Hyppää pääsisältöön

Karun kauniit Jousikvartetot

Täytyy sanoa, että Kuninkaallisen Concertgebouw-orkesterin jäsenistä koostuva Alma Quartet oikoo uudella levyllään minunkin käsityksiäni Erwin Schulhoffista. Holokaustin uhrina pidetty säveltäjä olikin – lopullista kohtaloaan yhtään vähättelemättä – yksi Maailmansotien välisen ajan kiinnostavimpia ja omaperäisimpiä säveltäjiä. Schulhoff on Stravinskyn, Bartókin, Janáčekin ja Alban Bergin aikalainen, heidän kaltaisensa ja vieläpä heidän vertaisensa taiteilija, joka viihtyi dadaistien seurassa.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Yksi Schulhoffin väärinymmärtämisistä liittyy Toiseen maailmansotaan: hän toki syntyi Mahlerin tapaan Tšekeissä saksankieliseen juutalaisperheeseen, mutta natsien vangiksi hän joutui anottuaan Neuvostoliiton kansalaisuutta Prahan-valtauksen vuoksi. Schulhoff ei koskaan päässyt Neuvostoliittoon, sillä hän menehtyi tuberkuloosiin Wülzburgin keskitysleirillä. Hänen musiikkinsa kannalta merkityksellisempi sota olikin Ensimmäinen maailmansota, johon hän nuorena miehenä joutui, ja joka sai hänet hakeutumaan aikansa modernistisiin piireihin, ensin dadaistien joukkoon ja sitten kohti sosialistista realismia.

Alma Quartetin tupla-CD kerää yhteen albumiin Schulhoffin jousikvartettoteokset, varhaisesta, Ensimmäisen maailmansodan alla syntyneestä ja hellän ironisesti traditioon suhtautuvasta Divertimentosta sodan jälkeen sävellettyihin Jousikvartettoihin. Niistä ensimmäinen, opus 25, syntyi heti sodan jälkeen, ja vaikka se yhä säilyttää uusromanttisia ja -klassisia sävyjä, sen hellyys on pikemminkin kipeän kaunista, ja uusklassinen ironia on purevaa ja dadaistisella tavalla etäännyttävää: maailma on peruuttamattomasti rikki. Samaten Viidessä kappaleessa vuodelta 1923 Schulhoff liikkuu jossain Bergin karakterikappaleiden ja George Groszin dadaististen maalausten välimaastossa: oli kyse sitten valssista, serenadista tai tangosta, aina jokin niissä on vinksallaan, pahastikin.

Vaikuttavimpia ovat kaksi numeroitua Jousikvartettoa eli Ensimmäinen ja Toinen vuosilta 1924 ja 25. Mielikuvituksen vapaassa lennossa ja mestarillisessa musiikillisessa ilmaisussaan ne nousevat Bartókin Jousikvartettojen tasolle olematta selvästi sitä tai tätä. Ne eivät kuljeta suurta muotoa kuten klassiseen tapaan pitäisi, vaan ne asettavat hätkähdyttäviä hetkiä rinnan. Leikkaukset webernmäisistä efekteistä janáčekmaisiin kansanmelodioihin koskettavat ainakin minua ja tönäisevät mielikuvitukseni liikkeelle.

Erwin Schulhoff: Jousikvartetot nro 1 ja 2 sekä op.25; Viisi kappaletta sekä Divertimento jousikvartetille. - Alma Quartet. (Gutman Records, CD NR 161)

Kuuntele Uudet levyt 19.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Harvinaista arpaonnea Maj Lind -pianokisassa, ainakin toisille

    Tarmo Peltokoski nosti oman nimensä arpahatusta.

    Kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu alkaa! Arvonnassa toimi onnettarena perinteen mukaan kilpailun nuorin osanottaja, joka tällä kertaa onnistui nostamaan arvontahatusta oman nimensä. Tarmo Peltokoski harmitteli kiirettä, Daria Parkhomenko puolestaan iloitsi ylimääräisistä lepopäivistä.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Justas Stasevskij

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Justas Stasevskij on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Tallinnassa 1989 ja opiskellut pianonsoittoa mm. Sibelius-Akatemiassa ja Wienin taidekorkeakoulussa. ”On sellaisia maagisia hetkiä, kun tuntee, että jokainen korvapari siinä salissa kuuntelee mun tekemistä,” Justas Stasevskij kertoo.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Hannu Alasaarela

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Hannu Alasaarela on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Oulunsalossa 1994 ja opiskellut pianonsoittoa Oulunsalon taidekoulussa ja Sibelius-Akatemiassa. ”Haaveilin säveltämisestä, ihailin kaikkia suuria säveltäjiä ja tein kokoajan sellaisia pienimuotoisia kappaleita,” Hannu Alasaarela muistelee alkuaikojaan pianon äärellä.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Tarmo Peltokoski

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Tarmo Peltokoski on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Vaasassa 2000 ja opiskellut pianonsoittoa Vaasan Kuula-opistossa ja Helsingin konservatoriossa. ”Jos mä vaan istun omaksi ilokseni pianon ääreen, niin mä en todellakaan soita minkäänlaisia asteikkoja, mä improvisoin,” Tarmo Peltokoski kertoo.