Hyppää pääsisältöön

Bergmanin pianomusiikin moninaisuus mahtuu yhdelle levylle

Erik Bergman oli säveltäjänä kameleontti, jonka tyylissä pysyvyyttä edustivat lähinnä arvaamattomuus, huumori ja avoimuus kaikelle modernismille. Muutamia vuosia sitten Bergmanin satavuotisjuhlavuosi synnytti liikehdintää, jonka tavoitteena oli jonkinlaisen kokonaisnäkemyksen muodostaminen. Pianisti Tuomas Malin osuus urakasta on kompakti muttei millään muotoa helppo: Bergmanin soolopianotuotanto mahtuu kyllä yhdelle levylle, mutta sisältää kaikenlaista.

Tuomas Mali / Erik Bergman
Tuomas Mali / Erik Bergman uudet levy

Mali kertoo saaneensa kokeneilta konkareilta hyvää opastusta Bergmanin pianotuotantoon, ja lopulta levytys hoitui Imatran Konserttihovin hienolla flyygelillä kolmessa päivässä. Mutta on siinä ollut sopeutumista: Ohjelmiston kaarros alkaa nuoruuden hempeästä Stämningsbildistä, mitä seuraa modernismin henkeen tyylitellyt tanssisarja Danze senza nome ja karaktäärikappalesarja Intervalles 40-luvulta. Espressivo ja Sonatin edustavat Bergmanin kypsän kauden dodekafoniaa 50-luvulta, mutta pysyvät eloisina, musikanttisina ja tunteellisina. Loput kolme teosta 60-luvulta 90-luvun alkuun tutkivat sitten musiikkia aivan uusilta tahoilta - Bergman pystyi toteuttamaan oman toiveensa: "Pääasia on, että pyrkii johonkin ja tahtoo uutta, eikä mene pöllönä muiden perässä."

Mali pysyy melko hyvin mukana Bergmanin tyylikäänteissä - tavoittaa salonkipianismin tansseissa, avaran järjestyksen sarjallisissa teoksissa sekä selittämättömän improvisatorisuuden kappaleissa Aspekter ja A propos B-A-C-H. Vain Bergmanin vikkelimmästä tikutuksesta puuttuu erottelukykyä. Jään kuitenkin miettimään samaa asiaa kuin monien muiden laajojen pianolevytysten äärellä: Pääsisivätkö eri kappaleiden karaktäärit vielä paremmin esiin, jos levyllä olisi mahdollisuus kokeilla eri pianoja, tiloja ja äänitystapoja?

Joka tapauksessa Tuomas Malin kokonaislevytys on sellainen kuin kokonaislevytyksen pitää: tasaisen laadukas, hyvin tutkittu ja silti sydämellä tulkittu. Kokonaisuuden viimeistelee Malin oma, avartava ja hyvin kirjoitettu esittelyteksti.

Erik Bergman: Pianomusiikki. - Tuomas Mali, piano. (Pilfink, JJVCD-166)

Kuuntele Uudet levyt 12.5.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Päävierailijakapellimestariksi 21-vuotiaana

    Oopperan lapsikuoro antoi kimmokkeen kapellimestarin uralle

    Kapellimestari Klaus Mäkelä on juuri allekirjoittanut päävierailijasopimuksen Ruotsin radion sinfoniaorkesterin kanssa. Kiireinen kapellimestari törmäsi musiikin voimaan jo lapsena.

  • Sotilasmusiikkimme ei ole siipirikkoista

    Levyarvostelu

    Puolustusvoimain sotilasmusiikkialaa on kohdannut suuri onni aivan viime vuosina. Toiminnan julkisivu tuntuu kiitettävän eloisalta juuri parahiksi, kun soittokuntien määrä vasta kaventui tämän vuosikymmenen rajussa uudistuksessa.

  • Ruotsinkielisen Kokkolan aarteita Albalta

    Levyarvostelu

    Kokkolan alueen yksi suurista ja yksi Suomen säveltäjäkentän vaietuista suurista eli Erik Fordell syntyi samana vuonna kuin Suomen valtio. Aarre Merikannon ja Bengt Carlsonin sävellysoppilaan tuotannossa painottuvat suurimuotoiset orkesterisävellykset, mutta Alba-yhtiön syksyn alussa julkaisema Fordell-potretti on saatu mallikkaaseen kuntoon lähes pelkillä miniatyyreillä.

  • Täyden satasen juhlapöytälevy ‒ jos tavoitteena on närästys

    Levyarvostelu

    Konvehtirasiat ovat suomalaisille tähän aikaan vuodesta pyhä asia. Suklaa-ammattilaiset tekevät silti vuosittain salakavalan huomaamatonta uudistustyötä, kun ne kuluttajatutkimukseen nojautuen ottavat selvää suomalaisten kulloisestakin mausta. Loppu on tietenkin makuasioita. On sääli, ettei perinteikäs mieskuoro Laulu-Miehet ota Suomi 100 -levyn reseptiinsä mallia makeisteollisuudesta. Yhden makeisen vaihtamisestahan nyt ei tule kuin vihaiseksi.