Hyppää pääsisältöön

Yhdistetyt maut herkullisena kattauksena

Aurinkokuninkaan ajan ykkössäveltäjä Ranskassa, Jean-Baptiste Lully, nousee Parnassós-vuorelle François Couperinin teoksessa L’Apothéose de Lully. Sinne hänet noutaa itse Apollo, joka ensi työkseen tutustuttaa Lullyn italialaisen musiikin muusiin ja erityisesti Lullyn italialaiseen kollegaan, myös jumalten joukkoon nostettuun Arcangelo Corelliin. Apollo vakuuttaa Lullyn ja Corellin siitä, että musiikki täydellistyy vasta kun ranskalaiset ja italialaiset maut yhdistyvät.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Ja siitä on pohjimmiltaan kysymys myös Couperinin vuonna 1725 julkaisemassa teoksessa L’Apothéose de Lully: Couperin oli vuotta aiemmin tehnyt Corellista vastaavan apoteoosin; ranskalaisten oli aika ottaa omakseen italialaiset piirteet. Couperinin oma, yhdistetyille mauille perustuva tyyli teki hänet tunnetuksi ympärin Euroopan, ja hän nousi maineikkaan säveltäjäsuvun ”suureksi” Couperiniksi.

François Couperin teki L’Apothéose de Lullyn nuottikuvassa hyvin selväksi sen, mikä teoksessa on italialaista, mikä ranskalaista. Hän kirjoitti italialaiset osat italialaisin esitysmerkinnöin ja italialaistyylisin nuottiavaimin, ranskalaiset puolestaan ranskalaisin. Kun Couperin asettaa Lullyn ja Corellin soittamaan viuluduettoja – ensin Lully soittaa ylä-ääntä ja Corelli säestää, sitten päinvastoin – Lullyn ranskalaisessa stemmassa on ranskalainen viuluavain, Corellilla puolestaan italialainen eli meille nykyisinkin tuttu g-avain.

Arcangelo-yhtyeen jäsenet ovat barokkispesialistien parhaimmistoa. Viulistit Sophie Gent ja Bojan Čičić sekä sellisti-kosketinsoittaja Jonathan Cohenin johtama continuo-ryhmä elävöittävät Lullyn jumalaksikohottamisen aistikkaasti ja hyvällä maulla – vai pitäisikö sanoa mauilla. Juonta on helppo seurata kiitos Stéphane Degout’n lukemien otsikoiden. Yhdessä napakan ja asiantuntevan levylehtisen kanssa tämä levy on oivallinen matka myöhäisbarokin yhdistettyihin makuihin, joita voi aistia sitten niin Bachin, Händelin kuin Rameaunkin musiikissa.

François Couperinin L’Apothéose de Lullyn seuraksi levylle on valittu pääsiäisajan Leçons de ténèbres, joka koostuu kolmesta kappaleesta, yhdelle ja kahdelle sopraanolle. Katherine Watson ja Anna Dennis ovat herkkiä ja säkenöiviä muusikoita esittäessään Couperinin upean hengellisen kamariteoksen profetta Jeremian valituksesta Jerusalemin hävityksestä.

François Couperin: L’Apothéose de Lully; Leçons de ténèbres à une et à deux voix. - Arcangelo, joht. Jonathan Cohen. (Hyperion, CDA68093)

Kuuntele Uudet levyt 2.6.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.