Hyppää pääsisältöön

Lempeän hyväntuuliset ja raikkaat konsertot

Yevgeny Sudbin ja Osmo Vänskä ovat saaneet Tapiola Sinfoniettan orkesteriksi kolmanteen levyynsä Beethovenin Pianokonsertoista Bis-levymerkille. Pianotekstuurin rikas käsittely, raikas sointi niin pianossa kuin orkesterissa sekä yleinen energinen, hyväntuulinen tunnelma tekevät tästä hyvän kilpailijan kahdelle ensimmäiselle, Minnesotan orkesterin levyille. Toki konsertot, Beethovenin Ensimmäinen ja Toinen, ovat astetta kevyempiä kuin kolme viimeistä konserttoa; mutta aiempien levytysten hyveet ovat tallella ja yleissoinnissa sekä soitossa on rapeutta jota edellisiltä levyiltä ehkä puuttui.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Laajaspektrinen sointi, jossa riittää sekä kirkkautta että syvyyttä, sekä erityisesti pianon ja puhaltamien täyteläisyys tekevät tästä levystä erittäin miellyttävän kuunnella. Sudbinin hyväntuulinen soitto ja lempeä huumori saavat mukavasti vastakaikua orkesterilta, ja Vänskän energinen ote sopii yhtälöön erittäin hyvin. Orkesterin soolot – kuten klarinettisoolot Ensimmäisen pianokonserton hitaassa osassa – keskustelevat kauniisti solistin kanssa, ja kaikesta välittyy hyväntuulisuus ja raikas soittamisen ilo.

Hieman olisin kaivannut fraasinkäsittelyyn enemmän joustavuutta: vaikka mikrotasolla ajankäyttö on erittäin luontevaa, fraasitasolla – voisi retorisesti sanoa lauseiden ja hieman pidempien kokonaisuuksien tasolla – tuntuu kuin tempon pitäminen pilkulleen samana olisi viestiä tärkeämpää. Pientä rubaattoa toki tapahtuu, mutta lähinnä mollikohdissa. Omasta mielestäni Beethoven on kuitenkin dramaattisempaa ja puhuvampaa myös duurissa. Sudbin ja Vänskän johtamat tapiolalaiset tuntuvat vetävän pääsääntöisesti samaa köyttä, mikä lienee kuitenkin tärkeintä – ja kysymyshän on makuasioista.

Pianon sointia ja tekstuureja mestarillisesti käsittelevä Sudbin löytää Beethovenin varhaisempien konserttojen sävelistä aivan yhtä paljon merkityksiä ja iloa kuin “suurempienkin” konserttojen kohdalla. Virtuoosisen selkeä ja aurinkoisen hymyilevä soitto helmeilee ja pulppuaa näissä Beethovenin onnellisimpiin kuuluvissa teoksissa. Ja loistavan äänityksen myötä se myös välittyy levylautaselta mitä miellyttävimmin.

Sudbin soittaa Ensimmäisessä konsertossa omat kadenssinsa, jotka nekin sopivat kokonaisilmaisuun, vaikka ensiosan kadenssi käykin vähän ulos Beethovenin ajan tyylistä. Toisen konserton ensiosan Beethovenin omaan kadenssiin Sudbin saa sen kaipaamaa myrskyisyyttä. Kaikkiaan onnellinen on ollut vaihdos Minnesotan orkesterista Tapiola Sinfoniettaan!

Ludwig van Beethoven: Pianokonsertot nro 1 ja 2. - Yevgeny Sudbin, piano, Tapiola Sinfonietta, joht. Osmo Vänskä. (Bis, BIS-2078)

Kuuntele Uudet levyt 5.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Elokuvalegendan tarjouksesta ei sellistikään voi kieltäytyä

    Levyarvostelu

    Michel Legrand on säveltänyt tunnetuin seurauksin huikean määrän elokuvamusiikkia. Mikko Franckin johtaman Ranskan radion filharmonisen orkesterin Legrand-uutuus paljastuu yhdeksi koukuttavimmista potrettilevyistä pitkään aikaan, sillä niin maistuvia ovat 85-vuotiaan legendan tätä vuosikymmentä edustavat pianokonsertto ja sellokonsertto.

  • Trikolorin värit pianopainallusten pikavalintoina

    Levyarvostelu

    Michel Legrandin, Aaron Coplandin, Philip Glassin ja monen muun sävellyksenopettaja Nadia Boulanger on viime vuosisadan musiikin suuria jos-tarinoita. Pedagogin rooliin noin 30-vuotiaana rajoittautunut Boulanger olisi selvien ennusmerkkien mukaan voinut loistaa pitkään säveltäjänäkin. Saksalaispianisti Florian Uhligin levyttämällä niukkojen pianokonserttojen levyllä Boulanger esitellään kiehtovassa seurassa.

  • Täyttä Chaminadea Stuttgartista

    Levyarvostelu

    Cécile Chaminaden sävellystuotanto on oiva ikkuna sen näkemiseen, miten Brahmsin kamarimusiikki oli lumonnut ranskalaiset perässähiihtäjät 1880-luvun koittaessa. Tiedetäänhän sekin, että asetelma selkeytti omalla tahollaan Gabriel Fauré. Saksalainen Trio Parnassus haluaa kuitenkin uutuudellaan jättää pölyiset spekuloinnit pois ja välittää kernaasti sen määrän tunnetta kuin mitä yhdellä viululla, sellolle ja pianolla pystyy.