Hyppää pääsisältöön

Rikas resitaali yksin viululle

Runsas vuosi sitten ensimmäisen Bach2 The Future -levynsä julkaissut Fenella Humphreys on persoonallinen solisti, joka on onnistunut tuottamaan kiinnostavan teoskokonaisuuden Bachin Sooloviulusonaattien ympärille. Varta vasten tilatut uudet teokset sekä kokonaisuutta täydentävät klassikot muodostavat resitaaliohjelman, jota Humphreys on esittänyt useilla festivaaleilla. Projektin toinen levyllinen tuli ulos viime syksynä ja pitää yhä kutinsa.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Humphreys on tilannut teoksia kuudelta britti-nykysäveltäjältä projektiaan varten. Toiseen julkaisuun näistä pääsi viime vuonna menehtyneen Peter Maxwell Daviesin Sonatina for Violin Alone sekä kahden nuoremman polven säveltäjän teokset. Adrian Suttonin Arpeggiare Variations on sävelkieleltään perinteisen tonaalinen, mutta mielikuvituksella ja luontevalla keksinnällä kokoonpantu variaatiosarja. Se tuntuu sopivan Humphreysin käteen kuin hansikas ja on aidosti musiikkia, joka on sävelletty muusikon itseilmaisun välineeksi. Sama tunne välittyy läpi levyn: Humphreysin missio, sooloviuluohjelmiston rikastaminen, ja hänen läpeensä, joka hetken kokeva soittonsa on poikinut maailmaan hienoja teoksia.

Oma lempparini on vuonna 1956 syntyneen Sally Beamishin Intrada e fuga, joka yhdistelee Bachin polyfonian mallia viitteellisesti norjalaisen Harding-viulun kansanmusiikkieleisiin. Kohtaamisesta syntyy Fenella Humphreysin käsissä jotain aidosti ovelaa. Se edeltää levyn kontekstikappaletta, Johann Sebastian Bachin Kolmatta sooloviulusonaattia C-duuri ja nivoutuu siihen tavalla, joka onnistuu kohottamaan kumpaisenkin arvoa entisestään – jopa Bachin.

Bachin C-duurisonaatin majesteettinen kymmenminuuttinen fuuga on monella tapaa koko levyn ydin. Humphreys käy siitä otsikkonsa mukaisesti Bach to the Future eli takaisin tähän päivään Maxwell Daviesin Sonatinan kautta. Maxwell Davies aloittaa muistumalla Bachista ja käy läpi useampia muitakin viulisteille tuttuja hetkiä; teoksen nimi Sonatina for Violin Alone tuntuisi viittaavan yksinäisyyteen – solistin vai yleisemmin, jääköön se tässä pohtimatta.

Eugéne Ysaÿen Sonaatin nro 3, ”Balladin”, jonka Ysaÿe sävelsi George Enesculle, Humphreys soittaa sisäistyneen intohimoisesti kuin romantiikan läpitunkemat vanhanajan virtuoosit. Levyn päättävät Igor Stravinskyn Élégie ja Jean Sibeliuksen En glad musikant tuovat loppuun lempeän encoren täydentäen samalla sen rikasta ilmaisupalettia.

”Bach2 The Future Vol. 2”. Fenella Humphreys esittää Adrian Suttonin, Eugéne Ysaÿen, Sally Beamishin, Johann Sebastian Bachin, Peter Maxwell Daviesin, Igor Stravinskyn ja Jean Sibeliuksen sooloviuluteoksia. (Champs Hill Records, CHRCD118)

Kuuntele Uudet levyt 5.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Päävierailijakapellimestariksi 21-vuotiaana

    Oopperan lapsikuoro antoi kimmokkeen kapellimestarin uralle

    Kapellimestari Klaus Mäkelä on juuri allekirjoittanut päävierailijasopimuksen Ruotsin radion sinfoniaorkesterin kanssa. Kiireinen kapellimestari törmäsi musiikin voimaan jo lapsena.

  • Sotilasmusiikkimme ei ole siipirikkoista

    Levyarvostelu

    Puolustusvoimain sotilasmusiikkialaa on kohdannut suuri onni aivan viime vuosina. Toiminnan julkisivu tuntuu kiitettävän eloisalta juuri parahiksi, kun soittokuntien määrä vasta kaventui tämän vuosikymmenen rajussa uudistuksessa.

  • Ruotsinkielisen Kokkolan aarteita Albalta

    Levyarvostelu

    Kokkolan alueen yksi suurista ja yksi Suomen säveltäjäkentän vaietuista suurista eli Erik Fordell syntyi samana vuonna kuin Suomen valtio. Aarre Merikannon ja Bengt Carlsonin sävellysoppilaan tuotannossa painottuvat suurimuotoiset orkesterisävellykset, mutta Alba-yhtiön syksyn alussa julkaisema Fordell-potretti on saatu mallikkaaseen kuntoon lähes pelkillä miniatyyreillä.

  • Täyden satasen juhlapöytälevy ‒ jos tavoitteena on närästys

    Levyarvostelu

    Konvehtirasiat ovat suomalaisille tähän aikaan vuodesta pyhä asia. Suklaa-ammattilaiset tekevät silti vuosittain salakavalan huomaamatonta uudistustyötä, kun ne kuluttajatutkimukseen nojautuen ottavat selvää suomalaisten kulloisestakin mausta. Loppu on tietenkin makuasioita. On sääli, ettei perinteikäs mieskuoro Laulu-Miehet ota Suomi 100 -levyn reseptiinsä mallia makeisteollisuudesta. Yhden makeisen vaihtamisestahan nyt ei tule kuin vihaiseksi.