Hyppää pääsisältöön

Jazzin show-mies Rahsaan Roland Kirk puhalsi sokean unet näkyviksi

Multi-instrumentaristi Rahsaan Roland Kirk. Kuva dokumenttielokuvasta Rahsaan Rolan Kirk: The Case of the Three Sided Dream (2014).
Multi-instrumentaristi Rahsaan Roland Kirk. Kuva dokumenttielokuvasta Rahsaan Rolan Kirk: The Case of the Three Sided Dream (2014). Rahsaan Roland Kirk,jazz,musiikki

Rahsaan Roland Kirk oli sokea jazzmuusikko, mutta myös alan visuaalisimpia ja näyttävimpiä show-miehiä. Yhden miehen big band. Sekä avantgardea että perinnetietoista. Vakavaa ja kantaaottavaa mutta myös humoristista ja viihdyttävää. Mutta mitä pitäisi ajatella Kirkin sävellyksestä Blacknuss, jossa soitettiin periaatteen vuoksi pelkästään pianon mustilla koskettimilla?
Poikkeuksellisen muusikon poikkeuksellista elämää tulkitaan Teemalla lauantaina 10.6. klo 20. Dokumenttielokuva on Areenassa kesäkuun ajan.

Oliko Rahsaan Roland Kirk (1935–1977) parodia itsestään vai sirkuksesta karannut jazzmuusikko? Hän oli aina show-mies, mutta tämä tulkinta ei ole riittävä – ei edes puhuttaessa Rahsaan Roland Kirkin nenähuilusta, joka oli yksi lukuisista muusikon kaulassa roikkuvista soittimista. Jos Kirkin musiikkia kuuntelee avoimin korvin, on kyse jostain aivan muusta kuin puhtaasta show'sta.

Synnytyslaitoksella lääkeannosteluvirheen seurauksena sokeutuneelle Kirkille musiikki oli paitsi ura myös tärkeimpiä kosketuspintoja ympäröivään maailmaan. Kuulonvaraisen elämän myötä syntyi omintakeinen suhtautuminen ääniin, jotka olivat Rahsaanille lähtökohtaisesti musiikillisia. Kaikki äänet.

Levyjensä nimet, ja joskus sävelaiheetkin, Rahsaan poimi unistaan. Alun perin nimeä Ronald Theodore Kirk käyttänyt muusikko vaihtoi unennäyn myötä etunimensä Rahsaaniksi. Näkevän ihmisen on mahdotonta kuvata tai ymmärtää sitä, minkälaisia unia sokeutunut ihminen näkee. Uneksitaanko sellaiset unet pelkkinä ääninä? Jonkinlaisen yhteyden tähän unimaailmaan voi kuitenkin saada musiikin kautta.

Puhaltimien soittaminen perinteisellä tavalla olisi Rahsaan Roland Kirkille todennäköisesti tarkoittanut omien juurien pettämistä.
Rahsaan Roland Kirk. Kuva dokumenttielokuvasta The Case of the Three Sided Dream.
Rahsaan Roland Kirk. Rahsaan Roland Kirk. Kuva dokumenttielokuvasta The Case of the Three Sided Dream. Rahsaan Roland Kirk,jazz,muusikot,saksofonistit,teeman rockdokumentit

Hengitys oli keskeisessä roolissa Kirkin omintakeisissa puhallintekniikoissa, joihin tavaramerkkinä kuului kolmen saksofonin yhtäaikainen soittaminen big bandin saksofonisektion tavoin. Tässäpä kustannustehokas tapa saada big band pienellekin esiintymislavalle! Kirk oli yksi varhaisimpia puhaltajia, jotka hyödynsivät musiikillisesti toimivalla tavalla kiertoilmahengitystä. Saksofonilla tämä mahdollistaa päättymättömän äänen soittamisen.

Samalla hengitysrytmi muodostuu keskeiseksi musiikin osaksi, sillä kiertoilmahengityksessä on pidettävä tiettyä rytmiä yllä, jotta katkoton puhallus on mahdollinen. Fyysinen ja henkinen puoli musiikin tekemisessä yhdistyivät tekniikan kautta. Erilaisissa hengitystekniikoista voi halutessaan nähdä yhtäläisyyksiä alkuperäiskansojen shamaanien hyödyntämiin tekniikoihin.

