Hyppää pääsisältöön

"Jean Guyot, alias Castileti, tunnettu läpi Hapsburgien imperiumin"

Renessanssin lukuisten musiikkiammattilaisten joukosta löytyy persoonallisia säveltäjiä, joiden sävelkielen rikkaudesta pääsee onneksi jälleen nauttimaan täysipainoisesti. Kiinnostus vanhaan musiikkiin on johtanut koulutuksen tasonnousuun myös renessanssin vokaalimusiikissa, kun pakonomainen suurten oopperaäänien kouliminen on antanut tilaa myös toisenlaiselle äänenkäytölle. Renessanssin kultaisesta vuosisadasta nimensä ottanut lauluyhtye Cinquecento pitää puhtaan, ilmeikkään ja linjakkaan lauluyhtyekulttuurin lippua erityisen korkealla.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Renessanssin musiikin kukoistus kulminoitui 1500-luvun puoliväliin: myöhäisrenessanssin klassikot kuten Giovanni Pierluigi da Palestrina ja Orlando di Lasso kiteyttivät musiikissaan täydellistetyn säännönmukaisen vokaalipolyfonian tyylin, joka vaikuttaa vieläkin siihen miten länsimaissa musiikki koetaan. 1500-luku, italiaksi cinquecento, oli länsimaisen musiikkikulttuurin vakiintumisen aikaa.

Jean Guyot syntyi ja kuoli Hapsburgien ajan Liègessä ja oli kaupungin johtava musiikkivaikuttaja 1500-luvun puolivälin molemmin puolin. Guyot kävi välillä jopa imperiumin sydämessä Wienissä Keisarin hovin palveluksessa, mikä kertoo hänen olleen tunnettu säveltäjä ja muusikko elinaikanaan. Mainekkaan maanmiehensä Orlando di Lasson tapaan legendaarisen Josquinin jalanjäljissä frankoflaamilaista koulua jatkanut Jean Guyot ei ehkä ollut niin moni-ilmeinen kuin Lasso, mutta persoonallisia ja aistikkaita hänen hengelliset vokaaliteoksensa ovat.

Renessanssin lauluyhtyemusiikin parhaimpiin esittäjiin noussut Cinquecento ei jätä epäilykselle sijaa levyllisessään Jean Guyot’n musiikkia: tämä on parasta mitä renessanssi on tarjonnut länsimaiselle musiikkikulttuurille. Hyperion jatkaa hienoa renessanssimusiikin levysarjaansa todellisella helmellä.

Jean Guyot: Te Deum laudamus ja muita hengellisiä vokaaliteoksia. - Cinquecento -vokaaliyhtye. (Hyperion, CDA68180)

Kuuntele Uudet levyt 2.6.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Elokuvalegendan tarjouksesta ei sellistikään voi kieltäytyä

    Levyarvostelu

    Michel Legrand on säveltänyt tunnetuin seurauksin huikean määrän elokuvamusiikkia. Mikko Franckin johtaman Ranskan radion filharmonisen orkesterin Legrand-uutuus paljastuu yhdeksi koukuttavimmista potrettilevyistä pitkään aikaan, sillä niin maistuvia ovat 85-vuotiaan legendan tätä vuosikymmentä edustavat pianokonsertto ja sellokonsertto.

  • Trikolorin värit pianopainallusten pikavalintoina

    Levyarvostelu

    Michel Legrandin, Aaron Coplandin, Philip Glassin ja monen muun sävellyksenopettaja Nadia Boulanger on viime vuosisadan musiikin suuria jos-tarinoita. Pedagogin rooliin noin 30-vuotiaana rajoittautunut Boulanger olisi selvien ennusmerkkien mukaan voinut loistaa pitkään säveltäjänäkin. Saksalaispianisti Florian Uhligin levyttämällä niukkojen pianokonserttojen levyllä Boulanger esitellään kiehtovassa seurassa.

  • Täyttä Chaminadea Stuttgartista

    Levyarvostelu

    Cécile Chaminaden sävellystuotanto on oiva ikkuna sen näkemiseen, miten Brahmsin kamarimusiikki oli lumonnut ranskalaiset perässähiihtäjät 1880-luvun koittaessa. Tiedetäänhän sekin, että asetelma selkeytti omalla tahollaan Gabriel Fauré. Saksalainen Trio Parnassus haluaa kuitenkin uutuudellaan jättää pölyiset spekuloinnit pois ja välittää kernaasti sen määrän tunnetta kuin mitä yhdellä viululla, sellolle ja pianolla pystyy.