Hyppää pääsisältöön

Julia Lezhnevan ääni ei lakkaa hämmästyttämästä

Julia Lezhneva lauloi itsensä suomalaisten sydämiin voittamalla Mirjam Helin -kilpailun vuonna 2009. Siitä alkanut kansainvälinen ura on pitänyt hänen konserttivierailunsa harvoina, mutta onneksi tarjolle on tullut huikeita soololevyjä - ensin Rossinia, sitten Händeliä. Uuden levyn säveltäjä on tuntemattomampi, mutta silti levy on entisiäkin parempi, ja osoittaa että Lezhneva on löytänyt ainutlaatuiselle äänelleen mitä parhaimman käyttökohteen. Carl Heinrich Graunin säkenöivät, näyttävät ja huippunopeat koloratuuriaariat sujuvat Lezhnevalta kuin vettä valaen.

Julia Lezhneva / Graun
Julia Lezhneva / Graun Uudet levyt

Graun sävelsi oopperoita Saksassa, mutta teki ne muodikkaaseen italialaiseen tyyliin, ja vieläpä poikkeuksellisen värikkäästi ja rajusti. Sankaritarten myrsky-, raivo- ja kostoaarioissa riittää vikkeliä juoksutuksia ja henkeäsalpaavia hyppyjä, joilla vieläpä pitää ilmaista tunteita - ja sehän Julia Lezhnevalta käy. Hänen äänensä on vastustamaton yhdistelmä osumatarkkuutta ja sahansoittoa, ja tämä on kehu. Yleensähän ketteriä koloratuuriääniä vaivaa tyttömäinen ohuus, mutta Lezhnevan äänessä on pehmeää, alttomaista pyöreyttä.

Myönnän auliisti, että Lezhneva ei mutustele tekstin sävyjä tai äännä italiaa Cecilia Bartolin veroisesti. Mutta onhan se hämmästyttävää, että mitä kiivaammin ensiviulut tikuttavat virtuoosikuvion, sitä helpommin Lezhneva tekee saman perässä. Sen helppouden takia hänellä riittää aikaa ja henkeä myös tunneilmaisuun, kun kuviolaulu hetkeksi hellittää. Onneksi Graun-levyn kiivailun seassa on muutama hidas, surullinen aaria, joissa Lezhneva pääsee koskettamaan sielua pelkillä puhtailla linjoilla ja äänen sävyillä. Mutta sekin pitää muistaa, että taiturillisuuden ihmettely on hyväksyttävä ja olennainen osa musiikillista tunneilmaisua, ainakin näissä Graunin aarioissa.

Graun oli siis italialaisen tyylin riehaannuttama saksalainen, ja juuri siltä kuulostaa levyn orkesteri, Concerto Köln. Rytmi pysyy uhmakkaassa etukenossa kun luonnontorvet ujeltavat, luuttu rämpyttää ja jouset tikuttavat, ja yhtenä ketteryydeltään tasaveroisena soittimena kaiken yllä kujertaa Julia Lezhneva.

Carl Heinrich Graun: Aarioita oopperoista. - Julia Lezhneva, sopraano, ja Concerto Köln/Mikhail Antonenko. (Decca, 4831518)

Kuuntele Uudet levyt 26.5.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Justas Stasevskij

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Justas Stasevskij on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Tallinnassa 1989 ja opiskellut pianonsoittoa mm. Sibelius-Akatemiassa ja Wienin taidekorkeakoulussa. ”On sellaisia maagisia hetkiä, kun tuntee, että jokainen korvapari siinä salissa kuuntelee mun tekemistä,” Justas Stasevskij kertoo.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Hannu Alasaarela

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Hannu Alasaarela on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Oulunsalossa 1994 ja opiskellut pianonsoittoa Oulunsalon taidekoulussa ja Sibelius-Akatemiassa. ”Haaveilin säveltämisestä, ihailin kaikkia suuria säveltäjiä ja tein kokoajan sellaisia pienimuotoisia kappaleita,” Hannu Alasaarela muistelee alkuaikojaan pianon äärellä.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Tarmo Peltokoski

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Tarmo Peltokoski on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Vaasassa 2000 ja opiskellut pianonsoittoa Vaasan Kuula-opistossa ja Helsingin konservatoriossa. ”Jos mä vaan istun omaksi ilokseni pianon ääreen, niin mä en todellakaan soita minkäänlaisia asteikkoja, mä improvisoin,” Tarmo Peltokoski kertoo.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Fanny Söderström

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Fanny Söderström on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Helsingissä 1993 ja opiskellut pianonsoittoa Itä-Helsingin musiikkiopistossa, Sibelius-Akatemiassa ja Berliinissä. ”Isäni pisti minut soittamaan Beethovenin sinfonioita leikin varjolla, kun olin 11-12-vuotias,” muusikkoperheen lapsi Fanny Söderström kertoo.