Hyppää pääsisältöön

Bach hiljentää Amerikan-kikkailijat

Mandoliinimies Chris Thile, sellisti Yo-Yo Ma ja kontrabasisti Edgar Meyer ovat amerikkalaisia huippuinstrumentalisteja, jotka soittavat mitä vaan ja yleensä nopeasti, näyttävästi ja myyvästi. Kun sain käteeni heidän tuoreen Bach-levynsä, pelkäsin sekä kokoonpanon soinnillista mahdottomuutta että miekkosten taipumuksia nopeuskilpailuun, kikkailuun ja tyylirikkoihin. Sitä suurempi oli ihastukseni, kun levy osoittautui hiljaiseksi ja sydämelliseksi yhteissoittohetkeksi suuren Bachin äärellä.

Bach Trios
Bach Trios Uudet levyt

Ohjelmistona on melkein mitä tahansa tunnettua Bachia, joka jotenkin taipuu kolmelle äänelle: triosonaatti, gambasonaatti, pari Kunst der Fugen contrapunctusta, muutama koraalialkusoitto ja täytteeksi preludeja, fuugia ja pikkukappaleita tarpeen mukaan. Rajoitukset ovat kuitenkin selvät. Mandoliinille voi antaa vain tasaisesti kulkevia linjoja nopeasti hiipuvan soinnin takia, sello joutuu soittamaan paljon korkeammalta kuin yleensä, ja kontrabasso joutuu soittamaan paljon korkeammalta, enemmän ja nopeammin kuin yleensä.

Kun matalat jouset kurottelevat korkealle, yleensä seuraa luonnoton "kuka kuiskaa kovimpaa" -kilpailu, mutta tällä kertaa kolmikko kääntää tilanteen voitoksi. Ma ja Meyer ovat verrattoman taitavia muusikoita, ja etenkin Meyerin ketteryys, puhtaus ja sointi ovat aivan muuta kuin kontrabassolta voisi odottaa. Yhdessä he ovat päätyneet käyttämään kevyttä, huokoista sointia, joka antaa hyvin tilaa klassisen mandoliinin räpseelle, ja vieläpä luo koko levylle hiljaisen, kuuntelevan tunnelman.

Sydäntä lämmittää se, miten kukaan kolmikosta ei tuo omaa stemmaansa ja osaamistaan esiin, vaan pyrkii nopeimmissakin tilutuksissa sulautumaan kokonaisuuteen ja tarkkailemaan, miten musiikki syntyy. Tämä hieno piirre pääsee parhaiten esiin keskitempoisissa tunnelmakappaleissa, mutta kärsii fuugissa, jotka vaativat jämäkkyyttä tai monumentaalisuutta.

Erästä sudenkuoppaa kolmikko ei ole pystynyt välttämään. Melodiasoittajat Thile ja Ma eivät aina pysy mukana Meyerin jämäkässä taimissa, jolloin svengiin tulee pikkuryppyjä, jotka cembalon soinnuilla olisi voinut peittää. Toisaalta samalla peittyisi kolmiäänisen kudoksen ainutlaatuinen kirkkaus, joka on levyn suurin hyve.

Pidän siitä, että suuret ja kuuluisat muusikot ovat osanneet tehdä näin hiljaisen, pelkistetyn ja Bachin musiikkia kunnioittavan levyn. Eivätkä siis popitettua, korkeaoktaanista suuren yleisön Bach-tykittelyä, kuten odotin. Joskus on mukava pettyä odotuksissaan.

Johann Sebastian Bach: Triosonaatti nro 6 G-duuri ja muuta kolmiäänistä musiikkia. - Yo-Yo Ma, sello, Chris Thile, mandoliini, ja Edgar Meyer, kontrabasso. (Nonesuch, 7559-79392-0)

Kuuntele Uudet levyt 12.5.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Ensimmäinen kisapäivä enteili jo kovaa tasoa

    Maj Lind -pianokilpailu käynnistyi Musiikkitalossa.

    Maj Lind -pianokilpailujen ensimmäisenä alkueräpäivänä eteläkorealainen Hans H. Suh keräsi raikuvimmat aplodit ja vakuutti myös Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin. Kuudesta suomalaiskilpailijasta kolme, Tarmo Peltokoski, Justas Stasevskij ja Fanny Söderström olivat vuorossa heti ensimmäisenä kisapäivänä.

  • Harvinaista arpaonnea Maj Lind -pianokisassa, ainakin toisille

    Tarmo Peltokoski nosti oman nimensä arpahatusta.

    Kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu alkaa! Arvonnassa toimi onnettarena perinteen mukaan kilpailun nuorin osanottaja, joka tällä kertaa onnistui nostamaan arvontahatusta oman nimensä. Tarmo Peltokoski harmitteli kiirettä, Daria Parkhomenko puolestaan iloitsi ylimääräisistä lepopäivistä.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Justas Stasevskij

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Justas Stasevskij on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Tallinnassa 1989 ja opiskellut pianonsoittoa mm. Sibelius-Akatemiassa ja Wienin taidekorkeakoulussa. ”On sellaisia maagisia hetkiä, kun tuntee, että jokainen korvapari siinä salissa kuuntelee mun tekemistä,” Justas Stasevskij kertoo.