Hyppää pääsisältöön

Mie Mikin haitari-Bach venyy kuin purkka

Mie Miki on japanin kuuluisin klassinen haitaristi - korkealle arvostettu sekä Keski-Euroopassa että Kaukoidässä ja paljon levyttänyt. Pianistitaustaisena Miki soittaa pianoharmonikkaa toisin kuin suomalaiset kollegansa, joten voisi kuvitella, että Bachin Das Wohltemperierte Klavier -kokoelman kosketinsoitinhitit luonnistuvat häneltä idiomaattisesti.

Mie Miki / Bach
Mie Miki / Bach Uudet levyt

Ehkä niin, mutta kenties juuri siksi en lainkaan pidä Mikin haitari-Bachista. Mika Väyrysen ja Janne Rättyän Bach-tulkinnoissa olen oppinut arvostamaan ketteryyden, tanssillisten atakkien, elävän dynamiikan ja urkumaisen linjakkuuden ainutlaatuista yhdistelmää, joka antaa oikeutuksen Bachin ja harmonikkataiteen kohtaamiselle. Mutta Mikin soitossa korostuu lähinnä plastisuus - pahalla tahdolla voisi sanoa että hänen Bachinsa venyy kuin purkka.

Selvä se että preludit ja fuugat eivät ole niin tanssillisia kuin Goldberg-muunnelmat ja sarjat, joita Väyrynen ja Rättyä ovat viime vuosina taituroineet, mutta ripaus rytmikästä humppaa ei suinkaan pahentaisi Das Wohltemperierte Klavierin tunnelmaa. Nopeissa preludeissa Miki kyllä tuntuu nauttivan sormiensa vikkelyydestä, mutta pitää palkeen käytön maltillisena ja välillä juoksutukset puuroutuvat sekä teknisesti että rytmisesti. Varsinainen ongelma löytyy silti fuugista.

Levyn mittaan tulee yhä selvemmäksi, että Mie Miki ei ole löytänyt harmonikastaan selvää keinoa eri fuugalinjojen erottelemiseen dynamiikalla ja fraseerauksella, joten hän turvautuu jonkinlaiseen yleislegatoon ja yleisdynamiikkaan. Musiikista tulee linjakasta, mutta fuugateemat menettävät pontensa eivätkä eri fuugien karaktäärit erotu.

Osaksi syy on tietysti harmonikan ominaisuuksissa - palkeella ei kerta kaikkiaan pysty suuntaamaan dynamiikkaa eri tavalla eri rekistereissä. Uruilla selvemmät rekisteröinnit ja dynamiikan tasaisuus peittävät tämän puutteen, mutta harmonikalla se korostuu. Kenties Mie Mikin ja kaikkien muidenkin haitaristien olisi parempi olla kajoamatta fuugiin, kun Bachilla riittää paljon tanssillisempaakin kosketinsoitinohjelmistoa.

"Das Wohltemperierte Akkordeon". J.S. Bach: Preludeja ja fuugia kok. Das Wohltemperierte Klavier I ja II. - Mie Miki, harmonikka. (BIS-2217)

Kuuntele Uudet levyt 26.5.2017, toimittajana Kare Eskola.

  • Erik T. Tawaststjerna: "Taso vielä häikäisevämpi kuin osasin odottaa!"

    Maj Lind -pianokilpailun 5. alkueräpäivä

    Viidentenä ja viimeisenä alkueräpäivänä Maj Lind -hälinän keskellä seisoo onnellinen mies, prof. Erik T. Tawaststjerna. Kilpailutoimikunnan puheenjohtajalla on syytä todeta, että kisat ovat sujuneet vallan erinomaisesti. - Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi viidennen alkueräpäivän kilpailijat.

  • Nuoret pianistit tunteiden ristiaallokossa

    Maj Lind -pianokilpailun 4. alkueräpäivä

    Kaikki neljännen alkueräpäivän kilpailijat menevät jatkoon, jos Ylen lähetysikkunaa on uskominen. Pianopedagogi Niklas Pokki arvioi neljännen alkueräpäivän kilpailijat.

  • Aasialaisen kilpailijan takaa paljastui suomalainen maestro

    Maj Lind -pianokilpailun 3. alkueräpäivä.

    Indonesialainen Anthony Hartono on yksi kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun kovatasoisista osallistujista, joiden taustalla vaikuttaa yllättäen suomalainen pianopedagogi, Hartonon kohdalla Teppo Koivisto. Kolmantena alkueräpäivänä kuudesta suomalaisesta osanottajasta oli soittovuorossa Väinö Jalkanen. Pianopedagogi Niklas Pokki arvioi kolmannen alkueräpäivän kilpailijat.