Hyppää pääsisältöön

Karun kauniit Jousikvartetot

Täytyy sanoa, että Kuninkaallisen Concertgebouw-orkesterin jäsenistä koostuva Alma Quartet oikoo uudella levyllään minunkin käsityksiäni Erwin Schulhoffista. Holokaustin uhrina pidetty säveltäjä olikin – lopullista kohtaloaan yhtään vähättelemättä – yksi Maailmansotien välisen ajan kiinnostavimpia ja omaperäisimpiä säveltäjiä. Schulhoff on Stravinskyn, Bartókin, Janáčekin ja Alban Bergin aikalainen, heidän kaltaisensa ja vieläpä heidän vertaisensa taiteilija, joka viihtyi dadaistien seurassa.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Yksi Schulhoffin väärinymmärtämisistä liittyy Toiseen maailmansotaan: hän toki syntyi Mahlerin tapaan Tšekeissä saksankieliseen juutalaisperheeseen, mutta natsien vangiksi hän joutui anottuaan Neuvostoliiton kansalaisuutta Prahan-valtauksen vuoksi. Schulhoff ei koskaan päässyt Neuvostoliittoon, sillä hän menehtyi tuberkuloosiin Wülzburgin keskitysleirillä. Hänen musiikkinsa kannalta merkityksellisempi sota olikin Ensimmäinen maailmansota, johon hän nuorena miehenä joutui, ja joka sai hänet hakeutumaan aikansa modernistisiin piireihin, ensin dadaistien joukkoon ja sitten kohti sosialistista realismia.

Alma Quartetin tupla-CD kerää yhteen albumiin Schulhoffin jousikvartettoteokset, varhaisesta, Ensimmäisen maailmansodan alla syntyneestä ja hellän ironisesti traditioon suhtautuvasta Divertimentosta sodan jälkeen sävellettyihin Jousikvartettoihin. Niistä ensimmäinen, opus 25, syntyi heti sodan jälkeen, ja vaikka se yhä säilyttää uusromanttisia ja -klassisia sävyjä, sen hellyys on pikemminkin kipeän kaunista, ja uusklassinen ironia on purevaa ja dadaistisella tavalla etäännyttävää: maailma on peruuttamattomasti rikki. Samaten Viidessä kappaleessa vuodelta 1923 Schulhoff liikkuu jossain Bergin karakterikappaleiden ja George Groszin dadaististen maalausten välimaastossa: oli kyse sitten valssista, serenadista tai tangosta, aina jokin niissä on vinksallaan, pahastikin.

Vaikuttavimpia ovat kaksi numeroitua Jousikvartettoa eli Ensimmäinen ja Toinen vuosilta 1924 ja 25. Mielikuvituksen vapaassa lennossa ja mestarillisessa musiikillisessa ilmaisussaan ne nousevat Bartókin Jousikvartettojen tasolle olematta selvästi sitä tai tätä. Ne eivät kuljeta suurta muotoa kuten klassiseen tapaan pitäisi, vaan ne asettavat hätkähdyttäviä hetkiä rinnan. Leikkaukset webernmäisistä efekteistä janáčekmaisiin kansanmelodioihin koskettavat ainakin minua ja tönäisevät mielikuvitukseni liikkeelle.

Erwin Schulhoff: Jousikvartetot nro 1 ja 2 sekä op.25; Viisi kappaletta sekä Divertimento jousikvartetille. - Alma Quartet. (Gutman Records, CD NR 161)

Kuuntele Uudet levyt 19.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Seuraa Maj Lind -pianokilpailua 2017 Ylen kanavilla

    Seuraa kilpailu alusta loppuun 17.-31.8.2017.

    Taideyliopiston Sibelius-Akatemia järjestää neljännen kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun Helsingissä 17.–31.8.2017. Voit seurata kilpailun alusta loppuun Ylen kanavilla, suorina lähetyksinä verkossa, koostelähetyksinä radiossa ja orkesterifinaalit suorina kaikissa välineissä.

  • Tärkeintä on persoonallinen soitto, sillä kiinalaisten pianistien kanssa ei voi kilpailla teknisessä osaamisessa

    Niklas Pokki on Ylen asiantuntija Maj Lind -pianokisassa.

    Pianisti ja pianopedagogi, musiikin tohtori Niklas Pokki tunnetaan väsymättömänä pianonmusiikin ja pianonsoiton edistäjänä Suomessa. Hänen vaikutuspiiriinsä kuuluvat mm. Mäntän musiikkijuhlat vuodesta 1999 lähtien, sekä vuonna 2013 perustettu Nuorten pianoakatemia, joka järjestää mestarikursseja nuorille pianisteille ympäri Suomea.

  • Laulaja Tii Niemelä 100 vuotta: "Päätin etten pelkää mitään tässä maailmassa"

    Sota opetti nuoren laulajattaren olemaan pelkäämättä.

    Tänä vuonna, kun Suomi juhlii 100-vuotista itsenäisyyttään, myös laulaja Tii Niemelä viettää 100-vuotispäiväänsä. Kysymykseen korkean iän salaisuudesta Tii vastaa olleensa pienestä pitäen kova äkäpussi. Ex-puoliso, liedpianisti Pentti Koskimies on kuvannut hänen voimakasta sisäistä paloaan ja shamanistisia piirteitään. Tii kertoo myös sotakokemuksesta, jonka jälkeen hän lakkasi pelkäämästä.

  • Romeo ja Julia berliiniläisittäin

    Shakespearen draama ja sen monet säveltäjät.

    Ihanat nuoret näyttelijät olivat niin uskottavia rakastuessaan! Anja Lankinen huokaa nähtyään Berliinissä Romeon ja Julian. Kyse ei olekaan ihan tavallisesta Shakespearen näytelmästä, vaan nyt oli esityksessä mukana myös useiden eri säveltäjien Romeo ja Julia -musiikkia.