Hyppää pääsisältöön

Bergmanin pianomusiikin moninaisuus mahtuu yhdelle levylle

Erik Bergman oli säveltäjänä kameleontti, jonka tyylissä pysyvyyttä edustivat lähinnä arvaamattomuus, huumori ja avoimuus kaikelle modernismille. Muutamia vuosia sitten Bergmanin satavuotisjuhlavuosi synnytti liikehdintää, jonka tavoitteena oli jonkinlaisen kokonaisnäkemyksen muodostaminen. Pianisti Tuomas Malin osuus urakasta on kompakti muttei millään muotoa helppo: Bergmanin soolopianotuotanto mahtuu kyllä yhdelle levylle, mutta sisältää kaikenlaista.

Tuomas Mali / Erik Bergman
Tuomas Mali / Erik Bergman uudet levy

Mali kertoo saaneensa kokeneilta konkareilta hyvää opastusta Bergmanin pianotuotantoon, ja lopulta levytys hoitui Imatran Konserttihovin hienolla flyygelillä kolmessa päivässä. Mutta on siinä ollut sopeutumista: Ohjelmiston kaarros alkaa nuoruuden hempeästä Stämningsbildistä, mitä seuraa modernismin henkeen tyylitellyt tanssisarja Danze senza nome ja karaktäärikappalesarja Intervalles 40-luvulta. Espressivo ja Sonatin edustavat Bergmanin kypsän kauden dodekafoniaa 50-luvulta, mutta pysyvät eloisina, musikanttisina ja tunteellisina. Loput kolme teosta 60-luvulta 90-luvun alkuun tutkivat sitten musiikkia aivan uusilta tahoilta - Bergman pystyi toteuttamaan oman toiveensa: "Pääasia on, että pyrkii johonkin ja tahtoo uutta, eikä mene pöllönä muiden perässä."

Mali pysyy melko hyvin mukana Bergmanin tyylikäänteissä - tavoittaa salonkipianismin tansseissa, avaran järjestyksen sarjallisissa teoksissa sekä selittämättömän improvisatorisuuden kappaleissa Aspekter ja A propos B-A-C-H. Vain Bergmanin vikkelimmästä tikutuksesta puuttuu erottelukykyä. Jään kuitenkin miettimään samaa asiaa kuin monien muiden laajojen pianolevytysten äärellä: Pääsisivätkö eri kappaleiden karaktäärit vielä paremmin esiin, jos levyllä olisi mahdollisuus kokeilla eri pianoja, tiloja ja äänitystapoja?

Joka tapauksessa Tuomas Malin kokonaislevytys on sellainen kuin kokonaislevytyksen pitää: tasaisen laadukas, hyvin tutkittu ja silti sydämellä tulkittu. Kokonaisuuden viimeistelee Malin oma, avartava ja hyvin kirjoitettu esittelyteksti.

Erik Bergman: Pianomusiikki. - Tuomas Mali, piano. (Pilfink, JJVCD-166)

Kuuntele Uudet levyt 12.5.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.