Hyppää pääsisältöön

Lempeän hyväntuuliset ja raikkaat konsertot

Yevgeny Sudbin ja Osmo Vänskä ovat saaneet Tapiola Sinfoniettan orkesteriksi kolmanteen levyynsä Beethovenin Pianokonsertoista Bis-levymerkille. Pianotekstuurin rikas käsittely, raikas sointi niin pianossa kuin orkesterissa sekä yleinen energinen, hyväntuulinen tunnelma tekevät tästä hyvän kilpailijan kahdelle ensimmäiselle, Minnesotan orkesterin levyille. Toki konsertot, Beethovenin Ensimmäinen ja Toinen, ovat astetta kevyempiä kuin kolme viimeistä konserttoa; mutta aiempien levytysten hyveet ovat tallella ja yleissoinnissa sekä soitossa on rapeutta jota edellisiltä levyiltä ehkä puuttui.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Laajaspektrinen sointi, jossa riittää sekä kirkkautta että syvyyttä, sekä erityisesti pianon ja puhaltamien täyteläisyys tekevät tästä levystä erittäin miellyttävän kuunnella. Sudbinin hyväntuulinen soitto ja lempeä huumori saavat mukavasti vastakaikua orkesterilta, ja Vänskän energinen ote sopii yhtälöön erittäin hyvin. Orkesterin soolot – kuten klarinettisoolot Ensimmäisen pianokonserton hitaassa osassa – keskustelevat kauniisti solistin kanssa, ja kaikesta välittyy hyväntuulisuus ja raikas soittamisen ilo.

Hieman olisin kaivannut fraasinkäsittelyyn enemmän joustavuutta: vaikka mikrotasolla ajankäyttö on erittäin luontevaa, fraasitasolla – voisi retorisesti sanoa lauseiden ja hieman pidempien kokonaisuuksien tasolla – tuntuu kuin tempon pitäminen pilkulleen samana olisi viestiä tärkeämpää. Pientä rubaattoa toki tapahtuu, mutta lähinnä mollikohdissa. Omasta mielestäni Beethoven on kuitenkin dramaattisempaa ja puhuvampaa myös duurissa. Sudbin ja Vänskän johtamat tapiolalaiset tuntuvat vetävän pääsääntöisesti samaa köyttä, mikä lienee kuitenkin tärkeintä – ja kysymyshän on makuasioista.

Pianon sointia ja tekstuureja mestarillisesti käsittelevä Sudbin löytää Beethovenin varhaisempien konserttojen sävelistä aivan yhtä paljon merkityksiä ja iloa kuin “suurempienkin” konserttojen kohdalla. Virtuoosisen selkeä ja aurinkoisen hymyilevä soitto helmeilee ja pulppuaa näissä Beethovenin onnellisimpiin kuuluvissa teoksissa. Ja loistavan äänityksen myötä se myös välittyy levylautaselta mitä miellyttävimmin.

Sudbin soittaa Ensimmäisessä konsertossa omat kadenssinsa, jotka nekin sopivat kokonaisilmaisuun, vaikka ensiosan kadenssi käykin vähän ulos Beethovenin ajan tyylistä. Toisen konserton ensiosan Beethovenin omaan kadenssiin Sudbin saa sen kaipaamaa myrskyisyyttä. Kaikkiaan onnellinen on ollut vaihdos Minnesotan orkesterista Tapiola Sinfoniettaan!

Ludwig van Beethoven: Pianokonsertot nro 1 ja 2. - Yevgeny Sudbin, piano, Tapiola Sinfonietta, joht. Osmo Vänskä. (Bis, BIS-2078)

Kuuntele Uudet levyt 5.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Justas Stasevskij

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Justas Stasevskij on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Tallinnassa 1989 ja opiskellut pianonsoittoa mm. Sibelius-Akatemiassa ja Wienin taidekorkeakoulussa. ”On sellaisia maagisia hetkiä, kun tuntee, että jokainen korvapari siinä salissa kuuntelee mun tekemistä,” Justas Stasevskij kertoo.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Hannu Alasaarela

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Hannu Alasaarela on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Oulunsalossa 1994 ja opiskellut pianonsoittoa Oulunsalon taidekoulussa ja Sibelius-Akatemiassa. ”Haaveilin säveltämisestä, ihailin kaikkia suuria säveltäjiä ja tein kokoajan sellaisia pienimuotoisia kappaleita,” Hannu Alasaarela muistelee alkuaikojaan pianon äärellä.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Tarmo Peltokoski

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Tarmo Peltokoski on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Vaasassa 2000 ja opiskellut pianonsoittoa Vaasan Kuula-opistossa ja Helsingin konservatoriossa. ”Jos mä vaan istun omaksi ilokseni pianon ääreen, niin mä en todellakaan soita minkäänlaisia asteikkoja, mä improvisoin,” Tarmo Peltokoski kertoo.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Fanny Söderström

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Fanny Söderström on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Helsingissä 1993 ja opiskellut pianonsoittoa Itä-Helsingin musiikkiopistossa, Sibelius-Akatemiassa ja Berliinissä. ”Isäni pisti minut soittamaan Beethovenin sinfonioita leikin varjolla, kun olin 11-12-vuotias,” muusikkoperheen lapsi Fanny Söderström kertoo.