Turkulainen Slavonic Tractor valittiin EBUn kansainväliseen Let the Peoples Sing -kuorokilpailuun Helsingin Musiikkitalossa lokakuussa 2017. Suomalaiseen ja bulgarialaiseen kansanmusiikkiin erikoistunut 10-jäseninen lauluyhtye on avoimen sarjan ainoana osanottajana sarjansa jo voittanut. Tämä ei kuitenkaan riitä Slavonic tractorille: "Haluamme pääpalkinnon Silver Rose Bowlin!" Kymmenen taitavaa, kunnianhimoista traktoria kumoaa vanhat käsitykset naiskuorolaulusta.
Kymmenen naista seisoo piirissä, jalat tukevasti maassa, rinnat ylväästi pystyssä ja suut auki. Äänet kiirivät korkeaan kattoon. Anna-Maija Ihander vetää Slavonic Tractorien äänenavausta ja huutelee sekaan kehotuksia.
- Lirkutellaan sillai eestakaisin!
Kesken lirkuttelun ovesta ilmestyy pitkänhuiskea, hyväntuulinen nuori mies ja yhtyy samantien naisten lauluun. Hän on säveltäjä Lauri Mäntysaari, traktoreitten suuri fani. Mäntysaari on kirjoittanut naisille uuden laulun Himot. Teksti on löytynyt Lönnrotin keräämistä Suomen kansan vanhoista loitsurunoista. Hyvää tarkoittava Lönnrot julkaisi ne opiksi ja ojennukseksi.
- Tämä on jotain ihan muuta kuin meidän kuva 1800-luvun siveistä piioista, jotka istuvat polvet ristissä, säveltäjä hymyilee velmusti.
Slavonic Tractor käy Mäntysaaren kappaleen kimppuun. Säveltäjä seuraa harjoituksia nuotit sylissä, silmä ja korva tarkkana. Välillä käydään vilkasta keskustelua, millaisesta narinasta tai glissandosta on milloinkin kysymys. Miten kiekaistaan niin pahasti, että narina muuttuu huudoksi...
- Ollaanko me jotain noitia vai? Anna-Maija kysyy.
- Tiukkoja klustereita, Mäntysaari vaatii, se soi makeesti, kun se pysyy tiukasti kimpussa...
Lauri Mäntysaari on tuntenut Slavonic Tractorin yhtyeen perustamisesta 2004 lähtien.
- Säveltäjänalkuna käsitykseni naiskuorosta oli, että se on aika tylsä, hän tunnustaa.
Tämän naisporukan alkuvoima on hurmannut Mäntysaaren täysin.
- Suomalainen ja bulgarialainen lauluperinne yhdistyvät tässä hedelmällisellä tavalla. Traktorit todistavat, ettei bassoja tarvita. Laulu tulee suoraan munasarjoista!
Traktoreitten tarina alkaa...
Vuonna 2003 Anna-Maija Ihander oli vaihdossa Englannin Yorkissa, missä hän osallistui maailman laulukulttuureja käsittelevälle kurssille.
- Kuulin ensimmäistä kertaa bulgarialaista laulua, kun asiaan vihkiytynyt Belinda Sykes piti workshopin aiheesta. Jokin suoruus siinä soundissa ja kirpeissä harmonioissa iski niin, että heti kun palasin kotiin, laitoin Turun yliopiston kuoron postituslistalle viestin: "Kuka ryhtyisi laulamaan kanssani bulgarialaista laulua?" Ja hetihän sieltä löytyi sopivat hullut mukaan!
Jokin suoruus siinä soundissa ja kirpeissä harmonioissa iski." - Anna-Maija
Alkuun oli nuotit vain pariin kappaleeseen, loput biisit nuotinnettiin korvakuulolla äänitteiltä.
- Kukaan meistä ei osannut bulgariaa, eikä laulujen sanoituksiakaan löytynyt mistään, joten tein lauluihin suomenkielisiä sanoituksia - ettei tarvitse laulaa nolosti onomatopoeettista bulgariaa. Kalevala-mitta sopii bulgarialaisiin rytmeihin yllättävän hyvin!
- Ensimmäinen keikkamme taisi olla tammikuussa 2004 Turun yliopiston kuoron kvartettikonsertissa. Siitä se homma sitten lähti.

Anna-Maija - perustajajäsen
Anna-Maija Ihander on soittanut 11 vuotta viulua - lopetti lukioiässä - ja laulanut kuoroissa 10-vuotiaasta asti. Pisimpään hän on laulanut Turun yliopiston kuorossa. Slavonic Tractorin lisäksi hän on mukana Tampere Cappellassa.
Anna-Maija kutsuu itseään pahamaineiseksi lauluyhtyeiden perustajaksi.
