Hyppää pääsisältöön

Romantiikan suuri pianovirtuoosi ansaitsee tulla soitetuksi

Adolph Henselt oli yksi 1800-luvun maineikkaimmista virtuoosipianisteista, ikätovereidensa Chopinin ja Lisztin rinnalla. Baijerilaissyntyisen Henseltin ”löysi” samainen kriitikko kuin Chopininkin eli Robert Schumann, joka kirjoitti hänen ensimmäisestä julkaisustaan, Lemmenjuoma-variaatioista ylistävän arvion. Vuonna 1837 valmistunut teos sai kantaesityksensä Clara Wieckin eli tulevan Schumannin toimesta, ja läpi vuosisadan Henselt nautti suurta arvostusta. Ja ennen kaikkea Henselt oli avittamassa venäläisen romanttisen pianokoulun huikeaa menestystarinaa.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Adolph Henselt asettui jo varhain Pietariin, josta käsin teki konserttimatkoja Eurooppaan ja ennen kaikkea opetti. Hän oli Nikolai Zverevin opettaja, ja Zverev puolestaan kasvatti kokonaisen kultaisen sukupolven Silotista Rachmaninoviin, Scriabiniin ja niin edelleen. On hivenen erikoista, ettei Henseltiä nykyisin juuri soiteta, sillä aikanaan hänen teoksensa olivat kaikkien itseään kunnioittavien virtuoosien perusohjelmistoa Clara Schumannista ja Lisztistä Rachamanoviin ja Gottschalckiin.

Huolimatta teostensa teknisestä vaativuudesta Henselt oli pianistina lähempänä Chopinia kuin Lisztiä; jo Schumann kiinnitti huomiota hänen sävellystensä rikkaan pehmeään sointiin ja niiden ”tonaaliseen magiaan”. Ehkäpä hänen tapansa taivuttaa fraaseja ja luoda muotoa on hivenen yksioikoisempi kuin Chopinin, mutta vastapainona hänen tekstuurinsa ovat rikkaita ja melodiansa antavia – eikä ole yllättävää että juuri Rachmaninov nosti Henseltin Chopinin ja Lisztin rinnalle. Se että Henselt kuulostaa hyvin tutulta, johtunee lähinnä siitä, että ilmeisesti seuraavat sukupolvet lainasivat hänen tekstuurejaan surutta.

Nuottikustantajana paremmin tunnettu Edition Peters on ilmeisesti päättänyt että Henselt voisi yhä myydä – enkä oikeastaan ymmärrä miksi ei voisikaan. Henseltiä historiallisten tyylien ja soittimien ohessa tutkinut brittipianisti Daniel Grimwood esittää uudella levyllään Henseltin soolopianoteoksia hyvällä maulla ja upealla soinnilla.

Adolph Henselt: Pianoteoksia. - Daniel Grimwood, piano. (Edition Peters, EPS 005)

Kuuntele Uudet levyt 19.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Hempeän kirkollisia käyrätorvitunnelmia

    Levyarvostelu

    Yksitunnelmaisen levyn tekeminen on tasapainottelua: kuulija pitää saada pysymään luvatussa tunnelmassa mutta kuoliaaksi pitkästymättä. Käyrätorvensoittaja Petri Komulaisen ja urkuri Jan Lehtolan uutuuslevy lupaa tunnelmaksi "Andante religioso", ja siinä pysytään uskollisesti koko tunti. Mielenkiinto kuitenkin säilyy, koska teokset ovat melko tuntemattomia ja sävellysten genre kiinnostava.

  • Suomalainen kamarimusiikki soi kuin verhon takaa

    Levyarvostelu

    Viulisti Annemarie Åström valmistui musiikin tohtoriksi viime vuonna, ja nyt hän on saattanut maailmaan jo toisen levyllisen tutkimuksensa antia eli pohjoismaista viulumusiikkia. Uutuus on vaatinutkin hieman tutkimista - Helvi Leiviskän pianotrio ja Väinö Raition pikkukappaleet ovat ensilevytyksiä, ja Erkki Melartinin jousitriosta on olemassa vain vanha konserttiäänitys ja vielä vanhempi kantanauha.

  • Silvestrovin minimalismi vaatii suuremman kokoonpanon

    Levyarvostelu

    Valentin Silvestrov on hämmästyttävän kuuma säveltäjänimi, kun ottaa huomioon, että hän on kahdeksankymmentävuotias ja Ukrainasta. Silvestrov kääntyi modernismista mystiseen minimalismiin samoihin aikoihin Arvo Pärtin kanssa, mutta hänen hiljaisuudesta kumpuava, nostalgisesti tonaalisuuteen suhtautuva musiikkinsa on noussut tietoisuuteen vasta 2010-luvulla. Menestyksen takana on levy-yhtiö ECM, jonka uusin Silvestrov-tuote esittelee pikkukappaleita sellolle tai kahdelle.

  • Nopeimmin nouseva nykysäveltäjämme

    Levyarvostelu

    Pääkaupungista katsottuna säveltäjä Outi Tarkiainen ei näytä olevan uuden musiikin keskiössä; hän ei häärää järjestöissä tai näyttäydy konserteissa. Mutta kun katsoo globaalisti, hän lienee nopeimmin nouseva suomalainen säveltäjä. Menestyksen takeena on arvostettu kustantaja, monigenreinen, ennakkoluuloton asenne työhön ja tietysti hyvä, tunnistettava musiikki. Musiikin matka kansainvälisille tilaajille on sama Helsingistä kuin napapiiriltä, jossa Tarkiainen asuu. Nyt kun Alba on julkaissut Tarkiaiselta ensimmäisen oman taidemusiikkisävellyslevyn, hänen asemansa vakiintunee myös täällä syrjäisessä pääkaupungissa.