Hyppää pääsisältöön

Kerubit duetoimassa

"Kaksi kauneinta barokkiääntä ensimmäistä kertaa samalla levyllä", mainostaa Sony Classicalin uutuus itseään, ja mainoksella on poikkeuksellisesti katetta. Sopraano Nuria Rial ja kontratenori Valer Sabadus todella ovat kaksi kauneinta barokkiääntä, tai ainakin ihastuttavia, kerubikasvoisia suklaanappisilmiä, joiden yhteistä laulutaidetta ei voi happamana kuunnella, semminkin kun ohjelmistona on mitä hempeintä oratoriomusiikkia 1600- ja 1700-lukujen vaihteesta.

Sacred Duets / Nuria Rial
Sacred Duets / Nuria Rial Uudet levyt

Nuria Rial kelpaisi koska tahansa taivaallisen enkelikuoron ykkössopraanoksi. Hänen rikkeetön äänensä säteilee lempeyttä, kirkkautta ja ylimaallista kauneutta. Valer Sabadus sijoitettaisiin enkelikuorossa ykkösalttoon samoin perustein. Kontratenoriksi hän kuulostaa hämmästyttävän luontevalta, ja Rialin rinnalla ääni on myös miehekäs tai ainakin kantava.

Rial ja Sabadus ovat ehkä kauneimpia barokkiääniä, mutta eivät parhaita - molemmilta puuttuu ripaus särmää ja ilmaisukykyä. Onneksi niitä ei tällä levyllä juuri tarvitakaan. Italialaisen täysbarokin oratorioissa meno oli kauttaaltaan silotellumpaa kuin oopperoissa, ja duettoja niissä laulettiin vain, kun oli saavutettu yhteisymmärrys tai rakkaus. Niinpä Rial ja Sabadus saavat duetoissa keskittyä tuottamaan taivaallista harmoniaa, ja sen he osaavat.

Juuri tämän takia mukaan on kelpuutettu soolonumeroita, joissa pintaan pääsevät myös suru, raivo ja epätoivo, mutta nekin hieman siloteltuina. Kenties syy on Baselin kamariorkesterissa, jonka rytmisesti rullaava periodisoitto ei ole aivan yhtä räjähdysherkkää kuin italialaisten kollegoiden.

Vaan entäpä sitten? Tämän levyn ideana on, että kaksi kaunista ääntä kietoutuu hurmaavasti toisiinsa, ja se on oikein hyvä ja kantava idea.

"Sacred Duets", säv. A. Scarlatti, Pasquini, Colonna, Gabrielli, Bononcini, Torelli, Lotti, Caldara ja Porpora. - Nuria Rial, sopraano, ja Valer Sabadus, kontratenori, sekä Baselin kamariorkesteri. (Sony Classical, 88985323612)

Kuuntele Uudet levyt 26.5.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Harvinaista arpaonnea Maj Lind -pianokisassa, ainakin toisille

    Tarmo Peltokoski nosti oman nimensä arpahatusta.

    Kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu alkaa! Arvonnassa toimi onnettarena perinteen mukaan kilpailun nuorin osanottaja, joka tällä kertaa onnistui nostamaan arvontahatusta oman nimensä. Tarmo Peltokoski harmitteli kiirettä, Daria Parkhomenko puolestaan iloitsi ylimääräisistä lepopäivistä.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Justas Stasevskij

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Justas Stasevskij on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Tallinnassa 1989 ja opiskellut pianonsoittoa mm. Sibelius-Akatemiassa ja Wienin taidekorkeakoulussa. ”On sellaisia maagisia hetkiä, kun tuntee, että jokainen korvapari siinä salissa kuuntelee mun tekemistä,” Justas Stasevskij kertoo.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Hannu Alasaarela

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Hannu Alasaarela on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Oulunsalossa 1994 ja opiskellut pianonsoittoa Oulunsalon taidekoulussa ja Sibelius-Akatemiassa. ”Haaveilin säveltämisestä, ihailin kaikkia suuria säveltäjiä ja tein kokoajan sellaisia pienimuotoisia kappaleita,” Hannu Alasaarela muistelee alkuaikojaan pianon äärellä.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Tarmo Peltokoski

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Tarmo Peltokoski on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Vaasassa 2000 ja opiskellut pianonsoittoa Vaasan Kuula-opistossa ja Helsingin konservatoriossa. ”Jos mä vaan istun omaksi ilokseni pianon ääreen, niin mä en todellakaan soita minkäänlaisia asteikkoja, mä improvisoin,” Tarmo Peltokoski kertoo.