- Opiskelijakuoroaikoina perustin mm. raha-aiheisia lauluja esittävän huumorikvartetti Kansken - joka voitti yhdet kuorokisatkin ja järjesti paitsi oman konsertin, myös omat akateemiset vuosijuhlat - sekä euroviisuja esittävän Douze points -yhtyeen. Yksi pitkäaikainen lempiprojektini on keskiaikakomediabändi Räikkä, jolle sanoitan kappaleita ja jossa laulan ja soitan kampiliiraa.
- Tällä hetkellä opiskelen viimeistä vuotta Tampereen ammattikorkeakoulussa musiikkiteatteria. Sinnekin päädyin itse asiassa Tractorin ansiosta. Entinen jäsenemme bongasi tällaisen koulutuslinjan, innostuin ja ihan piruuttani päätin hakea. Yllätyksekseni pääsin sisään, ja sillä tiellä ollaan.
Slavonic tractor on pieni kuoro, jolla ei ole johtajaa.
- Olen ehkä perustajana sellainen henkinen johtaja. Alaani on pitkälti ohjelmiston etsiminen ja soundin kuulostelu. Kaisa puolestaan vastaa usein treeneissä stemmojen harjoittamisesta.
Anna-Maija perusti porukoiden kanssa myös Turun kansanmuusikot -yhdistyksen.
- Kaunis haaveemme oli, että yhdistys toisi kansanmusiikkia Turkuun laajemminkin. Toistaiseksi olemme pyörittäneet lähinnä Tractoria ja joitakin vuosia sitten kansanmusiikin Unelma-klubia.
- Itseäni bulgarialaiseen musiikkiin vetää nimenomaan se kuulokuva, se uskomaton soundi ja ne harmoniat.
- Tiedostan, että joku saattaa löytää tällaisesta vahvojen naisten laulamasta voimakkaasta musiikista feministisiä aatteita. Se on minusta hienoa, joskaan se ei itselleni pääasiallinen syy tehdä tätä. Haluan herättää ihmisissä tunteita, luoda elämyksiä ja tutustuttaa kaikki tähän uskomattomaan soundiin!
Tiedostan, että joku saattaa löytää tällaisesta vahvojen naisten laulamasta voimakkaasta musiikista feministisiä aatteita." - Anna-Maija
Anna-Maijan 27 vuotta kestäneen kuorouran paras hetki oli 2007, kun Slavonic Tractor esiintyi Tampereen Sävelessä.
- Menimme sinne muiden Suomen kuorojen joukossa, mutta esitimme jotakin aivan erilaista. Olimme huippukunnossa, tuntui siltä kuin olisimme olleet yksi ja sama organismi, ja laulaessa tuntui kuin minusta olisi lähtenyt valonsäteitä yleisöön. En ole koskaan ennen enkä jälkeen tuntenut sellaista.
Videolla Slavonic Tractor esittää kappaleen Pilentse pee Tampereen Sävel -tapahtumassa 2009.

Kaisa - alkuperäisjäsen, joka stemmauttaa
Kaisa Pönkä on soittanut kanteletta 4-vuotiaasta, pianoa 5-vuotiaasta ja huilua 12-vuotiaasta. Kansanmusiikki on ollut kuvassa mukana varhaisvuosina, kun hän soitti ja johti Naantalin Aino-Tytöt –kanteleryhmää. Kuoroharrastus alkoi varsinaisesti, kun Kaisa pääsi Puolalanmäen musiikkilukioon ja liittyi sen kamarikuoroon ja orkesteriin.
Musiikki ja kuorolaulu ovat hallinneet Kaisan vapaa-aikaa, ystäväpiiriä ja läheisimpiä ihmissuhteita. Hän on käynyt lukioikäisestä yksinlaulutunneilla ja suorittanut klassisen laulun C-tutkinnon Turun Konservatoriolla. Opiskeluaikoina hän lauloi Turun yliopiston kuorossa ja Tritonuksen laulajissa sekä soitti huilua Collegium Musicum –opiskelijaorkesterissa. Lisäksi hän oli mukana soul-funk-bändin taustalaulajajoukoissa.
Nykyään Kaisa laulaa traktoreiden lisäksi turkulaisissa Key Ensemblessä ja Turun konservatorion kamarikuorossa sekä ortodoksista kuoromusiikkia esittävässä Kamarikuoro Krysostomoksessa.
- Kuuntelen kaikenlaista musiikkia. Jokaiseen tilaisuuteen on olemassa sopiva musiikki. Pidän myös uusiin musiikkityyleihin tutustumisesta. Musiikki on minulle elämäntapa ja mahdollisuus ilmaista itseäni. Se toimii myös täydellisenä vastapainona työlleni, joka on ajoittain henkisesti kuormittavaa.
