Hyppää pääsisältöön

Lasiefekti toimii harpulla

Harpisti Lavinia Meijer on ottanut omakseen Philip Glassin vuonna 1994 pitkän työstön jälkeen julkaisemat Pianoetydit ja siirtänyt niistä valikoiman harpun taianomaiseen sointimaailmaan. Aivan kuten saksofonisti Amy Dickson helmikuussa arvioimallani levyllään Lavinia Meijerkin pääsee sovituksillaan lähemmäs jotain sellaista, minkä ainakin minä aistin olevan alkuperäisversioita syvemmällä, lähempänä tämän eriskummallisen musiikin sisintä.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Philip Glassin musiikki ylittää aina ensi kuulemalta inhimillisen käsityskykyni. Miten tällaisen Kitschin voi joku ottaa vakavasti. Ja niin vain käy, että kun Glassin minimalistinen kudos on soinut hetken – jos soittaja on tehtävänsä tasalla, kuten esimerkiksi Amy Dickson – se jotenkin kohoaa irti banaaliudestaan. On kai niin, että kuten Arvo Pärt, Philip Glasskin on tavoittanut yksinkertaistamalla jotain aidosti kaunista. Omasta puolestani voin sanoa, että pientä myötähäpeää silti tunnen Glassin musiikkia kuunnellessani.

Lavinia Meijerin tupla-CD-albumin nimi The Glass Effect viittaa myös Philip Glassin esikuvallisuuteen nuoremman polven säveltäjien keskuudessa. Albumin toisella CD:llä kaksi sovitusta Koyaanisqatsi-musiikista ympäröi kokoelmaa Glass-vaikutteista musiikkia. Bryce Dessnerin kolmiosainen Sarja harpulle viime vuodelta kirjailee esikuvaansa rikkaammin ja moniulotteisemmin; ehkä Glassin vaisto muutokselle on silti herkempi. Samaa voi sanoa islantilaisen Ólafur Arnaldsin ja saksalaisen Nils Frahmin kappaleista, jotka uhkaavat jäädä turhankin yksiulotteisiksi. Heidän tavallaan elektronisen musiikin ja ambient-popin alalla liikkuva Ellis Ludwig-Leone tekee hienon tutkielman harpulle ja elektroniikalle nimellä Night Loops. Samaten Kaksi sovitusta Nico Muhlyn varhaisista pianoteoksista, Quiet Music ja A Hudson Cycle ovat spontaanissa fantasiassaan kiehtovia.

”The Glass Effect”. - Philip Glassin, Bryce Dessnerin, Nico Muhlyn, Ólafur Arnaldsin, Nils Frahmin ja Ellis Ludwig-Leonen musiikkia harpulle alkuperäisteoksina ja sovituksina. – Lavinia Meijer, harppu. (Sony Classical, 88985351432)

Kuuntele Uudet levyt 19.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Ensimmäinen kisapäivä enteili jo kovaa tasoa

    Maj Lind -pianokilpailu käynnistyi Musiikkitalossa.

    Maj Lind -pianokilpailujen ensimmäisenä alkueräpäivänä eteläkorealainen Hans H. Suh keräsi raikuvimmat aplodit ja vakuutti myös Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin. Kuudesta suomalaiskilpailijasta kolme, Tarmo Peltokoski, Justas Stasevskij ja Fanny Söderström olivat vuorossa heti ensimmäisenä kisapäivänä.

  • Harvinaista arpaonnea Maj Lind -pianokisassa, ainakin toisille

    Tarmo Peltokoski nosti oman nimensä arpahatusta.

    Kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu alkaa! Arvonnassa toimi onnettarena perinteen mukaan kilpailun nuorin osanottaja, joka tällä kertaa onnistui nostamaan arvontahatusta oman nimensä. Tarmo Peltokoski harmitteli kiirettä, Daria Parkhomenko puolestaan iloitsi ylimääräisistä lepopäivistä.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Justas Stasevskij

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Justas Stasevskij on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Tallinnassa 1989 ja opiskellut pianonsoittoa mm. Sibelius-Akatemiassa ja Wienin taidekorkeakoulussa. ”On sellaisia maagisia hetkiä, kun tuntee, että jokainen korvapari siinä salissa kuuntelee mun tekemistä,” Justas Stasevskij kertoo.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Hannu Alasaarela

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Hannu Alasaarela on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Oulunsalossa 1994 ja opiskellut pianonsoittoa Oulunsalon taidekoulussa ja Sibelius-Akatemiassa. ”Haaveilin säveltämisestä, ihailin kaikkia suuria säveltäjiä ja tein kokoajan sellaisia pienimuotoisia kappaleita,” Hannu Alasaarela muistelee alkuaikojaan pianon äärellä.