Hyppää pääsisältöön

Sävykkäästi laulavaa espanjalaista kitaramusiikkia

Kitaristi Osmo Palmun soitossa yhdistyy minun makuuni sopivalla tavalla juurevuus ja laulavuus, mikä tuntuu myös sopivan espanjalaiseen ohjelmistoon. Palmu on jakanut Andrés Segovian perinnön ympärille rakennetun ohjelmansa neljään osaan. Toistuvana elementtinä läpi ohjelman kulkevat Manuel Poncen Preludit toimivat osien aloittajina ja välisoittoina. Kitaralevyt ovat usein kokonaisuuksina sillisalaattimaisia, mutta näin ratkaistuna salaatin koostumus tuntuu oikealta.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Vihdin kirkossa tehdyssä äänityksessä on haettu tummaa sointia ja sille pitkää kaikua. Vaikka tummuus tuntuu osittain jopa verhoavan kitaran soinnin kirkkaampaa päätä, jälkisoinnissa on onnistuttu löytämään sopiva ja miellyttävä tasapaino. Erityisesti pidän Osmo Palmun soiton herkullisesta, musiikillisesti puhuttelevasta sävymaailmasta. Pidän myös hänen hallitusta ja vaihtelevasta vibratostaan, jota ei aina näin hyvällä maulla käytettynä kohtaa kitaramusiikissa. Palmu ei vaikuta pyrkivän äärimmäiseen intensiteettiin – kuten joillain kitaristeilla on tapana – mutta soitossa on tarvittaessa imua ja rytminkäsittely on luontevaa.

Itselleni miellyttävin tuttavuus levyllä on Federico Moreno Torroban Sonatina, joka on myös levyn laajamittaisin teos. Palmulle tuntuvat sopivan hyvin sekä Torroban tai Poncen laajempia klassisia muotoja espanjalaiskaraktereihin yhdistävät kappaleet että Poncen lyhyet aforistiset Preludit. Vahvoista karaktereista huolimatta kokonaisuudessa on aika-ajoin hidas, mietiskelevä tunnelma, minkä myötä Palmu lienee antanut kokonaisuuden otsikoksi Estudio sin luz – Etydi ilman valoa, levyn päättävän Andrés Segovian teoksen otsikkoa mukaillen.

Vaikka levyn tuotannosta ei välity samanlainen raffinoituneisuus kuin joistain viime aikoina kuulemistani kitaralevyistä, se tarjoilee yhtä kaikki puhuttelevaa espanjalaismusiikkia jäntevänä kokonaisuutena ja on kelpo käyntikortti taiteilijalleen.

“Osmo Palmu – Estudio sin luz”. - Manuel Poncen, Federico Moreno Torroban, Joaquin Rodrigon, Alexandre Tansmanin, Darius Milhaud’n ja Andres Segovian kitarateoksia. (Fuga, FUGA-9434)

Kuuntele Uudet levyt 5.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Seuraa Maj Lind -pianokilpailua 2017 Ylen kanavilla

    Seuraa kilpailu alusta loppuun 17.-31.8.2017.

    Taideyliopiston Sibelius-Akatemia järjestää neljännen kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun Helsingissä 17.–31.8.2017. Voit seurata kilpailun alusta loppuun Ylen kanavilla, suorina lähetyksinä verkossa, koostelähetyksinä radiossa ja orkesterifinaalit suorina kaikissa välineissä.

  • Tärkeintä on persoonallinen soitto, sillä kiinalaisten pianistien kanssa ei voi kilpailla teknisessä osaamisessa

    Niklas Pokki on Ylen asiantuntija Maj Lind -pianokisassa.

    Pianisti ja pianopedagogi, musiikin tohtori Niklas Pokki tunnetaan väsymättömänä pianonmusiikin ja pianonsoiton edistäjänä Suomessa. Hänen vaikutuspiiriinsä kuuluvat mm. Mäntän musiikkijuhlat vuodesta 1999 lähtien, sekä vuonna 2013 perustettu Nuorten pianoakatemia, joka järjestää mestarikursseja nuorille pianisteille ympäri Suomea.

  • Laulaja Tii Niemelä 100 vuotta: "Päätin etten pelkää mitään tässä maailmassa"

    Sota opetti nuoren laulajattaren olemaan pelkäämättä.

    Tänä vuonna, kun Suomi juhlii 100-vuotista itsenäisyyttään, myös laulaja Tii Niemelä viettää 100-vuotispäiväänsä. Kysymykseen korkean iän salaisuudesta Tii vastaa olleensa pienestä pitäen kova äkäpussi. Ex-puoliso, liedpianisti Pentti Koskimies on kuvannut hänen voimakasta sisäistä paloaan ja shamanistisia piirteitään. Tii kertoo myös sotakokemuksesta, jonka jälkeen hän lakkasi pelkäämästä.

  • Romeo ja Julia berliiniläisittäin

    Shakespearen draama ja sen monet säveltäjät.

    Ihanat nuoret näyttelijät olivat niin uskottavia rakastuessaan! Anja Lankinen huokaa nähtyään Berliinissä Romeon ja Julian. Kyse ei olekaan ihan tavallisesta Shakespearen näytelmästä, vaan nyt oli esityksessä mukana myös useiden eri säveltäjien Romeo ja Julia -musiikkia.