Kaisa muistaa, kuinka Anna-Maija palatessaan Englannista 2003 oli aivan täpinöissään bulgarialaisesta naiskuoromusasta.
- Hän lähestyi minua ja kysyi kiinnostaisiko. Tietysti kiinnosti!
Kaisa kertoo, että traktoreitten treenaaminen on ollut alusta asti itseohjautuvaa ja dynaamista.
- Pääosin stemmauttamisesta ja raakatyöstä biisien kasaamiseksi vastaamme minä ja Anna-Maija. Soundin suhteen Anna-Maijalla on eniten tietämystä ja hän osaa myös parhaiten sanallisesti kertoa, miten soundia tehdään. Hän vastaa siitä, miltä porukka kuulostaa.
- Vinkeiden ja osin hyvin haastavienkin harmonioiden puhdistaminen on iso osa soundin hakemista. Kaikilla laulajilla on tarkat korvat ja taito kuunnella ja toteuttaa sovittuja juttuja. Kaikilla on treeneissä aina mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten ja mitä treenataan. Jos jollakin on jokin idea, miten jokin vaikeaksi koettu juttu voisi toimia tai miten sitä voitaisiin hioa, sitä ideaa testataan yhdessä.
- Käytännön työt on aina saatu jaettua niin, että kukaan ei huku tehtävien alle. Ohjelmisto valitaan yleensä melko lailla demokraattisesti niin, että kuunnellaan yhdessä hyviä biisejä tai selataan nuotteja ja valikoidaan niistä potentiaalisimmat. Yleensä useimmilla laulajilla on omat roolinsa, yläpään ja alapään laulajat. Toisaalta pyritään myös sotkemaan normaalikuvioita, jos jonkun ääni toimiikin jollakin rekisterialueella muita paremmin tai jokin korukuvio kulkee jollain laulajalla selvästi muita paremmin.
- Koelauluissa olemme pyrkineet lähinnä kuuntelemaan sitä, pystyykö laulaja hyödyntämään rintarekisteriään ja onko hänelle yleensä edellytyksiä omaksua ja tuottaa bulgarialaistyyppistä äänenmuodostusta. Yleensä olemme pitäneet pyrkijöille lyhyen workshopin, jossa kuunnellaan äänen kiinteyttä ja skaalaa. Lisäksi laulajan pitää pystyä pysymään omassa äänessään ja lukemaan nuotteja sekä olemaan tarkkakorvainen, jotta monimutkaisia rytmejä ja epäkonventionaalisia harmonioita pystyy yleensäkään laulamaan.
Onhan tässä kyse vahvoista naisista laulamassa voimakasta ja voimaannuttavaa, juurevaa ja anteeksipyytelemätöntä musiikkia." - Kaisa
- En ole mieltänyt Slavonic Tractoria selvän feministiseksi, mutta onhan tässä kyse vahvoista naisista laulamassa voimakasta ja voimaannuttavaa, juurevaa ja anteeksipyytelemätöntä musiikkia. Emme ole mitenkään perinteisen naiskuoron kuuloinen porukka. Toisaalta ainakaan bulgarialaisten laulujen aiheet eivät kyllä ole mitenkään merkittävän feministisiä, kun ne käsittelevät enimmäkseen naimisiin menoa, väärälle pojalle naittamista, soittamista ja tanssimista.
- Slavonic on läpi vuosien ollut sellainen porukka, missä oma ääni on tuntunut erityisen merkitykselliseltä ja tärkeältä. Yhtyeessä laulaminen on vahvasti muovannut omaa identiteettiäni laulajana ja omaa soundi-ihannettanikin jossakin määrin. Se on ollut myös tärkeä vastapaino kaikelle klassiselle musatoiminnalle, ja siinä pääsee testaamaan ja kokeilemaan aivan erilaisia juttuja kuin nk. tavallisessa kuorolaulussa. Koen roolini yhtyeen alkuperäisenä jäsenenä ja ns. alapään maadoittajana tärkeäksi. Tiedostan olevani soundillisesti tärkeä, mikä toisinaan tuo mukanaan myös tietynlaista ahdistusta. Joskus voi olla esimerkiksi niin, että jos en pysty osallistumaan keikalle, ei keikkaa voida ottaa vastaan.
- Ajoittain työn ja vapaa-ajan runsaiden harrastusten yhteensovittaminen ja riittävän lepoajan löytäminen on tuonut myös mukanaan uupumusta. Toisaalta, kun porukalla on jokin selkeä tavoite, mitä varten treenataan ja treeneissä on dynaaminen, energisoiva ja nostattava meininki, ei vuosien jälkeenkään harmita raahautua työviikon jälkeen laulutreeneihin. Hyvien tyyppien kanssa hienon musiikin laulaminen antaa jotakin erityistä, jonka voimalla raskaatkin työasiat unohtuvat hetkessä.

