Hyppää pääsisältöön

Bardin lauluja viideltä vuosisadalta

Näin kevään lopuksi kannattaa kammata viime syksyn julkaisuja, josko sieltä vielä onnistaisi löytää helmiä. Ja löytyyhän niitä: Ian Bostridgen ja Antonio Pappanon upea albumi William Shakespearen teksteihin sävelletyistä lauluista hakee monellakin tasolla vertaistaan. Mukana on myös Shakespearen oman ajan tulkintoja Bardin lauluista Elizabeth Kennyn aistikkaalla luuttusäestyksellä.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Kaikkiaan kokonaisuus on kiehtovasti rakennettu. Alkuun asetettu Gerald Finzin sarja Let Us Garlands Bring on peribrittiläinen aloitus 1940-luvulta ja vie täysin luontevasti William Byrdin, Thomas Morleyn ja muiden myöhäisrenessanssin sävelseppojen Shakespeare-lauluihin – kirjaimellisesti The Globe Theatren lavalle 1600-luvun alkuun. Franz Schubertin upean An Silvian ja Joseph Haydnin englanninkielisen harvinaisuuden, She never told her love, jälkeen palataan 1900-luvun alkuun.

Roger Quilter, Ivor Gurney ja Peter Warlock ovat brittiläisiä laulusäveltäjiä, joiden musiikkia näillä leveyksillä harvemmin kuulee. Heidän käsissään englanninkielinen balladi selvästi kehkeytyi nykykorvalle hyvinkin tuttuun suuntaan – puhutaan sitten englantilaisten televisiosarjojen tai Philip Glassin vaikuttaman nykysukupolven musiikista. Samansuuntaisesti mutta tyylillisesti eri tavoin Erich Korngoldin Shakespeare-laulut nostalgisoivat Bardin teksteillä romanttisessa hengessä, jonka Korngold tunnetusti siirsi Hollywoodiin.

Loppupuolella levyä käydään modernimpiin Shakespeare-tulkintoihin. Igor Stravinskyn Kolme laulua William Shakespearelta ovat vuodelta 1953 ja hieman esoteerisempaa Stravinskya. Ehkä mielenkiintoisimpia tässä kokonaisuudessa ovat Michael Tippettin vuoden 1962 Myrsky-produktioon säveltämät Arielin laulut. Näyttelijälle ja pienelle teatteriyhtyeelle kirjoitetut miniatyyrit ovat ehtaa Tippettiä, modernia ovelalla tavalla, ja on kutkuttavaa ajatella, miten ne toimivatkaan osana teatteri-ilmaisua.

”Shakespeare Songs”. - Lauluja William Shakespearen teksteihin, säveltäjinä Gerald Finzi, William Byrd, Thomas Morley, John Wilson, Robert Johnson, Franz Schubert, Joseph Haydn, Roger Quilter, Ivor Gurney, Peter Warlock, Erich Korngold, Francis Poulenc, Benjamin Britten, Michael Tippett ja Igor Stravinsky. - Ian Bostridge, tenori, Antonio Pappano, piano, Elizabeth Kenny, luuttu, Adam Walker, huilu, Michael Collins, klarinetti, ja Lawrence Power, alttoviulu. (Warner Classics, 0825646106639)

Kuuntele Uudet levyt 19.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Elokuvalegendan tarjouksesta ei sellistikään voi kieltäytyä

    Levyarvostelu

    Michel Legrand on säveltänyt tunnetuin seurauksin huikean määrän elokuvamusiikkia. Mikko Franckin johtaman Ranskan radion filharmonisen orkesterin Legrand-uutuus paljastuu yhdeksi koukuttavimmista potrettilevyistä pitkään aikaan, sillä niin maistuvia ovat 85-vuotiaan legendan tätä vuosikymmentä edustavat pianokonsertto ja sellokonsertto.

  • Trikolorin värit pianopainallusten pikavalintoina

    Levyarvostelu

    Michel Legrandin, Aaron Coplandin, Philip Glassin ja monen muun sävellyksenopettaja Nadia Boulanger on viime vuosisadan musiikin suuria jos-tarinoita. Pedagogin rooliin noin 30-vuotiaana rajoittautunut Boulanger olisi selvien ennusmerkkien mukaan voinut loistaa pitkään säveltäjänäkin. Saksalaispianisti Florian Uhligin levyttämällä niukkojen pianokonserttojen levyllä Boulanger esitellään kiehtovassa seurassa.

  • Täyttä Chaminadea Stuttgartista

    Levyarvostelu

    Cécile Chaminaden sävellystuotanto on oiva ikkuna sen näkemiseen, miten Brahmsin kamarimusiikki oli lumonnut ranskalaiset perässähiihtäjät 1880-luvun koittaessa. Tiedetäänhän sekin, että asetelma selkeytti omalla tahollaan Gabriel Fauré. Saksalainen Trio Parnassus haluaa kuitenkin uutuudellaan jättää pölyiset spekuloinnit pois ja välittää kernaasti sen määrän tunnetta kuin mitä yhdellä viululla, sellolle ja pianolla pystyy.