Hyppää pääsisältöön

Lempeän hyväntuuliset ja raikkaat konsertot

Yevgeny Sudbin ja Osmo Vänskä ovat saaneet Tapiola Sinfoniettan orkesteriksi kolmanteen levyynsä Beethovenin Pianokonsertoista Bis-levymerkille. Pianotekstuurin rikas käsittely, raikas sointi niin pianossa kuin orkesterissa sekä yleinen energinen, hyväntuulinen tunnelma tekevät tästä hyvän kilpailijan kahdelle ensimmäiselle, Minnesotan orkesterin levyille. Toki konsertot, Beethovenin Ensimmäinen ja Toinen, ovat astetta kevyempiä kuin kolme viimeistä konserttoa; mutta aiempien levytysten hyveet ovat tallella ja yleissoinnissa sekä soitossa on rapeutta jota edellisiltä levyiltä ehkä puuttui.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Laajaspektrinen sointi, jossa riittää sekä kirkkautta että syvyyttä, sekä erityisesti pianon ja puhaltamien täyteläisyys tekevät tästä levystä erittäin miellyttävän kuunnella. Sudbinin hyväntuulinen soitto ja lempeä huumori saavat mukavasti vastakaikua orkesterilta, ja Vänskän energinen ote sopii yhtälöön erittäin hyvin. Orkesterin soolot – kuten klarinettisoolot Ensimmäisen pianokonserton hitaassa osassa – keskustelevat kauniisti solistin kanssa, ja kaikesta välittyy hyväntuulisuus ja raikas soittamisen ilo.

Hieman olisin kaivannut fraasinkäsittelyyn enemmän joustavuutta: vaikka mikrotasolla ajankäyttö on erittäin luontevaa, fraasitasolla – voisi retorisesti sanoa lauseiden ja hieman pidempien kokonaisuuksien tasolla – tuntuu kuin tempon pitäminen pilkulleen samana olisi viestiä tärkeämpää. Pientä rubaattoa toki tapahtuu, mutta lähinnä mollikohdissa. Omasta mielestäni Beethoven on kuitenkin dramaattisempaa ja puhuvampaa myös duurissa. Sudbin ja Vänskän johtamat tapiolalaiset tuntuvat vetävän pääsääntöisesti samaa köyttä, mikä lienee kuitenkin tärkeintä – ja kysymyshän on makuasioista.

Pianon sointia ja tekstuureja mestarillisesti käsittelevä Sudbin löytää Beethovenin varhaisempien konserttojen sävelistä aivan yhtä paljon merkityksiä ja iloa kuin “suurempienkin” konserttojen kohdalla. Virtuoosisen selkeä ja aurinkoisen hymyilevä soitto helmeilee ja pulppuaa näissä Beethovenin onnellisimpiin kuuluvissa teoksissa. Ja loistavan äänityksen myötä se myös välittyy levylautaselta mitä miellyttävimmin.

Sudbin soittaa Ensimmäisessä konsertossa omat kadenssinsa, jotka nekin sopivat kokonaisilmaisuun, vaikka ensiosan kadenssi käykin vähän ulos Beethovenin ajan tyylistä. Toisen konserton ensiosan Beethovenin omaan kadenssiin Sudbin saa sen kaipaamaa myrskyisyyttä. Kaikkiaan onnellinen on ollut vaihdos Minnesotan orkesterista Tapiola Sinfoniettaan!

Ludwig van Beethoven: Pianokonsertot nro 1 ja 2. - Yevgeny Sudbin, piano, Tapiola Sinfonietta, joht. Osmo Vänskä. (Bis, BIS-2078)

Kuuntele Uudet levyt 5.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Kantapöydän opiskelijatreffeillä Duo Uimonen/Lorenzen

    Tutusti Emmi Uimoseen ja Troels Lorenzeniin!

    Piano-harmonikkaduo Emmi Uimonen ja Troels Lorenzen syntyi Sibelius-Akatemian kansanmusiikkiosastolla. Savonlinnasta kotosin oleva Emmi ja Suomeen opiskelijavaihtoon tullut Troels havaitsivat omaavansa saman suhtautumisen musiikkiin. Duon ensimmäinen levy on jo ilmestynyt.

  • Sopraano Minna-Leena Lahti: "Lukiossa teimme retken Kansallisoopperaan. Silloin ajattelin että tuonne on pakko päästä!"

    Tutustu Sibelius-Akatemian oopperaluokan opiskelijaan.

    Jos kaikki menee hyvin, on Minna-Leena Lahdella kahden vuoden kuluttua kädessään paperi, jota hän on aina halunnut. Hän valmistuu oopperalaulajaksi! Takanaan Minna-Leenalla on laaja kirjo harrastuksia ja opintoja, löytyy kirjoittamista, soittamista, balettia ja laulamista. Mutta oikea intohimo on kuitenkin ooppera. Kuka? Olen Minna-Leena Lahti, Erkkilä omaa sukua.

  • Päävierailijakapellimestariksi 21-vuotiaana

    Oopperan lapsikuoro antoi kimmokkeen kapellimestarin uralle

    Kapellimestari Klaus Mäkelä on juuri allekirjoittanut päävierailijasopimuksen Ruotsin radion sinfoniaorkesterin kanssa. Kiireinen kapellimestari törmäsi musiikin voimaan jo lapsena.

  • Sotilasmusiikkimme ei ole siipirikkoista

    Levyarvostelu

    Puolustusvoimain sotilasmusiikkialaa on kohdannut suuri onni aivan viime vuosina. Toiminnan julkisivu tuntuu kiitettävän eloisalta juuri parahiksi, kun soittokuntien määrä vasta kaventui tämän vuosikymmenen rajussa uudistuksessa.