Mira - alkuperäisjäsen, joka pohtii kehitystä ja muutosta
Mira Larkia aloitti musiikin harrastamisen musiikkileikkikoulussa, jatkoi sieltä musiikkiluokille ja musiikkilukioon. Pianonsoiton hän aloitti Turun konservatoriossa 8-vuotiaana ja lauluopinnot aikuisiällä. Hän on suorittanut D-tutkinnot sekä pianossa että klassisessa laulussa.
- Kuorolaulu on ollut toki kuvassa mukana jo ihan lapsesta saakka, koulun jälkeen jatkoin laulamista Turun yliopiston kuorossa, josta hankin myös tervetullutta järjestökokemusta toimimalla mm. kuoron puheenjohtajana. Tällä hetkellä laulan Slavonicin lisäksi Turun oopperakuorossa.
- Musiikkimakuni on yksinkertainen. Tykkään kuunnella tarttuvia poppi-biisejä arjessa. Mikään genre ei ole poissuljettu. Mikä tahansa tyylilaji kiinnostaa, kunhan siinä on jokin juju.
- Lukiossa tyttöporukkamme oli vannoutuneita euroviisufaneja, ja vielä tänä päivänäkin kaikenlainen mahdollisimman nolo eurohumppa kolahtaa meikäläiseen! Lähes mikä tahansa ysäribiisi saa myös minut aina hyvälle tuulelle.
Mira on ollut Slavonic Tractorissa mukana alusta alkaen, siitä kun Anna-Maija huuteli Turun yliopiston kuorossa kiinnostuneita naisia mukaan.
- Slavonic Tractor on jo lähtökohtaisesti erilainen kuin muut kuorot, joten mukana olo on tarjonnut tarpeeksi haasteita. Traktorien mukanaan tuoma esiintymiskokemus on ollut myös ainutlaatuista. Itse yritän tehdä sen minkä voin ja osaan, jotta muut voivat luottaa minun hoitavan oman tonttini. Näin pienellä porukalla laulaminen ja bulgarialaisen laulutavan erityispiirteet tarkoittavat sitä, että jokaisen on oltava kartalla siitä, mitä tehdään ja kannettava vastuu omasta stemmastaan.
- Tässä porukassa laulaminen on aina ollut mielenkiintoista ihan jo pelkästään siksi että tyylilaji on niin täysin omintakeista. Tyylin oppiminen tai edes jonkinlainen ymmärrys sitä kohtaan on ollut haastavaa ja oppimista tapahtuu edelleenkin koko ajan. Äänenkäyttöön on täytynyt opetella ihan uusi tapa, joka esim. klassisesta laulusta poikkeaa melkoisesti ja onkin pitänyt löytää keinot, millä molempia tapoja pystyy itsessään kehittämään kummankaan siitä kärsimättä.
- Bulgarialaisen kuoromusiikin harmoniat ja sävelkulut ovat kehittäneet korvaa ja laulutyyli on antanut esiintymiseen uudenlaista itsevarmuutta. Olemme olleet tavoitteissamme sopivan kunnianhimoisia ja välillä ylittäneet omatkin odotuksemme. Aivan loistavia onnistumisen hetkiä on tämän porukan kanssa koettu lavalla.
Yhtyeelle on ollut haasteellista laulajien tiuha vaihtuminen viime vuosina." - Mira
Yhtyeelle on ollut haasteellista laulajien tiuha vaihtuminen viime vuosina. Myös eri elämäntilanteissa olevien naisten aikataulujen yhteensovittaminen harjoituksia varten ei ole ollut helppoa.
- Paras kehitys tapahtuisi jos kokoonpano pysyisi samana. Näin ei valitettavasti ole ollut, vaan Slavonic Tractor on elänyt ja muuttunut vuosien varrella uusien ja poistuneiden jäsenten myötä. Tämän vuoksi toiminta ei aina ole ollut niin kunnianhimoista tai pitkäjänteistä kuin ehkä olisi haluttu.
- Joskus on vaikeaa pitää omaa mielenkiintoa yllä laulamalla vuodesta toiseen samoja biisejä. Porukan ilmapiiri on ollut kuitenkin hyvä ja sopivan rento. Harjoittelun lisäksi jaksetaan aina nauraa huonoille jutuille.

Heidi - alkuperäisjäsen, jolla on huono omatunto
Heidi Leskinen on laulanut lapsesta asti - enimmäkseen itsekseen ja omaksi ilokseen - ja soittanut pianoa. Aloittaessaan opiskelut hän liittyi Turun yliopiston kuoroon ja oli myyty heti ensimmäisistä harjoituksista lähtien.
