Hyppää pääsisältöön

Karun kauniit Jousikvartetot

Täytyy sanoa, että Kuninkaallisen Concertgebouw-orkesterin jäsenistä koostuva Alma Quartet oikoo uudella levyllään minunkin käsityksiäni Erwin Schulhoffista. Holokaustin uhrina pidetty säveltäjä olikin – lopullista kohtaloaan yhtään vähättelemättä – yksi Maailmansotien välisen ajan kiinnostavimpia ja omaperäisimpiä säveltäjiä. Schulhoff on Stravinskyn, Bartókin, Janáčekin ja Alban Bergin aikalainen, heidän kaltaisensa ja vieläpä heidän vertaisensa taiteilija, joka viihtyi dadaistien seurassa.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Yksi Schulhoffin väärinymmärtämisistä liittyy Toiseen maailmansotaan: hän toki syntyi Mahlerin tapaan Tšekeissä saksankieliseen juutalaisperheeseen, mutta natsien vangiksi hän joutui anottuaan Neuvostoliiton kansalaisuutta Prahan-valtauksen vuoksi. Schulhoff ei koskaan päässyt Neuvostoliittoon, sillä hän menehtyi tuberkuloosiin Wülzburgin keskitysleirillä. Hänen musiikkinsa kannalta merkityksellisempi sota olikin Ensimmäinen maailmansota, johon hän nuorena miehenä joutui, ja joka sai hänet hakeutumaan aikansa modernistisiin piireihin, ensin dadaistien joukkoon ja sitten kohti sosialistista realismia.

Alma Quartetin tupla-CD kerää yhteen albumiin Schulhoffin jousikvartettoteokset, varhaisesta, Ensimmäisen maailmansodan alla syntyneestä ja hellän ironisesti traditioon suhtautuvasta Divertimentosta sodan jälkeen sävellettyihin Jousikvartettoihin. Niistä ensimmäinen, opus 25, syntyi heti sodan jälkeen, ja vaikka se yhä säilyttää uusromanttisia ja -klassisia sävyjä, sen hellyys on pikemminkin kipeän kaunista, ja uusklassinen ironia on purevaa ja dadaistisella tavalla etäännyttävää: maailma on peruuttamattomasti rikki. Samaten Viidessä kappaleessa vuodelta 1923 Schulhoff liikkuu jossain Bergin karakterikappaleiden ja George Groszin dadaististen maalausten välimaastossa: oli kyse sitten valssista, serenadista tai tangosta, aina jokin niissä on vinksallaan, pahastikin.

Vaikuttavimpia ovat kaksi numeroitua Jousikvartettoa eli Ensimmäinen ja Toinen vuosilta 1924 ja 25. Mielikuvituksen vapaassa lennossa ja mestarillisessa musiikillisessa ilmaisussaan ne nousevat Bartókin Jousikvartettojen tasolle olematta selvästi sitä tai tätä. Ne eivät kuljeta suurta muotoa kuten klassiseen tapaan pitäisi, vaan ne asettavat hätkähdyttäviä hetkiä rinnan. Leikkaukset webernmäisistä efekteistä janáčekmaisiin kansanmelodioihin koskettavat ainakin minua ja tönäisevät mielikuvitukseni liikkeelle.

Erwin Schulhoff: Jousikvartetot nro 1 ja 2 sekä op.25; Viisi kappaletta sekä Divertimento jousikvartetille. - Alma Quartet. (Gutman Records, CD NR 161)

Kuuntele Uudet levyt 19.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Kantapöydän opiskelijatreffeillä Duo Uimonen/Lorenzen

    Tutusti Emmi Uimoseen ja Troels Lorenzeniin!

    Piano-harmonikkaduo Emmi Uimonen ja Troels Lorenzen syntyi Sibelius-Akatemian kansanmusiikkiosastolla. Savonlinnasta kotosin oleva Emmi ja Suomeen opiskelijavaihtoon tullut Troels havaitsivat omaavansa saman suhtautumisen musiikkiin. Duon ensimmäinen levy on jo ilmestynyt.

  • Sopraano Minna-Leena Lahti: "Lukiossa teimme retken Kansallisoopperaan. Silloin ajattelin että tuonne on pakko päästä!"

    Tutustu Sibelius-Akatemian oopperaluokan opiskelijaan.

    Jos kaikki menee hyvin, on Minna-Leena Lahdella kahden vuoden kuluttua kädessään paperi, jota hän on aina halunnut. Hän valmistuu oopperalaulajaksi! Takanaan Minna-Leenalla on laaja kirjo harrastuksia ja opintoja, löytyy kirjoittamista, soittamista, balettia ja laulamista. Mutta oikea intohimo on kuitenkin ooppera. Kuka? Olen Minna-Leena Lahti, Erkkilä omaa sukua.

  • Päävierailijakapellimestariksi 21-vuotiaana

    Oopperan lapsikuoro antoi kimmokkeen kapellimestarin uralle

    Kapellimestari Klaus Mäkelä on juuri allekirjoittanut päävierailijasopimuksen Ruotsin radion sinfoniaorkesterin kanssa. Kiireinen kapellimestari törmäsi musiikin voimaan jo lapsena.

  • Sotilasmusiikkimme ei ole siipirikkoista

    Levyarvostelu

    Puolustusvoimain sotilasmusiikkialaa on kohdannut suuri onni aivan viime vuosina. Toiminnan julkisivu tuntuu kiitettävän eloisalta juuri parahiksi, kun soittokuntien määrä vasta kaventui tämän vuosikymmenen rajussa uudistuksessa.