Hyppää pääsisältöön

Lasiefekti toimii harpulla

Harpisti Lavinia Meijer on ottanut omakseen Philip Glassin vuonna 1994 pitkän työstön jälkeen julkaisemat Pianoetydit ja siirtänyt niistä valikoiman harpun taianomaiseen sointimaailmaan. Aivan kuten saksofonisti Amy Dickson helmikuussa arvioimallani levyllään Lavinia Meijerkin pääsee sovituksillaan lähemmäs jotain sellaista, minkä ainakin minä aistin olevan alkuperäisversioita syvemmällä, lähempänä tämän eriskummallisen musiikin sisintä.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Philip Glassin musiikki ylittää aina ensi kuulemalta inhimillisen käsityskykyni. Miten tällaisen Kitschin voi joku ottaa vakavasti. Ja niin vain käy, että kun Glassin minimalistinen kudos on soinut hetken – jos soittaja on tehtävänsä tasalla, kuten esimerkiksi Amy Dickson – se jotenkin kohoaa irti banaaliudestaan. On kai niin, että kuten Arvo Pärt, Philip Glasskin on tavoittanut yksinkertaistamalla jotain aidosti kaunista. Omasta puolestani voin sanoa, että pientä myötähäpeää silti tunnen Glassin musiikkia kuunnellessani.

Lavinia Meijerin tupla-CD-albumin nimi The Glass Effect viittaa myös Philip Glassin esikuvallisuuteen nuoremman polven säveltäjien keskuudessa. Albumin toisella CD:llä kaksi sovitusta Koyaanisqatsi-musiikista ympäröi kokoelmaa Glass-vaikutteista musiikkia. Bryce Dessnerin kolmiosainen Sarja harpulle viime vuodelta kirjailee esikuvaansa rikkaammin ja moniulotteisemmin; ehkä Glassin vaisto muutokselle on silti herkempi. Samaa voi sanoa islantilaisen Ólafur Arnaldsin ja saksalaisen Nils Frahmin kappaleista, jotka uhkaavat jäädä turhankin yksiulotteisiksi. Heidän tavallaan elektronisen musiikin ja ambient-popin alalla liikkuva Ellis Ludwig-Leone tekee hienon tutkielman harpulle ja elektroniikalle nimellä Night Loops. Samaten Kaksi sovitusta Nico Muhlyn varhaisista pianoteoksista, Quiet Music ja A Hudson Cycle ovat spontaanissa fantasiassaan kiehtovia.

”The Glass Effect”. - Philip Glassin, Bryce Dessnerin, Nico Muhlyn, Ólafur Arnaldsin, Nils Frahmin ja Ellis Ludwig-Leonen musiikkia harpulle alkuperäisteoksina ja sovituksina. – Lavinia Meijer, harppu. (Sony Classical, 88985351432)

Kuuntele Uudet levyt 19.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Päävierailijakapellimestariksi 21-vuotiaana

    Oopperan lapsikuoro antoi kimmokkeen kapellimestarin uralle

    Kapellimestari Klaus Mäkelä on juuri allekirjoittanut päävierailijasopimuksen Ruotsin radion sinfoniaorkesterin kanssa. Kiireinen kapellimestari törmäsi musiikin voimaan jo lapsena.

  • Sotilasmusiikkimme ei ole siipirikkoista

    Levyarvostelu

    Puolustusvoimain sotilasmusiikkialaa on kohdannut suuri onni aivan viime vuosina. Toiminnan julkisivu tuntuu kiitettävän eloisalta juuri parahiksi, kun soittokuntien määrä vasta kaventui tämän vuosikymmenen rajussa uudistuksessa.

  • Ruotsinkielisen Kokkolan aarteita Albalta

    Levyarvostelu

    Kokkolan alueen yksi suurista ja yksi Suomen säveltäjäkentän vaietuista suurista eli Erik Fordell syntyi samana vuonna kuin Suomen valtio. Aarre Merikannon ja Bengt Carlsonin sävellysoppilaan tuotannossa painottuvat suurimuotoiset orkesterisävellykset, mutta Alba-yhtiön syksyn alussa julkaisema Fordell-potretti on saatu mallikkaaseen kuntoon lähes pelkillä miniatyyreillä.

  • Täyden satasen juhlapöytälevy ‒ jos tavoitteena on närästys

    Levyarvostelu

    Konvehtirasiat ovat suomalaisille tähän aikaan vuodesta pyhä asia. Suklaa-ammattilaiset tekevät silti vuosittain salakavalan huomaamatonta uudistustyötä, kun ne kuluttajatutkimukseen nojautuen ottavat selvää suomalaisten kulloisestakin mausta. Loppu on tietenkin makuasioita. On sääli, ettei perinteikäs mieskuoro Laulu-Miehet ota Suomi 100 -levyn reseptiinsä mallia makeisteollisuudesta. Yhden makeisen vaihtamisestahan nyt ei tule kuin vihaiseksi.