- Enimmäkseen kuuntelen soul-, funk-, r&b-, hiphop- ja afrobeat-genren musiikkia. Tykkään musiikista, joka saa kropan liikkeelle joko tanssien tai juosten. Klassinen musiikki auttaa keskittymään, kuuntelenkin sitä töissä päivittäin.
- Slavonic Tractor on töiden ja lapsen vuoksi tällä hetkellä ainoa varsinainen harrastukseni, jos liikuntaa ei lasketa. Itse saan traktoreista iloa, hyvää fiilistä ja voimaa. Olen porukasta se, jonka on ehkä vaikein oppia uusia stemmoja. Minulla on usein huono omatunto siitä, että pitäisi antaa tälle harrastukselle enemmän.

Saara - jäsen jonka haave toteutui 2012
Saara Pellander on soittanut pianoa 3-vuotiaasta ja laulanut aina, yksin ja kuoroissa. Aiemmat kuorot ovat olleet musiikkiopiston lapsikuoro Saksassa, koulun kuoro australialaisessa lukiossa, maailmanmusiikkia laulava a capella -kuoro Saksassa opiskeluaikana ja viimeisempänä Turun yliopiston kuoro.
- Musiikki on ollut aiemmin minulle tärkeämpää. Nykyään tuntuu, ettei pienten lasten äitinä ehdi syventyä siihen. Toisaalta on tullut lasten musiikkiharrastukset omani rinnalle.
- Kansanmusiikista olin innostunut jo lapsuudessani, kun kesämökki oli Kaustisen naapurissa. Olen käynyt kansanmusiikkifestareilla pienestä pitäen melkein joka vuosi. Muuten musiikki, jota kuuntelen on enemmän indie-henkistä. Ja vaikka kuuntelen kaikenlaista, eniten tykkään vahvoista naislaulajista.
- Slavonic Tractorin harjoitukset ovat rentoja, mutta kunnianhimoisia. Harjoitellaan uutta ohjelmistoa, valmistaudutaan konsertteihin sekä välillä treenataan erityisesti juuri bulgarialaisen laulun äänenmuodostusta. Vuorotellen joku meistä pitää äänenavausta, ja sitten käydään läpi kappaleet, jotka ovat juuri nyt ajankohtaiset.
Että tehdään naisporukalla sellaista musiikkia, joka ei ole sovinnaista naiskuorolaulua, vaan kovaa, räväkkää ja rohkeaa, on omalta osaltaan sukupuolittuneita kuorolauluperinteitä ravistelevaa." - Saara
- Stemmat hoitaa Kaisa. Muuten harjoitukset johtaa sekä Anna-Maija että Kaisa. Anna-Maija on paljolti ohjelmiston takana, mutta ehdottaa voi kuka vain. Biisit valitaan yhdessä tai ainakin niistä keskustellaan.
- Osallistuminen ja vaikuttaminen toimintaan on yksinkertaista. Suurin haaste on se, että olemme kaikki kiireisiä ja on töitä, perhettä, muut harrastukset ja velvollisuudet. Pyrimme jakamaan asioita keskenämme, ettei yhdelle kasaannu liikaa velvollisuuksia. Konserttijärjestelyt tai sellaiset asiat hoidetaan niin, että jokaiselle tulee joku tehtävä.
Saara kertoo, ettei feminismistä yhtyeen taustalla ole keskusteltu.
- Että tehdään naisporukalla sellaista musiikkia, joka ei ole sovinnaista naiskuorolaulua, vaan kovaa, räväkkää ja rohkeaa, on omalta osaltaan sukupuolittuneita kuorolauluperinteitä ravistelevaa.
Saarasta se, että Slavonic Tractor tekee kaiken itse, on voimaannuttavaa.
- Me olemme joukko hyvin erilaisia, todella vahvoja ja määrätietoisia naisia, joiden kanssa teemme tätä musiikkia. Se antaa hurjasti energiaa ja voimaa muuhunkin toimintaan.
Slavonic Tractorin lisäksi Saara sanoo, ettei ehdi kiireisen työn ja perhe-elämän lisäksi harrastamaan juuri mitään muuta musiikkia.
- Traktorit on itselleni se ykkösharrastus, joka menee muun edelle ja jota pyrin vaalimaan. Oli rankkaa, kun olin jonkun aikaa poissa, kun jouduin äänihuuliongelmien ja leikkauksen takia laulukieltoon. Tuntui, että joku osa elämästäni jäi puuttumaan.
- Olen luonteeltani positiivinen ja tsemppaava, ja yritän olla sellaisessa roolissa myös tässä porukassa. Tuntuu, että olisin valmis antamaan vaikka mitä, mutta vaikeaa on tosiaankin se, että meillä on kaikilla niin kovasti kiireitä.
