Hyppää pääsisältöön

Verraton herra Simpson

Klassisen musiikin Vuodenajoista tunnetuimmat ovat Antonio Vivaldin käsialaa, mutta Vuodenaikojen mukaan nimettyjä teoksia on ollut ennen ja jälkeen Vivaldin. Kiinnostavan kokonaisuuden muodostavat Christopher Simpsonin gamba-yhtyeelle säveltämät Vuodenajat. Oivallinen saksalainen gambayhtye Sirius Viols on levyttänyt Simpsonin teoskokonaisuuden soinnillisesti vaihtelevalla, rikkaalla continuoryhmällä luoden näin valoa yhteen musiikinhistorian kiinnostavimmista vaiheista.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Maailma ympärillämme elää jatkuvassa muutoksessa. Silti tietyt asiat toistuvat samalla tavoin vuodesta toiseen läpi aikojen. Vuodenajoissa voi nähdä nämä molemmat puolet: yhtäältä ne toistuvat yhtä varmasti kuin Vivaldin viulukonsertot toivekonserteissa; toisaalta ne ovat lopulta aina erilaisia. Yksikään vuosi ei ole samanlainen, eivätkä nykyajan talvet ole samanlaisia kuin menneiden aikojen. Muutos on vääjäämätön ja meidän kykymme vaikuttaa siihen vähäinen, mutta historiasta voimme oppia – ennenkään ei ole ollut samanlaista.

Renessanssin polyfoniakäytäntö säilyi Englannissa läpi 1600-luvun muun maailman jo kohkatessa uudesta italialaisesta musiikista. Se eli ja kehittyi mukavasti erityisesti juuri viol consort eli gambayhtye-musiikissa. Siihen liittyi olennaisesti divisioiden soittaminen eli tiettyjen toistuvien musiikillisten rakenteiden varassa improvisoiminen. 1600-luvun alkupuolella Englannissa elänyt Simpson oli taitava gambansoittaja sekä ilmeisen aktiivinen ja monipuolinen herra. Hän osallistui rojalistien puolella Englannin sisällissotaan ja on jäänyt sitäkin kautta historiankirjoihin. Mutta eritoten Simpson kirjoitti useita merkittäviä gambansoiton tekniikkaa ja ajan soittokäytäntöä käsitteleviä kirjoja, joita on nyttemmin luettu ahkerasti vanhan musiikin liikkeen piirissä.

Hille Perlin vetämä Sirius Violsin gambatrio sekä oivallisesti säestävä kolmihenkinen continuoryhmä esittävät Christopher Simpsonin kolmiosaisten Vuodenaikojen kokoelman rikkaasti eläytyen, värittäen ja musiikilliseen kudokseen herkästi tarttuen. Tekninen puhtaus niin soitossa kuin Deutsche Harmonia mundin luotettavassa tuotannossa tekee levystä aarteen vanhasta musiikista kiinnostuneille – ja ihastuttavan löydön niille, jotka haluavat tietää miltä kotimusisointi parhaimmillaan saattoi kuulostaa Shakespearen jälkeisessä, Kaarle I:n myrskyisässä ajassa.

Christopher Simpson: The Four Seasons. - Sirius Viols. (Deutsche Harmonia mundi, 88875190982)

Kuuntele Uudet levyt 5.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Toisen kilpailupäivän huipensi kiinalainen pyörremyrsky

    Maj Lind -pianokilpailun alkuerät jatkuivat Musiikkitalossa.

    Yhdysvaltalainen Evan Wong ja nuori kiinalainen Tianxu An erottuivat Maj Lind -kilpailun toisen alkueräpäivän kovatasoisesta joukosta. Suomalaisista soittovuorossa olivat Aleksei Zaitsev ja Hannu Alasaarela.

  • Ensimmäinen kisapäivä enteili jo kovaa tasoa

    Maj Lind -pianokilpailu käynnistyi Musiikkitalossa.

    Maj Lind -pianokilpailujen ensimmäisenä alkueräpäivänä eteläkorealainen Hans H. Suh keräsi raikuvimmat aplodit ja vakuutti myös Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin. Kuudesta suomalaiskilpailijasta kolme, Tarmo Peltokoski, Justas Stasevskij ja Fanny Söderström olivat vuorossa heti ensimmäisenä kisapäivänä.

  • Harvinaista arpaonnea Maj Lind -pianokisassa, ainakin toisille

    Tarmo Peltokoski nosti oman nimensä arpahatusta.

    Kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu alkaa! Arvonnassa toimi onnettarena perinteen mukaan kilpailun nuorin osanottaja, joka tällä kertaa onnistui nostamaan arvontahatusta oman nimensä. Tarmo Peltokoski harmitteli kiirettä, Daria Parkhomenko puolestaan iloitsi ylimääräisistä lepopäivistä.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Justas Stasevskij

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Justas Stasevskij on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Tallinnassa 1989 ja opiskellut pianonsoittoa mm. Sibelius-Akatemiassa ja Wienin taidekorkeakoulussa. ”On sellaisia maagisia hetkiä, kun tuntee, että jokainen korvapari siinä salissa kuuntelee mun tekemistä,” Justas Stasevskij kertoo.