnesotan orkesterin levyille. Toki konsertot, Beethovenin Ensimmäinen ja Toinen, ovat astetta kevyempiä kuin kolme viimeistä konserttoa; mutta aiempien levytysten hyveet ovat tallella ja yleissoinnissa sekä soitossa on rapeutta jota edellisiltä levyiltä ehkä puuttui.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Laajaspektrinen sointi, jossa riittää sekä kirkkautta että syvyyttä, sekä erityisesti pianon ja puhaltamien täyteläisyys tekevät tästä levystä erittäin miellyttävän kuunnella. Sudbinin hyväntuulinen soitto ja lempeä huumori saavat mukavasti vastakaikua orkesterilta, ja Vänskän energinen ote sopii yhtälöön erittäin hyvin. Orkesterin soolot – kuten klarinettisoolot Ensimmäisen pianokonserton hitaassa osassa – keskustelevat kauniisti solistin kanssa, ja kaikesta välittyy hyväntuulisuus ja raikas soittamisen ilo.

Hieman olisin kaivannut fraasinkäsittelyyn enemmän joustavuutta: vaikka mikrotasolla ajankäyttö on erittäin luontevaa, fraasitasolla – voisi retorisesti sanoa lauseiden ja hieman pidempien kokonaisuuksien tasolla – tuntuu kuin tempon pitäminen pilkulleen samana olisi viestiä tärkeämpää. Pientä rubaattoa toki tapahtuu, mutta lähinnä mollikohdissa. Omasta mielestäni Beethoven on kuitenkin dramaattisempaa ja puhuvampaa myös duurissa. Sudbin ja Vänskän johtamat tapiolalaiset tuntuvat vetävän pääsääntöisesti samaa köyttä, mikä lienee kuitenkin tärkeintä – ja kysymyshän on makuasioista.

Pianon sointia ja tekstuureja mestarillisesti käsittelevä Sudbin löytää Beethovenin varhaisempien konserttojen sävelistä aivan yhtä paljon merkityksiä ja iloa kuin “suurempienkin” konserttojen kohdalla. Virtuoosisen selkeä ja aurinkoisen hymyilevä soitto helmeilee ja pulppuaa näissä Beethovenin onnellisimpiin kuuluvissa teoksissa. Ja loistavan äänityksen myötä se myös välittyy levylautaselta mitä miellyttävimmin.

Sudbin soittaa Ensimmäisessä konsertossa omat kadenssinsa, jotka nekin sopivat kokonaisilmaisuun, vaikka ensiosan kadenssi käykin vähän ulos Beethovenin ajan tyylistä. Toisen konserton ensiosan Beethovenin omaan kadenssiin Sudbin saa sen kaipaamaa myrskyisyyttä. Kaikkiaan onnellinen on ollut vaihdos Minnesotan orkesterista Tapiola Sinfoniettaan!

Ludwig van Beethoven: Pianokonsertot nro 1 ja 2. - Yevgeny Sudbin, piano, Tapiola Sinfonietta, joht. Osmo Vänskä. (Bis, BIS-2078)

Kuuntele Uudet levyt 5.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Hyvä sirkus toimii aina, todistavat Eskelinen ja Gomyo

    Levyarvostelu

    Pohjimmiltaan Niccolo Paganini oli pahimman lajin kikkailija, mutta hänen huumorinsa on kestänyt aikaa. Sen todistavat viulisti Karen Gomyo ja kitaristi Ismo Eskelinen, joiden uutuuslevy sisältää Paganinin parhaita sketsejä ja linkittää hänet onnistuneesti Locatellin, Vivaldin ja Corellin viuluviikarijatkumoon.

  • Kokeellista kuoroilmaisu Haapasen malliin

    Levyarvostelu

    Yleensä moderni, avantgardistinen kuoromusiikki työlästä nauttia CD-levyn kokoisina annoksina. BIS-yhtiön julkaisu Perttu Haapasen kuoromusiikista on tässä suhteessa keskimääräistä helpompi. Laajasta tuotannosta valikoidut seitsemän teosta ilmentävät Haapasen leikkisää ja kokeilevaa asennetta sekä ihmisääneen että teksteihin, mutta seassa on sointuisuutta ja selviä rakenteita riittävästi, että kuulija kokee olevansa musiikin äärellä. Sitä paitsi Helsingin kamarikuoron kunnianhimo osuu juuri tällaiseen materiaaliin.

  • Turkulaisten jykevä Egmont hurmaisi - jos Hebon tulkintaa ei olisi

    Levyarvostelu

    Turun filharmoninen orkesteri on levyttänyt ahkerasti Naxokselle näytelmämusiikkia, ensin Sibeliukselta ja viimeksi Beethovenilta, ja ylikapellimestari Leif Segerstamin näyttämökokemus on yleensä liimannut musiikkisirpaleet hyvin yhteen. Orkesterin uusi levytys Beethovenin Egmont-melodraamasta hyödyntää kokemusta loistavasti, mutta kohtaa kovan kotimaisen kilpailijan.

  • Lempeää sinfoniarunoilua Virosta

    Levyarvostelu

    Arvo Pärt, Erkki-Sven Tüür ja monet muut ovat nostaneet kansainväliselle tasolle Viron nykymusiikin, mutta varhaisempikin perinne ansaitsisi huomiota. Sitä antaa levy-yhtiö Ondine, joka vuosi sitten julkaisi ensimmäisen levyn Heino Ellerin musiikkia. Nyt projekti jatkuu levyllisellä sinfonisia runoja.