- Vaikeaa on myös se, että kun Anna-Maija on niin vahvasti tämän toiminnan takana, että jos hänellä on sellainen vaihe, ettei hän pysty panostamaan yhtyeeseen, se heijastuu väkisinkin koko porukkaan. Eli ilman Anna-Maijaa tämä pyörii erittäin hitaasti tai ei ollenkaan. Se on ehkä suurin haaste, koska hän on aktiivinen vaikka missä, eikä voi tietenkään aina priorisoida Slavonicia.
Olemme joukko hyvin erilaisia, todella vahvoja ja määrätietoisia naisia, joiden kanssa teemme tätä musiikkia. Se antaa hurjasti energiaa ja voimaa muuhunkin toimintaan." - Saara
- Tuntuu myös, että porukan on vaikea motivoitua, jos ei ole selkeää tavoitetta edessä. Siksi onkin hienoa, että tämä kilpailu on nyt tulossa.
- Palkitsevaa on se, että voi opetella hurjan vaikeita kappaleita, joista aluksi tuntui, ettei sitä voi oppia ikinä. Sitten se saadaankin soimaan! Ja se yhteisen tekemisen meininki ja fiilis, joka syntyy, kun joku kappale vaan toimii. Sitä tunnetta ei voita mikään. Olen oppinut itsestäni, että omat musikaaliset rajani tulevat aika nopeasti vastaan. Monilla tässä porukassa on vahva teoreettinen musiikin osaaminen. Olen oppinut elämään sen kanssa, etten ole tässä aina kovin hyvä, enkä osaa asioita heti. Olen oppinut hyväksymään, että ei voi olla täydellinen kaikessa heti, vaikka kuinka yrittäisi. Mutta yhteisvoimin sitä pääsee myös hankalien asioiden kanssa eteenpäin.

Maija - jäsen joka on treenivastaava
Maija Helamaan musiikkiharrastus alkoi musiikkileikkikoulussa, mistä lähtien hänellä on aina ollut musiikkijuttuja vireillä. Hän oli musiikkiluokalla ja kävi musiikkipistossa pianotunneilla. Yläasteella hän lauloi musiikkiluokkien kuorossa, vaikka vaihtoi kuvamaataitoluokalle. Lukioikäisenä kävin klassisen laulun tunneilla.
- Kun aloitin opinnot Turun yliopistossa 2003, isoveli ”määräsi” yliopiston kuoron koelauluun. Sen jälkeen kuorolaulu oheistoimintoineen on täyttänyt kalenterini joskus enemmän joskus vähemmän, pääsääntöisesti enemmän. Ylioppilaskuoron jälkeen olen jatkanut laulamista Turun konservatorion kamarikuorossa. Slavonic Tractoriin liityin sitten vuodenvaihteessa 2013.
Yksin laulaminen ei ole ollut Maijasta erityisen mukavaa, sen sijaan kuorolaulu on harrastus, joka täyttää hänen vapaa-aikansa.
- Kuorojen kautta tulee myös suurin osa ystäväpiiristäni. Tehdä itse parhaansa samanhenkisten seurassa yhteisen soivan tavoitteen eteen, on minulle luontevinta.
Maijan musiikkimaku on sekalainen.
- Pop/rock-genrestä valikoituu yleensä jotain vanhoja klassikoita kuten Queeniä tai Michael Jacksonia. Yleensä jos kuuntelen musiikkia, kuuntelen jotain kuoromatskua, joko tulevien ohjelmistojen kappaleita treenausmielessä tai aikaisempia itse esittämiäni kappaleita.
- Slavonic Tractorin myötä kuuntelen myös kaikenlaista bulgarialaista musiikkia sekä joskus kansanmusaa kuten Suden aikaa tai Värttinää. Voisin sanoa kuorojen ohjelmistojen muokkaavan ja kasvattavan jatkuvasti musiikkivalikoimaani. Töissä tietokoneen ääressä kuulokkeissani voi soida myös klassinen orkesterimusiikki.
Maija kuvaa rooliaan rivilaulajaksi.
- Laulan sitä mitä sovitaan ja viritän sinne mihin tarkempikorvaisemmat ehdottelee. Toisaalta osallistun muiden tapaan myös demokraattisiin ohjelmistovalintoihin.
- Viime aikoina olen ajautunut treenivastaavaksi eli pidän huolta siitä, että treeniaikataulut ovat kaikkien tiedossa. Käytännössä suurin haaste porukalle on saada kaikki paikalle treeniä varten. Kun kaikilla on työt, perheet ja muut menot sekä sairastumiset, niin aikataulujen yhteen sovittamien on haastavaa. Aina on löytynyt tahtotilaa ja joustoa, niin että olemme saaneet sumplittua kalenterimme ja hiottua ohjelmistot kasaan.
