Hyppää pääsisältöön

Romantiikan suuri pianovirtuoosi ansaitsee tulla soitetuksi

Adolph Henselt oli yksi 1800-luvun maineikkaimmista virtuoosipianisteista, ikätovereidensa Chopinin ja Lisztin rinnalla. Baijerilaissyntyisen Henseltin ”löysi” samainen kriitikko kuin Chopininkin eli Robert Schumann, joka kirjoitti hänen ensimmäisestä julkaisustaan, Lemmenjuoma-variaatioista ylistävän arvion. Vuonna 1837 valmistunut teos sai kantaesityksensä Clara Wieckin eli tulevan Schumannin toimesta, ja läpi vuosisadan Henselt nautti suurta arvostusta. Ja ennen kaikkea Henselt oli avittamassa venäläisen romanttisen pianokoulun huikeaa menestystarinaa.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Adolph Henselt asettui jo varhain Pietariin, josta käsin teki konserttimatkoja Eurooppaan ja ennen kaikkea opetti. Hän oli Nikolai Zverevin opettaja, ja Zverev puolestaan kasvatti kokonaisen kultaisen sukupolven Silotista Rachmaninoviin, Scriabiniin ja niin edelleen. On hivenen erikoista, ettei Henseltiä nykyisin juuri soiteta, sillä aikanaan hänen teoksensa olivat kaikkien itseään kunnioittavien virtuoosien perusohjelmistoa Clara Schumannista ja Lisztistä Rachamanoviin ja Gottschalckiin.

Huolimatta teostensa teknisestä vaativuudesta Henselt oli pianistina lähempänä Chopinia kuin Lisztiä; jo Schumann kiinnitti huomiota hänen sävellystensä rikkaan pehmeään sointiin ja niiden ”tonaaliseen magiaan”. Ehkäpä hänen tapansa taivuttaa fraaseja ja luoda muotoa on hivenen yksioikoisempi kuin Chopinin, mutta vastapainona hänen tekstuurinsa ovat rikkaita ja melodiansa antavia – eikä ole yllättävää että juuri Rachmaninov nosti Henseltin Chopinin ja Lisztin rinnalle. Se että Henselt kuulostaa hyvin tutulta, johtunee lähinnä siitä, että ilmeisesti seuraavat sukupolvet lainasivat hänen tekstuurejaan surutta.

Nuottikustantajana paremmin tunnettu Edition Peters on ilmeisesti päättänyt että Henselt voisi yhä myydä – enkä oikeastaan ymmärrä miksi ei voisikaan. Henseltiä historiallisten tyylien ja soittimien ohessa tutkinut brittipianisti Daniel Grimwood esittää uudella levyllään Henseltin soolopianoteoksia hyvällä maulla ja upealla soinnilla.

Adolph Henselt: Pianoteoksia. - Daniel Grimwood, piano. (Edition Peters, EPS 005)

Kuuntele Uudet levyt 19.5.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Seuraa Maj Lind -pianokilpailua 2017 Ylen kanavilla

    Seuraa kilpailu alusta loppuun 17.-31.8.2017.

    Taideyliopiston Sibelius-Akatemia järjestää neljännen kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun Helsingissä 17.–31.8.2017. Voit seurata kilpailun alusta loppuun Ylen kanavilla, suorina lähetyksinä verkossa, koostelähetyksinä radiossa ja orkesterifinaalit suorina kaikissa välineissä.

  • Tärkeintä on persoonallinen soitto, sillä kiinalaisten pianistien kanssa ei voi kilpailla teknisessä osaamisessa

    Niklas Pokki on Ylen asiantuntija Maj Lind -pianokisassa.

    Pianisti ja pianopedagogi, musiikin tohtori Niklas Pokki tunnetaan väsymättömänä pianonmusiikin ja pianonsoiton edistäjänä Suomessa. Hänen vaikutuspiiriinsä kuuluvat mm. Mäntän musiikkijuhlat vuodesta 1999 lähtien, sekä vuonna 2013 perustettu Nuorten pianoakatemia, joka järjestää mestarikursseja nuorille pianisteille ympäri Suomea.

  • Laulaja Tii Niemelä 100 vuotta: "Päätin etten pelkää mitään tässä maailmassa"

    Sota opetti nuoren laulajattaren olemaan pelkäämättä.

    Tänä vuonna, kun Suomi juhlii 100-vuotista itsenäisyyttään, myös laulaja Tii Niemelä viettää 100-vuotispäiväänsä. Kysymykseen korkean iän salaisuudesta Tii vastaa olleensa pienestä pitäen kova äkäpussi. Ex-puoliso, liedpianisti Pentti Koskimies on kuvannut hänen voimakasta sisäistä paloaan ja shamanistisia piirteitään. Tii kertoo myös sotakokemuksesta, jonka jälkeen hän lakkasi pelkäämästä.

  • Romeo ja Julia berliiniläisittäin

    Shakespearen draama ja sen monet säveltäjät.

    Ihanat nuoret näyttelijät olivat niin uskottavia rakastuessaan! Anja Lankinen huokaa nähtyään Berliinissä Romeon ja Julian. Kyse ei olekaan ihan tavallisesta Shakespearen näytelmästä, vaan nyt oli esityksessä mukana myös useiden eri säveltäjien Romeo ja Julia -musiikkia.