Hyppää pääsisältöön

Yhdistetyt maut herkullisena kattauksena

Aurinkokuninkaan ajan ykkössäveltäjä Ranskassa, Jean-Baptiste Lully, nousee Parnassós-vuorelle François Couperinin teoksessa L’Apothéose de Lully. Sinne hänet noutaa itse Apollo, joka ensi työkseen tutustuttaa Lullyn italialaisen musiikin muusiin ja erityisesti Lullyn italialaiseen kollegaan, myös jumalten joukkoon nostettuun Arcangelo Corelliin. Apollo vakuuttaa Lullyn ja Corellin siitä, että musiikki täydellistyy vasta kun ranskalaiset ja italialaiset maut yhdistyvät.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Ja siitä on pohjimmiltaan kysymys myös Couperinin vuonna 1725 julkaisemassa teoksessa L’Apothéose de Lully: Couperin oli vuotta aiemmin tehnyt Corellista vastaavan apoteoosin; ranskalaisten oli aika ottaa omakseen italialaiset piirteet. Couperinin oma, yhdistetyille mauille perustuva tyyli teki hänet tunnetuksi ympärin Euroopan, ja hän nousi maineikkaan säveltäjäsuvun ”suureksi” Couperiniksi.

François Couperin teki L’Apothéose de Lullyn nuottikuvassa hyvin selväksi sen, mikä teoksessa on italialaista, mikä ranskalaista. Hän kirjoitti italialaiset osat italialaisin esitysmerkinnöin ja italialaistyylisin nuottiavaimin, ranskalaiset puolestaan ranskalaisin. Kun Couperin asettaa Lullyn ja Corellin soittamaan viuluduettoja – ensin Lully soittaa ylä-ääntä ja Corelli säestää, sitten päinvastoin – Lullyn ranskalaisessa stemmassa on ranskalainen viuluavain, Corellilla puolestaan italialainen eli meille nykyisinkin tuttu g-avain.

Arcangelo-yhtyeen jäsenet ovat barokkispesialistien parhaimmistoa. Viulistit Sophie Gent ja Bojan Čičić sekä sellisti-kosketinsoittaja Jonathan Cohenin johtama continuo-ryhmä elävöittävät Lullyn jumalaksikohottamisen aistikkaasti ja hyvällä maulla – vai pitäisikö sanoa mauilla. Juonta on helppo seurata kiitos Stéphane Degout’n lukemien otsikoiden. Yhdessä napakan ja asiantuntevan levylehtisen kanssa tämä levy on oivallinen matka myöhäisbarokin yhdistettyihin makuihin, joita voi aistia sitten niin Bachin, Händelin kuin Rameaunkin musiikissa.

François Couperinin L’Apothéose de Lullyn seuraksi levylle on valittu pääsiäisajan Leçons de ténèbres, joka koostuu kolmesta kappaleesta, yhdelle ja kahdelle sopraanolle. Katherine Watson ja Anna Dennis ovat herkkiä ja säkenöiviä muusikoita esittäessään Couperinin upean hengellisen kamariteoksen profetta Jeremian valituksesta Jerusalemin hävityksestä.

François Couperin: L’Apothéose de Lully; Leçons de ténèbres à une et à deux voix. - Arcangelo, joht. Jonathan Cohen. (Hyperion, CDA68093)

Kuuntele Uudet levyt 2.6.2017, toimittajana Ville Komppa.

  • Daria Parkhomenko (RUS) | Maj Lind -pianokilpailu 2017

    Seuraa Kansainvälinen pianokilpailu alusta loppuun 17.-31.8.

    26-vuotias venäläispianisti Daria Parkhomenko opiskelee Hampurissa musiikkikorkeakoulussa opettajanaan Stepan Simonian. Daria on saanut hyviä sijoituksia kansainvälisissä pianokilpailuissa. Katso kilpailuvideot ja lue arviot. #majlind2017

  • Hyo-Eun Park (KOR) | Maj Lind -pianokilpailu 2017

    Seuraa Kansainvälinen pianokilpailu alusta loppuun 17.-31.8.

    Eteläkorealainen 22-vuotias Hyo-Eun Park opiskelee Soulin kansallisessa yliopistossa Hie-Yon Choin oppilaana. Tämän vuoden Epinalin kansainvälisessä pianokilpailussa Ranskassa hän sijoittui toiseksi. Katso kilpailuvideot ja lue arviot. #majlind2017

  • Mackenzie Melemed (USA) | Maj Lind -pianokilpailu 2017

    Seuraa Kansainvälinen pianokilpailu alusta loppuun 17.-31.8.

    Yhdysvaltalainen 22-vuotias Mackenzie Melemed on opiskellut Juilliard Schoolissa opettajanaan Robert McDonald. Melemed on kiinnostunut vieraista kielistä ja hän on opiskellut suomea Columbian yliopistossa kolme vuotta. Katso kilpailuvideot ja lue arviot. Mackenzie Melemed piipahti suomenkielisessä haastattelussa heti alkueräsoittonsa jälkeen.

  • Roman Lopatynskyi (UKR) | Maj Lind -pianokilpailu 2017

    Seuraa Kansainvälinen pianokilpailu alusta loppuun 17.-31.8.

    Ukrainalainen 24-vuotias Roman Lopatynskyi opiskelee Ukrainan kansallisessa Tshaikovski-musiikkiakatemiassa opettajanaan Sergei Riabov sekä kansainvälisessä pianoakatemiassa Incontri col Maestrossa opettajanaan Boris Petrushansky. Katso kilpailuvideot ja lue arviot. #majlind2017