Hyppää pääsisältöön

Ilahduttava taiteilijatemperamentti alkuperäissoitinten ääressä

Myöhäisrenessanssin kosketinsoitinsäveltäjistä suurimpiin lukeutuva William Byrd on aina lukeutunut minusta musiikinhistorian kiinnostavimpiin hahmoihin. Jo aikanaan ylistetty, Shakespearen ajan Englannissa pitkän iän elänyt ja vaikuttanut säveltäjä loisti kaikissa aikansa sävellyslajeissa. Kosketinsoittimille Byrd sävelsi vivahteikkaasti ja puhuttelevasti; hänen myöhäiset virginaalisävellyksensä hehkuvat voimakasta inhimillistä paloa Aapo Häkkisen tuoreella levyllä Alballe.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Kosketinsoittaja Aapo Häkkinen on rikastuttanut musisoinnillaan barokkimusiikin parissa niin kosketinsoittajana kuin orkesterinjohtajana sooloteoksista orkesterimusiikkiin ja oopperaan. Hänen soitossaan spontaani musiikillinen mielikuvitus yhdistyy syvälliseen ymmärrykseen ja oppineisuuteen; ilmaisu, värit ja karakterit liittoutuvat nopeasti reagoivassa taiteilijatemperamentissa ilahduttavasti ja onnekkaasti.

Protestantista katoliseksi kääntynyt Byrd palveli Englannin merkittävimmissä hoveissa kuninkaallisia myöten ja oli myös myöhäisrenessanssin tärkein hengellisen musiikin säveltäjä Thomas Tallisin jälkeen. Pavaneissaan, Galliardeissaan ja muunnelmissaan ajan suosikkisävelmistä Byrd loi klassista kosketinsoitintaidetta. Aapo Häkkinen esittää Byrdin teoksia kahdella eri historiallisella soittimella, italialaisella cembalolla vuoden 1570 tienoilta sekä Antwerpenissä vuonna 1604 rakennetulla virginaalilla. Niiden pehmeän puhutteleva sointi on saatu levyllä taltioitua miellyttävästi ja rikkaasti – tosin aina voi pohtia sitä, kuinka läheltä näiden kotimusisointiin tarkoitettujen soitinten ääni kannattaa taltioida.

William Byrdiä yli neljä vuosikymmentä nuorempi Orlando Gibbons lukeutui Byrdin merkittävimpiin aikalaisiin, ja kumpaisenkin musiikkia julkaistiin samoissa kokoelmissa. Gibbons oli muuten myös Glenn Gouldin lempisäveltäjä, mitä en ihmettele. Häkkinen täydentää upean Byrd-levynsä Gibbonsin Pavanilla ja Galliardilla Jaarli Salisburyn muistolle. Se painettiin samaisessa Parthenian nuottikirjassa William Byrdin useiden teosten kanssa – niihin muuten lukeutuu niin ikään Pavan ja kaksi Galliardia Salisburylle.

“William Byrd – Late Music for the Virginals”. - William Byrdin ja Orlando Gibbonsin kosketinsoitinteoksia. - Aapo Häkkinen, cembalo ja virginaali. (Alba, ABCD 405)

Kuuntele Uudet levyt 2.6.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Kantapöydän opiskelijatreffeillä Duo Uimonen/Lorenzen

    Tutusti Emmi Uimoseen ja Troels Lorenzeniin!

    Piano-harmonikkaduo Emmi Uimonen ja Troels Lorenzen syntyi Sibelius-Akatemian kansanmusiikkiosastolla. Savonlinnasta kotosin oleva Emmi ja Suomeen opiskelijavaihtoon tullut Troels havaitsivat omaavansa saman suhtautumisen musiikkiin. Duon ensimmäinen levy on jo ilmestynyt.

  • Sopraano Minna-Leena Lahti: "Lukiossa teimme retken Kansallisoopperaan. Silloin ajattelin että tuonne on pakko päästä!"

    Tutustu Sibelius-Akatemian oopperaluokan opiskelijaan.

    Jos kaikki menee hyvin, on Minna-Leena Lahdella kahden vuoden kuluttua kädessään paperi, jota hän on aina halunnut. Hän valmistuu oopperalaulajaksi! Takanaan Minna-Leenalla on laaja kirjo harrastuksia ja opintoja, löytyy kirjoittamista, soittamista, balettia ja laulamista. Mutta oikea intohimo on kuitenkin ooppera. Kuka? Olen Minna-Leena Lahti, Erkkilä omaa sukua.

  • Päävierailijakapellimestariksi 21-vuotiaana

    Oopperan lapsikuoro antoi kimmokkeen kapellimestarin uralle

    Kapellimestari Klaus Mäkelä on juuri allekirjoittanut päävierailijasopimuksen Ruotsin radion sinfoniaorkesterin kanssa. Kiireinen kapellimestari törmäsi musiikin voimaan jo lapsena.

  • Sotilasmusiikkimme ei ole siipirikkoista

    Levyarvostelu

    Puolustusvoimain sotilasmusiikkialaa on kohdannut suuri onni aivan viime vuosina. Toiminnan julkisivu tuntuu kiitettävän eloisalta juuri parahiksi, kun soittokuntien määrä vasta kaventui tämän vuosikymmenen rajussa uudistuksessa.