Kun kaikilla on työt, perheet ja muut menot sekä sairastumiset, niin aikataulujen yhteen sovittamien on haastavaa." - Maija
- Traktorina oleminen on itselleni tärkeää sekä laulullisesti että sosiaalisesti. Muihin kuoroihin verrattuna omaa äänellistä ja stemmallista vastuuta on enemmän, minkä olen huomannut kehittävän lauluani myös muita kuoroja ajatellen. Lisäksi traktoreissa laulaminen on tuonut laulullisesti ja muutenkin itsevarmuutta.
Maija on tuntenut useat traktoreista yli kymmenen vuotta.
- Itselläni klassisen kuorolaulun puolella menee äänenkäytön kannalta hyvin, mutta bulgarialaisessa tyylissä tuntuu olevan koko ajan jotain hiottavaa, mikä on myös motivoivaa. Muiden bulgarialaista musiikkia esittävien levyjä tai omia laulajiamme kuunnellessa tulee kaipuu, että jospa minäkin osaisin laulaa joskus noin hyvin. Treeniähän se vaatisi. Aikaa ei kuitenkaan tahdo riittää henkilökohtaiseen hiomiseen enempää.
Kaikki kuorot ovat kyllä ihan parasta vastapainoa hektiselle ja stressaavalle työlle. Joskus tosin tuntuu, että sallin itseni levähtää vain laulun merkeissä." - Maija
- Siitä huolimatta Traktoreissa on hyvä sulautua joukkoon ja yhtyeestä saamallani itseluottamuksella tehdä oma työ niin hyvin, että sekä itsellä että muillakin on kivaa.
- Slavonic Tractor ja myös kaikki kuorot ovat kyllä ihan parasta vastapainoa hektiselle ja stressaavalle työlle. Joskus tosin tuntuu, että sallin itseni levähtää vain laulun merkeissä. Töistä on lähdettävä ajoissa, jos illalla on treenit.

Emmi - jäsen joka lauloi ennen kuin oppi puhumaan
Emmi Hiivola lauloi ennen kuin oppi puhumaan. Hän aloitti viulunsoiton 6-vuotiaana Naantalin musiikkiopistossa ja vaihtoi 10 vuoden jälkeen kitaraan. Kevyen musiikin laulutunnit hän aloitti 9-vuotiaana ja lisäksi hän on käynyt klassisen laulun tunneilla.
- Vuosina 2010-2013 lauloin a cappellaa sekä eräässä pienryhmässä että yksinäni multitrack-äänityksinä, ja Turun yliopiston kuoroon päästyäni syksyllä 2013 olen laulanut runsaasti erilaisissa a cappella –kokoonpanoissa ja perustanutkin muutaman sellaisen. Lisäksi olen laulanut keikkakuorolaisena Chorus Cathedralis Aboensis -orkesterin kanssa. Lisäksi laulan nykyään turkulaisessa Ensemble Vida -kamarikuorossa.
Nuorempana Emmi kuunteli musiikkia jatkuvasti, vaan ei enää.
- Musiikin kuuntelu vaatii erityistä tilaa, huomiota ja rauhallista aikaa. Suurimmaksi osaksi kuuntelu tuntuu todella kuormittavalta, jopa kaoottiselta. Akustiset livekonsertit ja -keikat muodostavat poikkeuksen. – Ehkä tämä on orastavan autismin tai stressaavan elämänmenon merkki? Tai sitten en ole löytänyt itselleni sopivaa tapaa kuunnella musiikkia.
Ihastuin tyyliin ja soundiin heti!" - Emmi
Emmi törmäsi Slavonic Tractoriin ensimmäistä kertaa Turun yliopiston kuoron kvartettikonsertissa.
- Ihastuin tyyliin ja soundiin heti! Nimi jäi myös mieleen. Bongailin Tractoria keikoilla Turun keskiaikamarkkinoilla ja muissa kinkereissä ja kesällä 2015 eräällä keikalla kuulin Anna-Maijalta, että koelaulu saattaisi olla tulossa. Talletin tämän tiedonmurusen sydämeeni, ja ilmoittauduin koelauluihin heti niistä kuultuani loppuvuodesta 2015.

Anna - tuore jäsen tarkkailuasemissa
Anna Suominen on laulanut ja soittanut pianoa pienestä pitäen. Yläasteella mukaan tulivat bändikuviot ja oman musiikin tekeminen, jotka ovat jatkuneet aikuisiälle asti. Anna on valmistunut myös pop/jazz-muusikoksi Jyväskylän konservatoriosta.
Anna näki Anna-Maijan Tractor-juttuja somessa. Kun sitten ilmoiteltiin laulajahausta, Anna lähti innolla mukaan.
