Hyppää pääsisältöön

Bergmanin pianomusiikin moninaisuus mahtuu yhdelle levylle

Erik Bergman oli säveltäjänä kameleontti, jonka tyylissä pysyvyyttä edustivat lähinnä arvaamattomuus, huumori ja avoimuus kaikelle modernismille. Muutamia vuosia sitten Bergmanin satavuotisjuhlavuosi synnytti liikehdintää, jonka tavoitteena oli jonkinlaisen kokonaisnäkemyksen muodostaminen. Pianisti Tuomas Malin osuus urakasta on kompakti muttei millään muotoa helppo: Bergmanin soolopianotuotanto mahtuu kyllä yhdelle levylle, mutta sisältää kaikenlaista.

Tuomas Mali / Erik Bergman
Tuomas Mali / Erik Bergman uudet levy

Mali kertoo saaneensa kokeneilta konkareilta hyvää opastusta Bergmanin pianotuotantoon, ja lopulta levytys hoitui Imatran Konserttihovin hienolla flyygelillä kolmessa päivässä. Mutta on siinä ollut sopeutumista: Ohjelmiston kaarros alkaa nuoruuden hempeästä Stämningsbildistä, mitä seuraa modernismin henkeen tyylitellyt tanssisarja Danze senza nome ja karaktäärikappalesarja Intervalles 40-luvulta. Espressivo ja Sonatin edustavat Bergmanin kypsän kauden dodekafoniaa 50-luvulta, mutta pysyvät eloisina, musikanttisina ja tunteellisina. Loput kolme teosta 60-luvulta 90-luvun alkuun tutkivat sitten musiikkia aivan uusilta tahoilta - Bergman pystyi toteuttamaan oman toiveensa: "Pääasia on, että pyrkii johonkin ja tahtoo uutta, eikä mene pöllönä muiden perässä."

Mali pysyy melko hyvin mukana Bergmanin tyylikäänteissä - tavoittaa salonkipianismin tansseissa, avaran järjestyksen sarjallisissa teoksissa sekä selittämättömän improvisatorisuuden kappaleissa Aspekter ja A propos B-A-C-H. Vain Bergmanin vikkelimmästä tikutuksesta puuttuu erottelukykyä. Jään kuitenkin miettimään samaa asiaa kuin monien muiden laajojen pianolevytysten äärellä: Pääsisivätkö eri kappaleiden karaktäärit vielä paremmin esiin, jos levyllä olisi mahdollisuus kokeilla eri pianoja, tiloja ja äänitystapoja?

Joka tapauksessa Tuomas Malin kokonaislevytys on sellainen kuin kokonaislevytyksen pitää: tasaisen laadukas, hyvin tutkittu ja silti sydämellä tulkittu. Kokonaisuuden viimeistelee Malin oma, avartava ja hyvin kirjoitettu esittelyteksti.

Erik Bergman: Pianomusiikki. - Tuomas Mali, piano. (Pilfink, JJVCD-166)

Kuuntele Uudet levyt 12.5.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Seuraa Maj Lind -pianokilpailua 2017 Ylen kanavilla

    Seuraa kilpailu alusta loppuun 17.-31.8.2017.

    Taideyliopiston Sibelius-Akatemia järjestää neljännen kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun Helsingissä 17.–31.8.2017. Voit seurata kilpailun alusta loppuun Ylen kanavilla, suorina lähetyksinä verkossa, koostelähetyksinä radiossa ja orkesterifinaalit suorina kaikissa välineissä.

  • Tärkeintä on persoonallinen soitto, sillä kiinalaisten pianistien kanssa ei voi kilpailla teknisessä osaamisessa

    Niklas Pokki on Ylen asiantuntija Maj Lind -pianokisassa.

    Pianisti ja pianopedagogi, musiikin tohtori Niklas Pokki tunnetaan väsymättömänä pianonmusiikin ja pianonsoiton edistäjänä Suomessa. Hänen vaikutuspiiriinsä kuuluvat mm. Mäntän musiikkijuhlat vuodesta 1999 lähtien, sekä vuonna 2013 perustettu Nuorten pianoakatemia, joka järjestää mestarikursseja nuorille pianisteille ympäri Suomea.

  • Laulaja Tii Niemelä 100 vuotta: "Päätin etten pelkää mitään tässä maailmassa"

    Sota opetti nuoren laulajattaren olemaan pelkäämättä.

    Tänä vuonna, kun Suomi juhlii 100-vuotista itsenäisyyttään, myös laulaja Tii Niemelä viettää 100-vuotispäiväänsä. Kysymykseen korkean iän salaisuudesta Tii vastaa olleensa pienestä pitäen kova äkäpussi. Ex-puoliso, liedpianisti Pentti Koskimies on kuvannut hänen voimakasta sisäistä paloaan ja shamanistisia piirteitään. Tii kertoo myös sotakokemuksesta, jonka jälkeen hän lakkasi pelkäämästä.

  • Romeo ja Julia berliiniläisittäin

    Shakespearen draama ja sen monet säveltäjät.

    Ihanat nuoret näyttelijät olivat niin uskottavia rakastuessaan! Anja Lankinen huokaa nähtyään Berliinissä Romeon ja Julian. Kyse ei olekaan ihan tavallisesta Shakespearen näytelmästä, vaan nyt oli esityksessä mukana myös useiden eri säveltäjien Romeo ja Julia -musiikkia.