Hyppää pääsisältöön

Jaan Rääts - betonibrutalismia virolaisittain?

Jaan Rääts (s. 1938) kuuluu Veljo Tormisin ja Arvo Pärtin kanssa siihen virolaiseen säveltäjäpolveen, joka 60-luvulla toi maansa musiikin osaksi kansainvälistä uuden taidemusiikin kenttää. Tormisin ja Pärtin lailla Rääts teki sen aivan omalla tavallaan, ja nyt se tapa on ainakin osaksi dokumentoitu Grand Piano -merkin levylle, jolla Nicolas Horvath soittaa Räätsin pianosonaatteja.

Jaan Rääts / Nicolas HOrvath
Jaan Rääts / Nicolas HOrvath Uudet levyt

Levyllä kuullaan kolme pikkusonaattia vuodelta 1959, "Quasi Beatles"-sonaatti kuusikymmenluvulta, yhdeksäs sonaatti vuodelta 1985 ja viimeinen eli kymmenes sonaatti vuodelta 2000. Pitkästä aikavälistä huolimatta musiikki on yhtenäistä ja erittäin omaäänistä. Leikkisyys, pakkomielteinen aggressio, koskettava lyyrisyys, hakkaavat rytmit, minimalismi sekä tietysti postmodernismi tyylilainoineen ja asenteineen sekoittuvat tai oikeastaan vaihtelevat nopeasti, kun taas orgaaninen kehittely ja sarjallinen yhtenäiskulttuuri loistavat poissaolollaan.

On helppo ymmärtää, miksi Räätsistä ei tullut kuuluisaa. Omaperäinen, jopa trendikäs postmodernismi ei paljon auta, kun musiikki on rakenteeltaan kantikasta ja raskasta kuin Tallinnan Mustamäen betonibrutalismi. Parhaimmillaan Räätsin sonaatit kuitenkin ovat lennokasta, selvärajaista ja energistä musiikkia, ja etenkin "Quasi Beatles" -sonaatissa tarjolla on avartavaa ajankuvaa.

Juuri sen takia Jaan Räätsin pianosonaatit ansaitsisivat paremman levytyksen. Grand Piano -levymerkki yrittää brändätä itseään piano-osaamisella, mutta tällä kertaa Yamaha on äänitetty kuulostamaan väkivaltakoneistolta, joka tunkee liian lähelle. Kun vielä Nicolas Horvath soittaa kolisevalla kosketuksella ja turhaan korostaa sointublokkien rajoja, Räätsin musiikista tulee työlästä kuunnella. Pari palvelusta tämä levyuutuus sentään tekee Räätsin musiikille. Sen omaleimaisuus tulee tutuksi, ja sen tulkitsijaksi alkaa kaivata jotain kevytnäppistä, lyyristä taituria, jonka konserttiohjelmaa joku sonaateista raikastaisi ihmeesti.

Jaan Rääts: Pianosonaatit nro 1-4, 9, 10. - Nicolas Horvath, piano. (Grand Piano, GP765)

Kuuntele Uudet levyt 26.5.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Kantapöydän opiskelijatreffeillä Duo Uimonen/Lorenzen

    Tutusti Emmi Uimoseen ja Troels Lorenzeniin!

    Piano-harmonikkaduo Emmi Uimonen ja Troels Lorenzen syntyi Sibelius-Akatemian kansanmusiikkiosastolla. Savonlinnasta kotosin oleva Emmi ja Suomeen opiskelijavaihtoon tullut Troels havaitsivat omaavansa saman suhtautumisen musiikkiin. Duon ensimmäinen levy on jo ilmestynyt.

  • Sopraano Minna-Leena Lahti: "Lukiossa teimme retken Kansallisoopperaan. Silloin ajattelin että tuonne on pakko päästä!"

    Tutustu Sibelius-Akatemian oopperaluokan opiskelijaan.

    Jos kaikki menee hyvin, on Minna-Leena Lahdella kahden vuoden kuluttua kädessään paperi, jota hän on aina halunnut. Hän valmistuu oopperalaulajaksi! Takanaan Minna-Leenalla on laaja kirjo harrastuksia ja opintoja, löytyy kirjoittamista, soittamista, balettia ja laulamista. Mutta oikea intohimo on kuitenkin ooppera. Kuka? Olen Minna-Leena Lahti, Erkkilä omaa sukua.

  • Päävierailijakapellimestariksi 21-vuotiaana

    Oopperan lapsikuoro antoi kimmokkeen kapellimestarin uralle

    Kapellimestari Klaus Mäkelä on juuri allekirjoittanut päävierailijasopimuksen Ruotsin radion sinfoniaorkesterin kanssa. Kiireinen kapellimestari törmäsi musiikin voimaan jo lapsena.

  • Sotilasmusiikkimme ei ole siipirikkoista

    Levyarvostelu

    Puolustusvoimain sotilasmusiikkialaa on kohdannut suuri onni aivan viime vuosina. Toiminnan julkisivu tuntuu kiitettävän eloisalta juuri parahiksi, kun soittokuntien määrä vasta kaventui tämän vuosikymmenen rajussa uudistuksessa.