- Olin haaveillut lauluyhtyeen jäsenyydestä jo pitkään. Slavonicin soundissa oli sopivasti ytyä ja materiaalissa haastetta.
Kun treenit ovat kalenterissa, on pakko ilmoittaa perheelle, töille ja pyykkivuorelle, että nyt minä häivyn." - Anna
- Olen tuore lisäys yhtyeessä ja ehkä vielä vähän tarkkailuasemissa. Sen olen kuitenkin jo havainnut, että treeneissä on sopivassa suhteessa hauskuutta ja tehokkuutta. Näiden taitavien tyyppien kanssa on mahtavaa toimia!
Slavonic Tractor on pienten lasten äidille tarpeellinen henkireikä arjen keskellä.
- Kun treenit ovat kalenterissa, on pakko ilmoittaa perheelle, töille ja pyykkivuorelle, että nyt minä häivyn, nähdään myöhemmin! Sitten pääsen ajattelemaan ja tekemään hetkeksi jotain aivan muuta. Erityisen palkitsevaa on se, että haastavasta materiaalista, kaikenlaisista kahjoista soinnuista, saadaan niin nopeasti kasaan hyvin soivaa musiikkia. On hienoa olla osa tuota soundia!

Essi - jäsen joka tekee itse musiikkia
Essi Putkonen on opiskellut viulunsoittoa Espoon Juvenalia-musiikkiopistossa ja lukion jälkeen musiikkikasvatusta Sibelius-Akatemiassa.
- Mennessäni kouluun olin hyvin taidemusapainotteinen. Sitten tutustuin kansanmuusikoihin, joiden kanssa tuli hengailtua ja jamiteltua – lähinnä viululla. Muut genret avautuivat minulle vasta tuolloin.
Nyt aikuisiällä uskallan tehdä sellaista, mistä aiemmin haaveilin." - Essi
Essi kuuli Slavonic Tractorin ja Suden Ajan yhteiskonsertin Turun Sibeliusmuseossa viisi vuotta sitten. Yhtye jäi hänen mieleensä, ja kun kevättalvella 2016 traktorit etsivät uusia jäseniä, Essi lähti laulupruuveihin.
- Nyt aikuisiällä uskallan tehdä sellaista, mistä aiemmin haaveilin, kouluttautua myös laulussa pitkälle ja nimenomaan rytmimusiikin saralla. Suhteeni musiikkiin on intohimoinen, teen ja esitän omaa musaa. Suhteeni klasariin on myös edelleen hyvä. Laulan mm. myös Key Ensemblessä ja saan hyvin täytettyä kuorotarpeitani siellä.

Vehka - uusin jäsen on metallifani
Vehka Liimatainen on soittanut oboeta 9-vuotiaasta duoista ja trioista kansanmusiikkiyhtyeisiin ja puhallin- ja sinfoniaorkestereihin. Hän innostui Keuruun musiikkileirillä 14-18 -vuotiaana myös sähköbassosta ja leirin lauluyhtyeessä hän sai ensikosketuksen a cappella -musiikkiin.
- Jyväskylän Cygnaeus-lukion musiikkilinjalla pääsin mukaan bändisoittoon ja kuorolauluun. Lisäksi otin sivuaineekseni Jyväskylän konservatoriolla pianon ja opettelin itsenäisesti soittamaan kitaraa ja ukulelea kitaristi-isäni innoittamana.
- Muutettuani Turkuun opiskelemaan syksyllä 2014 hain ja pääsin heti Turun yliopiston kuoroon, josta tuli ensikosketukseni Turun musiikkipiireihin. Sen myötä olen laulanut ja keikkaillut paljon kuoron sisällä muodostetuissa pienlauluyhtyeissä.
Vehka muistaa kuulleensa traktoreista ensimmäisenä kuorosyksynään 2014.
- Tutustuin YouTubessa aiempien vuosien konserttiohjelmistoon, ja törmäsin myös Tractorin esitystaltiointeihin. Nyt toukokuun alussa NSSS-kuorofestivaalin gaalaillallisella päädyin erään norjalaisen kuoron bulgarialaisen musiikin esityksen jälkeen juttusille Tractorin Emmin kanssa. Kun kuulin mahdollisesta tarpeesta uusille laulajille innostuin lähtemään mukaan. Minut koelaulatettiin, ja nyt olen porukan uusin jäsen.
- Musiikkimakuni on moninainen, tapaan kuunnella kausiluontoisesti eri genrejä. Viime viikkojen pienimuotoisen metallikauden jälkeen tunnen jo räppikauden lähestyvän. Lempibändiä kysyttäessä vastaan kuitenkin pääsääntöisesti The Cure.