Hyppää pääsisältöön

Fideleitään kutittavien herrasmiesten oivallinen löytö

Englantilainen, kutkuttavasti nimetty ”The Harmonius Society of Tickle-Fiddle Gentlemen” on erikoistunut kaivamaan esiin tuon ajan parasta ja nykyisin huonommin tunnettua musiikkia. Uusimmalla levyllään yhtye kutittelee määriläisen Josef Guretzkyn konserttoja. Guretzky oli yksi ajan kiertävistä virtuooseista ja ilmeisen kekseliäs säveltäjä. Hän yhdisteli italialaista tyyliä omaan persoonalliseen määriläis-slaavilaiseen rytmikkaansa, ja hänen muotoratkaisunsa ovat bachmaisesti sujuvia ja orgaanisia vältellen perusitalialaista blokkiintumista.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Ehkäpä kummallisinta 1700-luvun alun barokkimusiikissa oli säveltäjien, teosten ja toinen toistaan hienompien muusikoiden runsaus ympäri Euroopan. Musiikki oli käyttötavaraa, jota tehtiin joka pikkukirkossa, hovissa ja niemennotkossa – sehän ei ole kummallista ollenkaan. Vaan se on kummallista, että edelleen sieltä täältä putkahtelee säveltäjänimiä, jotka tekivät ihan yhtä hyvää musiikkia kuin ne pari suurta nimeä, jotka ajalta yleisesti tunnetaan.

Asiat liittyvät toki toisiinsa: italialaistyylinen barokki oli valloittanut Euroopan ja sulautunut erilaisiin alueellisiin vaikutteisiin niistä samalla voimaa imien. Paljon puhutuista ”yhdistetyistä mauista” eli ranskalaisen, italialaisen ja saksalaisenkin keittiön cross kitchen -herkuista syntyi Bachia ja Händeliä ja niin edelleen – mutta vaikutteita tuli myös vaikkapa Böömistä ja Määristä nykyisen Tshekin alueelta.

Tickle-Fickle Gentlemen esittävät levyllään Guretzkyn Sellokonserttoja sekä yhden Viulukonserton. Guretzkyn konsertoissa solistin ja yhtyeen osuudet kietoutuvat jatkuvasti toisiinsa kauniisti kontrapunktissa, ja kun yhtyeessä on vain yksi soittaja stemmaa kohden, on luontevaa että solistit ovat ennemminkin yhtyeen jäseniä kuin sankarvirtuooseja. Unkarilainen Kinga Gáborjáni tuo Sellokonserttoihin lämpöä ja kotoista tunnelmaa, viulisti Rodolfo Richter puolestaan esittää levyn ainokaisen Viulukonserton moitteettoman puhuttelevasti

Guretzky oli selvästikin yksi myöhäisbarokin hienompia konserttosäveltäjiä, jonka teoksissa saksalais-slaavilainen perintö yhdistyy italialaiseen galanttiin viehkeyteen mitä mainioimmalla tavalla. Kiitokset Fideleitään kutittavien herrasmiesten (ja -naisten) harmoniselle seurueelle oivallisesta löydöstä!

”Concertos of Josef Guretzky”. - Josef Antonín Guretzky: Sellokonsertot a-molli, G-duuri, F-duuri ja D-duuri; Viulukonsertto D-duuri. Bohuslav Matěj Černohorský: Fuuga a-molli. - The Harmonious Society fo Tickle-Fiddle Gentlemen, joht. Robert Rawson. (Chaconne, CHAN 0816)

Kuuntele Uudet levyt 2.6.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Ensimmäinen kisapäivä enteili jo kovaa tasoa

    Maj Lind -pianokilpailu käynnistyi Musiikkitalossa.

    Maj Lind -pianokilpailujen ensimmäisenä alkueräpäivänä eteläkorealainen Hans H. Suh keräsi raikuvimmat aplodit ja vakuutti myös Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin. Kuudesta suomalaiskilpailijasta kolme, Tarmo Peltokoski, Justas Stasevskij ja Fanny Söderström olivat vuorossa heti ensimmäisenä kisapäivänä.

  • Harvinaista arpaonnea Maj Lind -pianokisassa, ainakin toisille

    Tarmo Peltokoski nosti oman nimensä arpahatusta.

    Kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu alkaa! Arvonnassa toimi onnettarena perinteen mukaan kilpailun nuorin osanottaja, joka tällä kertaa onnistui nostamaan arvontahatusta oman nimensä. Tarmo Peltokoski harmitteli kiirettä, Daria Parkhomenko puolestaan iloitsi ylimääräisistä lepopäivistä.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Justas Stasevskij

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Justas Stasevskij on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Tallinnassa 1989 ja opiskellut pianonsoittoa mm. Sibelius-Akatemiassa ja Wienin taidekorkeakoulussa. ”On sellaisia maagisia hetkiä, kun tuntee, että jokainen korvapari siinä salissa kuuntelee mun tekemistä,” Justas Stasevskij kertoo.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Hannu Alasaarela

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Hannu Alasaarela on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Oulunsalossa 1994 ja opiskellut pianonsoittoa Oulunsalon taidekoulussa ja Sibelius-Akatemiassa. ”Haaveilin säveltämisestä, ihailin kaikkia suuria säveltäjiä ja tein kokoajan sellaisia pienimuotoisia kappaleita,” Hannu Alasaarela muistelee alkuaikojaan pianon äärellä.