Hyppää pääsisältöön

Bardin lauluja viideltä vuosisadalta

Näin kevään lopuksi kannattaa kammata viime syksyn julkaisuja, josko sieltä vielä onnistaisi löytää helmiä. Ja löytyyhän niitä: Ian Bostridgen ja Antonio Pappanon upea albumi William Shakespearen teksteihin sävelletyistä lauluista hakee monellakin tasolla vertaistaan. Mukana on myös Shakespearen oman ajan tulkintoja Bardin lauluista Elizabeth Kennyn aistikkaalla luuttusäestyksellä.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Kaikkiaan kokonaisuus on kiehtovasti rakennettu. Alkuun asetettu Gerald Finzin sarja Let Us Garlands Bring on peribrittiläinen aloitus 1940-luvulta ja vie täysin luontevasti William Byrdin, Thomas Morleyn ja muiden myöhäisrenessanssin sävelseppojen Shakespeare-lauluihin – kirjaimellisesti The Globe Theatren lavalle 1600-luvun alkuun. Franz Schubertin upean An Silvian ja Joseph Haydnin englanninkielisen harvinaisuuden, She never told her love, jälkeen palataan 1900-luvun alkuun.

Roger Quilter, Ivor Gurney ja Peter Warlock ovat brittiläisiä laulusäveltäjiä, joiden musiikkia näillä leveyksillä harvemmin kuulee. Heidän käsissään englanninkielinen balladi selvästi kehkeytyi nykykorvalle hyvinkin tuttuun suuntaan – puhutaan sitten englantilaisten televisiosarjojen tai Philip Glassin vaikuttaman nykysukupolven musiikista. Samansuuntaisesti mutta tyylillisesti eri tavoin Erich Korngoldin Shakespeare-laulut nostalgisoivat Bardin teksteillä romanttisessa hengessä, jonka Korngold tunnetusti siirsi Hollywoodiin.

Loppupuolella levyä käydään modernimpiin Shakespeare-tulkintoihin. Igor Stravinskyn Kolme laulua William Shakespearelta ovat vuodelta 1953 ja hieman esoteerisempaa Stravinskya. Ehkä mielenkiintoisimpia tässä kokonaisuudessa ovat Michael Tippettin vuoden 1962 Myrsky-produktioon säveltämät Arielin laulut. Näyttelijälle ja pienelle teatteriyhtyeelle kirjoitetut miniatyyrit ovat ehtaa Tippettiä, modernia ovelalla tavalla, ja on kutkuttavaa ajatella, miten ne toimivatkaan osana teatteri-ilmaisua.

”Shakespeare Songs”. - Lauluja William Shakespearen teksteihin, säveltäjinä Gerald Finzi, William Byrd, Thomas Morley, John Wilson, Robert Johnson, Franz Schubert, Joseph Haydn, Roger Quilter, Ivor Gurney, Peter Warlock, Erich Korngold, Francis Poulenc, Benjamin Britten, Michael Tippett ja Igor Stravinsky. - Ian Bostridge, tenori, Antonio Pappano, piano, Elizabeth Kenny, luuttu, Adam Walker, huilu, Michael Collins, klarinetti, ja Lawrence Power, alttoviulu. (Warner Classics, 0825646106639)

Kuuntele Uudet levyt 19.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Kapellimestari Eva Ollikainen on kansainvälisellä uralla jo toistamiseen – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Onnittelemme syntymäpäivänä 12. helmikuuta!

    Helmikuun 12. päivänä syntynyt, vakavan työuupumuksen jälkeen musiikin uudelleen löytänyt kapellimestari Eva Ollikainen (s. 1982) kertoo syntyneensä äärimmäisen energisenä ihmisenä, "sellaisena duracell-pupuna". Toista kertaa kansainvälistä kapellimestarin uraa tekevä Eva Ollikainen asuu perheineen Tanskan Odensessa ja aloittaa syksyllä 2020 nelivuotisen kautensa Islannin sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina.

  • Ooppera oli kapellimestari Ulf Söderblomin suuri rakkaus – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Muistamme syntymäpäivänä 5. helmikuuta.

    Helmikuun 5. päivänä syntynyt Suomen kansallisoopperan pitkäaikaisin ylikapellimestari Ulf Söderblom (1930–2016) ehti johtaa ooppera- ja balettiesityksiä kuudella vuosikymmenellä. Huippuvuosi oli 1975, jolloin hän johti muutaman kuukauden sisällä kaksi kotimaista kantaesitystä, Aulis Sallisen Ratsumiehen ja Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset.

  • Glassin 2000-luvun tuotannossa on romanttista viehkeyttä

    Glassin 2000-luvun tuotannossa on romanttista viehkey

    Philip Glass (s. 1937) on viime vuosikymmenten aikana vakiintunut kuulijoita yli genrerajojen koskettavaksi säveltäjänimeksi, jolla on tavoittavuutta myös äänitemarkkinoilla. Kun moni haluaa oman palansa Glass-kakusta, on lopputuloksena laadultaan kirjavia tallenteita. Tämän vuoden ensimmäisten julkaistujen Glass-taltiointen joukossa on viulukonsertto nro 2.