Teemalla esitettävässä dokumenttielokuvassa The Case of the Three Sided Dream: Rahsaan Roland Kirk Kirkin pitkäaikainen pasunisti Steve Turre muistelee hengellisiä kokemuksia, jotka saivat alkunsa juuri hengitystekniikasta.

...he eivät ole sankareita. He ovat omenavarkaita. Kauan sitten jos mustat varastivat kanan tai omenoita, he joutuivat vankilaan. Näiden ihmisten tulisi joutua vankilaan musiikillisista rikoksistaan...― Rahsaan Roland Kirk Beatlesistä

Miksei Kirk sitten vain palkannut lisää puhaltajia yhtyeeseensä? Kyseessä oli keskeinen filosofia Kirkin musiikissa, jossa jokainen ääni, soundi ja nuotti piti luoda uusiksi ja uudella tavalla. Pyrkimyksessä voi nähdä yhteyksiä mustien kansalaisoikeustaisteluun: myös musiikin oli oltava täysin omaa ja afroamerikkalaisista lähtökohdista muodostettua. Niinpä jokainen soitettu ääni, huilusta saksofoniin, oli mukautettava täysin omanlaisekseen ja omintakeiseksi.

Puhaltimien soittaminen perinteisellä tavalla olisi Rahsaan Roland Kirkille todennäköisesti tarkoittanut omien juurien pettämistä. Hän ei myöskään halunnut käyttää nimitystä jazzmusiikki vaan puhui "mustasta klassisesta musiikista" (black classical music).

Huilua soitettaessa oli laulettava mukana tai puhallettava toiseen huiluun nenän kautta, saksofoneja saatettiin soittaa kolmea kerralla tai saksofonia ja itämaista puhallinta yhtäaikaisesti. Jos puhallettiin vain yhteen torveen, poljettiin toisella jalalla rumpalien käyttämää hi-hat-symbaalia. Englannin kielen sanaa multitasking ei vielä 1960–70-luvuilla käytetty laajasti, mutta tänä päivänä sanakirjassa saisi tässä kohden olla Rahsaan Roland Kirkin valokuva näyttämässä, miten homma hoidetaan.

Jokainen länsimaissa elävä ihminen on todennäköisesti kuullut Rahsaan Roland Kirkin soittoa joko tietoisesti tai tietämättään: Austin Powers -elokuvan uudelleenlämmittelemässä Quincy Jonesin Soul Bossa Nova -kappaleessa huilusoolosta vastasi Roland Kirk.

Rahsaan Roland Kirkin vastoinkäymiset eivät päättyneet syntymänjälkeiseen sokeutumiseen. 40-vuotiaana hän sai infarktin, jonka seurauksena hän menetti oikean kätensä toiminnan lähes kokonaan. Roland Kirkin elämänasenteesta kertoo jotain se, että edes puolen vartalon väliaikainen halvaantuminen ei estänyt häntä palaamasta esiintymislavoille.

Soittokunto ei ehkä ollut enää alkuvuosien veroinen, mutta jotenkin Kirk löysi keinon ylittää jazzmusiikin osaamiseen ja virtuoositeettiin keskittyvä arvomaailma. Tuntuu käsittämättömältä, kuinka sokea ja puoliksi halvaantunut ihminen onnistui erikoisviritellyillä soittimillaan tuottamaan ammattitasoista jazzmusiikkia.

Mikään ei estänyt Rahsaan Roland Kirkiä soittamasta unelmiaan, uniaan ja elämäänsä.

  • Rahsaan Roland Kirk (The Case of the Three Sided Dream: Rahsaan Roland Kirk), USA 2014. Dokumenttielokuva, ohjaus Adam Kahan.

Lue lisää:

Donny McCaslin, Verneri Pohjola ja Charles Lloyd lavalla Tampere Jazz Happeningissä 2016. Kuvat Yle Live -taltioinneista.

Jazzia Teeman Areena-kanavalla!

Konsertteja ja dokumentteja jazzpaketissa Teeman Areena-kanavalla, Verneri Pohjolasta Ella Fitzgeraldiin, Rahsaan Roland Kirkistä Mopoon.

Kommentit

Yle Teema