Hyppää pääsisältöön

Bardin lauluja viideltä vuosisadalta

Näin kevään lopuksi kannattaa kammata viime syksyn julkaisuja, josko sieltä vielä onnistaisi löytää helmiä. Ja löytyyhän niitä: Ian Bostridgen ja Antonio Pappanon upea albumi William Shakespearen teksteihin sävelletyistä lauluista hakee monellakin tasolla vertaistaan. Mukana on myös Shakespearen oman ajan tulkintoja Bardin lauluista Elizabeth Kennyn aistikkaalla luuttusäestyksellä.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Kaikkiaan kokonaisuus on kiehtovasti rakennettu. Alkuun asetettu Gerald Finzin sarja Let Us Garlands Bring on peribrittiläinen aloitus 1940-luvulta ja vie täysin luontevasti William Byrdin, Thomas Morleyn ja muiden myöhäisrenessanssin sävelseppojen Shakespeare-lauluihin – kirjaimellisesti The Globe Theatren lavalle 1600-luvun alkuun. Franz Schubertin upean An Silvian ja Joseph Haydnin englanninkielisen harvinaisuuden, She never told her love, jälkeen palataan 1900-luvun alkuun.

Roger Quilter, Ivor Gurney ja Peter Warlock ovat brittiläisiä laulusäveltäjiä, joiden musiikkia näillä leveyksillä harvemmin kuulee. Heidän käsissään englanninkielinen balladi selvästi kehkeytyi nykykorvalle hyvinkin tuttuun suuntaan – puhutaan sitten englantilaisten televisiosarjojen tai Philip Glassin vaikuttaman nykysukupolven musiikista. Samansuuntaisesti mutta tyylillisesti eri tavoin Erich Korngoldin Shakespeare-laulut nostalgisoivat Bardin teksteillä romanttisessa hengessä, jonka Korngold tunnetusti siirsi Hollywoodiin.

Loppupuolella levyä käydään modernimpiin Shakespeare-tulkintoihin. Igor Stravinskyn Kolme laulua William Shakespearelta ovat vuodelta 1953 ja hieman esoteerisempaa Stravinskya. Ehkä mielenkiintoisimpia tässä kokonaisuudessa ovat Michael Tippettin vuoden 1962 Myrsky-produktioon säveltämät Arielin laulut. Näyttelijälle ja pienelle teatteriyhtyeelle kirjoitetut miniatyyrit ovat ehtaa Tippettiä, modernia ovelalla tavalla, ja on kutkuttavaa ajatella, miten ne toimivatkaan osana teatteri-ilmaisua.

”Shakespeare Songs”. - Lauluja William Shakespearen teksteihin, säveltäjinä Gerald Finzi, William Byrd, Thomas Morley, John Wilson, Robert Johnson, Franz Schubert, Joseph Haydn, Roger Quilter, Ivor Gurney, Peter Warlock, Erich Korngold, Francis Poulenc, Benjamin Britten, Michael Tippett ja Igor Stravinsky. - Ian Bostridge, tenori, Antonio Pappano, piano, Elizabeth Kenny, luuttu, Adam Walker, huilu, Michael Collins, klarinetti, ja Lawrence Power, alttoviulu. (Warner Classics, 0825646106639)

Kuuntele Uudet levyt 19.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Nuoret pianistit tunteiden ristiaallokossa

    Maj Lind -pianokilpailun 4. alkueräpäivä

    Kaikki neljännen alkueräpäivän kilpailijat menevät jatkoon, jos Ylen lähetysikkunaa on uskominen. Pianopedagogi Niklas Pokki arvioi neljännen alkueräpäivän kilpailijat.

  • Aasialaisen kilpailijan takaa paljastui suomalainen maestro

    Maj Lind -pianokilpailun 3. alkueräpäivä.

    Indonesialainen Anthony Hartono on yksi kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun kovatasoisista osallistujista, joiden taustalla vaikuttaa yllättäen suomalainen pianopedagogi, Hartonon kohdalla Teppo Koivisto. Kolmantena alkueräpäivänä kuudesta suomalaisesta osanottajasta oli soittovuorossa Väinö Jalkanen. Pianopedagogi Niklas Pokki arvioi kolmannen alkueräpäivän kilpailijat.

  • Ensimmäinen kisapäivä enteili jo kovaa tasoa

    Maj Lind -pianokilpailu käynnistyi Musiikkitalossa.

    Maj Lind -pianokilpailujen ensimmäisenä alkueräpäivänä eteläkorealainen Hans H. Suh keräsi raikuvimmat aplodit ja vakuutti myös Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin. Kuudesta suomalaiskilpailijasta kolme, Tarmo Peltokoski, Justas Stasevskij ja Fanny Söderström olivat vuorossa heti ensimmäisenä kisapäivänä.