Hyppää pääsisältöön

"Jean Guyot, alias Castileti, tunnettu läpi Hapsburgien imperiumin"

Renessanssin lukuisten musiikkiammattilaisten joukosta löytyy persoonallisia säveltäjiä, joiden sävelkielen rikkaudesta pääsee onneksi jälleen nauttimaan täysipainoisesti. Kiinnostus vanhaan musiikkiin on johtanut koulutuksen tasonnousuun myös renessanssin vokaalimusiikissa, kun pakonomainen suurten oopperaäänien kouliminen on antanut tilaa myös toisenlaiselle äänenkäytölle. Renessanssin kultaisesta vuosisadasta nimensä ottanut lauluyhtye Cinquecento pitää puhtaan, ilmeikkään ja linjakkaan lauluyhtyekulttuurin lippua erityisen korkealla.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Renessanssin musiikin kukoistus kulminoitui 1500-luvun puoliväliin: myöhäisrenessanssin klassikot kuten Giovanni Pierluigi da Palestrina ja Orlando di Lasso kiteyttivät musiikissaan täydellistetyn säännönmukaisen vokaalipolyfonian tyylin, joka vaikuttaa vieläkin siihen miten länsimaissa musiikki koetaan. 1500-luku, italiaksi cinquecento, oli länsimaisen musiikkikulttuurin vakiintumisen aikaa.

Jean Guyot syntyi ja kuoli Hapsburgien ajan Liègessä ja oli kaupungin johtava musiikkivaikuttaja 1500-luvun puolivälin molemmin puolin. Guyot kävi välillä jopa imperiumin sydämessä Wienissä Keisarin hovin palveluksessa, mikä kertoo hänen olleen tunnettu säveltäjä ja muusikko elinaikanaan. Mainekkaan maanmiehensä Orlando di Lasson tapaan legendaarisen Josquinin jalanjäljissä frankoflaamilaista koulua jatkanut Jean Guyot ei ehkä ollut niin moni-ilmeinen kuin Lasso, mutta persoonallisia ja aistikkaita hänen hengelliset vokaaliteoksensa ovat.

Renessanssin lauluyhtyemusiikin parhaimpiin esittäjiin noussut Cinquecento ei jätä epäilykselle sijaa levyllisessään Jean Guyot’n musiikkia: tämä on parasta mitä renessanssi on tarjonnut länsimaiselle musiikkikulttuurille. Hyperion jatkaa hienoa renessanssimusiikin levysarjaansa todellisella helmellä.

Jean Guyot: Te Deum laudamus ja muita hengellisiä vokaaliteoksia. - Cinquecento -vokaaliyhtye. (Hyperion, CDA68180)

Kuuntele Uudet levyt 2.6.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Erik T. Tawaststjerna: "Taso vielä häikäisevämpi kuin osasin odottaa!"

    Maj Lind -pianokilpailun 5. alkueräpäivä

    Viidentenä ja viimeisenä alkueräpäivänä Maj Lind -hälinän keskellä seisoo onnellinen mies, prof. Erik T. Tawaststjerna. Kilpailutoimikunnan puheenjohtajalla on syytä todeta, että kisat ovat sujuneet vallan erinomaisesti. - Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi viidennen alkueräpäivän kilpailijat.

  • Nuoret pianistit tunteiden ristiaallokossa

    Maj Lind -pianokilpailun 4. alkueräpäivä

    Kaikki neljännen alkueräpäivän kilpailijat menevät jatkoon, jos Ylen lähetysikkunaa on uskominen. Pianopedagogi Niklas Pokki arvioi neljännen alkueräpäivän kilpailijat.

  • Aasialaisen kilpailijan takaa paljastui suomalainen maestro

    Maj Lind -pianokilpailun 3. alkueräpäivä.

    Indonesialainen Anthony Hartono on yksi kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun kovatasoisista osallistujista, joiden taustalla vaikuttaa yllättäen suomalainen pianopedagogi, Hartonon kohdalla Teppo Koivisto. Kolmantena alkueräpäivänä kuudesta suomalaisesta osanottajasta oli soittovuorossa Väinö Jalkanen. Pianopedagogi Niklas Pokki arvioi kolmannen alkueräpäivän kilpailijat.