Hyppää pääsisältöön

Sol Gabettan ja berliiniläisten kohtaamisessa on sitä jotain

Lempisellisteihini lukeutuva argentiinalais-ranskalainen sellisti Sol Gabetta teki pari vuotta sitten Berliinin filharmonikkojen kanssa debyyttinsä ensin Edward Elgarin, sitten kuukautta myöhemmin Bohuslav Martinun Sellokonsertoilla. Nyt konserteista on julkaistu livelevy, joka vangitsee esitysten ainutkertaisuuden – monellakin tasolla. Intensiivisen paatoksellinen Elgar soi live-äänitteenä jokseenkin paksusti ja heikkolaatuisesti; huomattavasti paremmin äänitetty ja tarkemmin soitettu Martinun Konsertto lunastaa odotukseni paremmin.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

En malta olla vertaamatta live-äänitteen kuuntelemista Berliinin filharmonikkojen Digital Concert Hallin tarjoamaan versioon, jossa samaa tilannetta pääsee seuraamaan kuvan kanssa. Baden-Badenin pääsiäisfestivaaleilla kolme vuotta sitten tehty Elgar-filmatisointi vangitsee tilanteen ainutlaatuisuuden pelkkää audiota paljon vaikuttavammin: Sol Gabettan ensivierailu filharmonikkojen solistina osana huikeaa ohjelmaa Ligetin Atmospheres-teoksesta Stravinskyn Kevätuhriin; yleisön villi reaktio; soittajien katseet, reaktiot; Simon Rattlen eläytyminen… Tämä kaikki puhuu elävän esiintymistilanteen monitasoisuudesta, joka CD-levyltä välittyy vain osittain.

En toki kiellä, etteikö Gabettan tulkinta Elgarin konsertosta olisi äärimmäisen intensiivinen, eläytyvä ja vakuuttava. Mutta sekä orkesteri että solisti tekevät asioita, jotka puhuttelevat ennemminkin elävässä soittotilanteessa, asioita, jotka eivät täysin välity äänitteen kautta. Mukaan on päässyt epäpuhtauksia, epäaikaisuuksia ja jopa tiettyä kerronnallista epätasapainoa, joka alkaa tuntua vasta useamman kuuntelun myötä. Omat ongelmansa on tuonut myös äänityspaikka, Baden-Badenin Festspielhaus, jossa tehty taltiointi ei ole täysin onnistunut. Solistin soitto välittyy sinänsä täyspainoisesti, mutta orkesteri soi tumpusti, ja sointi menee isoissa tuttipaikoissa jopa tukkoon.

Kun filharmonikot palaavat omaan kotiinsa levyn toisessa konsertossa, Bohuslav Martinun Sellokonsertossa nro 1, myös äänenlaatu ja äänityksen tasapaino loksahtavat kohdilleen. Soitossa on myös tarkkuutta, joka on eduksi niin teokselle kuin nuorille taiteilijoille: Sol Gabettan seuraksi liittyy niin ikään filharmonia-debyyttinsä tekevä nuori puolalainen kapellimestari Krzysztof Urbánski. Festivaalihurmoksen sijaan saadaan tarkkaan punnittu ja huolellinen – eikä yhtään sen vähempää vakuuttava tulkinta teoksesta, joka on todellakin vähemmän soitettu ja omasta mielestäni suoraan sanottuna kiinnostavampi kuin Elgarin puhkikaluttu patetia.

Mikäli Elgaria haluaa kuunnella oman olohuoneen rauhassa, suosittelen viime vuonna julkaistua Steven Isserlisin ja Lontoon Philharmonia-orkesterin levyä, jossa se soi huomattavasti lyyrisemmin. Toki on Sol Gabettan ja berliiniläisten festarivetokin tapaus, mutta tällä levyllä se jää laadussa Martinun vähemmän tunnetulle mutta sittenkin erinomaiselle konsertolle.

“Sol Gabetta Live”. - Edward Elgar: Sellokonsertto e-molli. Bohuslav Martinu: Sellokonsertto nro 1. - Sol Gabetta, sello, Berliinin filharmonikot, joht. Sir Simon Rattle ja Krzysztof Urbánski. (Sony, 88985350792)

Kuuntele Uudet levyt 5.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Seuraa Maj Lind -pianokilpailua 2017 Ylen kanavilla

    Seuraa kilpailu alusta loppuun 17.-31.8.2017.

    Taideyliopiston Sibelius-Akatemia järjestää neljännen kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun Helsingissä 17.–31.8.2017. Voit seurata kilpailun alusta loppuun Ylen kanavilla, suorina lähetyksinä verkossa, koostelähetyksinä radiossa ja orkesterifinaalit suorina kaikissa välineissä.

  • Tärkeintä on persoonallinen soitto, sillä kiinalaisten pianistien kanssa ei voi kilpailla teknisessä osaamisessa

    Niklas Pokki on Ylen asiantuntija Maj Lind -pianokisassa.

    Pianisti ja pianopedagogi, musiikin tohtori Niklas Pokki tunnetaan väsymättömänä pianonmusiikin ja pianonsoiton edistäjänä Suomessa. Hänen vaikutuspiiriinsä kuuluvat mm. Mäntän musiikkijuhlat vuodesta 1999 lähtien, sekä vuonna 2013 perustettu Nuorten pianoakatemia, joka järjestää mestarikursseja nuorille pianisteille ympäri Suomea.

  • Laulaja Tii Niemelä 100 vuotta: "Päätin etten pelkää mitään tässä maailmassa"

    Sota opetti nuoren laulajattaren olemaan pelkäämättä.

    Tänä vuonna, kun Suomi juhlii 100-vuotista itsenäisyyttään, myös laulaja Tii Niemelä viettää 100-vuotispäiväänsä. Kysymykseen korkean iän salaisuudesta Tii vastaa olleensa pienestä pitäen kova äkäpussi. Ex-puoliso, liedpianisti Pentti Koskimies on kuvannut hänen voimakasta sisäistä paloaan ja shamanistisia piirteitään. Tii kertoo myös sotakokemuksesta, jonka jälkeen hän lakkasi pelkäämästä.

  • Romeo ja Julia berliiniläisittäin

    Shakespearen draama ja sen monet säveltäjät.

    Ihanat nuoret näyttelijät olivat niin uskottavia rakastuessaan! Anja Lankinen huokaa nähtyään Berliinissä Romeon ja Julian. Kyse ei olekaan ihan tavallisesta Shakespearen näytelmästä, vaan nyt oli esityksessä mukana myös useiden eri säveltäjien Romeo ja Julia -musiikkia.