Hyppää pääsisältöön

Kesän liikuntatauko ei ole katastrofi – Kunto säilyy vähemmälläkin

Sandaalit laiturilla.
Sandaalit laiturilla. Kuva: Pixabay lomailu,kesä,sandaalit,laiturit,vaakakapina

Kesällä arkirutiinit voivat heittää ihanasti häränpyllyä – lomareissuja, mökkielämää ja epäsäännöllistä aikatauluttomuutta. Niin kuin lomalla kuuluu ollakin. Tähän palettiin voi tuntua hankalalta yhdistää säännölliset liikuntakerrat. Onneksi ei pakolla tarvitse tai kannatakaan.

Kesän ei tarvitse olla älytöntä tykitystä lenkkipoluilla tai jatkuvaa punttijumppaa salilla. Metsäretket, soutelu järvellä ja mökkijumppa sopivat oikein hyvin lomailijan kesäliikunnaksi, eikä turhaa stressiä kuntoilusta kannata ottaa. Kunto ei romahda hetkessä ja vähäiselläkin liikunnalla kunto pysyy tasollaan yllättävän vähällä.

Lihaskunto alkaa heiketä vasta noin 2–3 viikon totaalisen tekemättömyyden jälkeen.

– Vaikka vedettäisiin lonkkaa pari viikkoa, ei kunnossa tapahdu juuri mitään muutoksia. Kunto itse asiassa tippuu aika hitaasti, joten liikaa liikuntatauosta ei missään nimessä tarvitse stressata, vakuuttaa Vaakakapinan personal trainer Timo Haikarainen.

Lihaskunto alkaa heiketä vasta noin 2–3 viikon totaalisen tekemättömyyden jälkeen. Kestävyyskunnossa muutokset näkyvät hieman lyhyemmässä ajassa. Kokonaan riippumaton syleilyyn ei siis kesälläkään kannata heittäytyä, mutta lomalla liikunta voi olla helppoa ja erilaista. Myös mieli ja keho tarvitsevat lomaa tavanomaisista rutiineista. Jos on talven aikana päässyt hyvin liikunnan makuun, ei kaikkea liikuntaa kannata kesän ajaksi lopettaa, mutta jotain aivan erilaista kesäliikunta voisi olla.

Kunto ei katoa, eikä kesäkiloista kannata hermoilla.

Koska liikuntatapojen muodostuminen vaatii aikaa, kannattaa niitä edistää myös kesäauringon alla. Jos loma vie kuitenkin mennessään, eikä omista liikuntarutiineista halua tai voi pitää niin tiukasti kiinni, eivät katastrofin ainekset silti leiju ilmassa. Kunto ei katoa, eikä kesäkiloista kannata hermoilla.

Kuntotason ylläpito onnistuu huomattavasti pienemmällä liikuntamäärällä, kuin mitä olemassa olevan tason saavuttaminen on vaatinut. Jos lomailun lomassa on aikaa kerran viikossa tehdä lihaskuntojumppaa ja lenkillekin ehtii kerran viikossa, on kunnon ylläpito hoidossa.

– Kannustan ehdottomasti etsimään rohkeasti ja ennakkoluulottomasti liikuntamahdollisuuksia arjesta. Voi mennä lenkkeilemään poluille ja poiketa metsään, kiertää lähisaaren soutuveneellä ja nauttia lämpimän ilman sekä kevyempien vaatteiden liikkumista helpottavasta tunteesta.

– Joillekin kesä voi olla todellista treeni-ilottelua, eikä jokaisen tarvitse lomailla löysin rantein, mutta kyllä kaikille tekee hyvää pitää vuodessa ainakin yksi sellainen kuukausi, jolloin liikunta on erilaista ja iisimpää.

Mies tekee rannalla kärrynpyörää. Kuvassa teksti: 1-2 kertaa viikossa riittää, kokeile erialaisia ulkolajeja, hyödynnä arkiliikuntaa, pyöräile, soutele ja kävele, ajoita liikunta aamuun tai iltaan, muista juoda riittävästi vettä.
Mies tekee rannalla kärrynpyörää. Kuvassa teksti: 1-2 kertaa viikossa riittää, kokeile erialaisia ulkolajeja, hyödynnä arkiliikuntaa, pyöräile, soutele ja kävele, ajoita liikunta aamuun tai iltaan, muista juoda riittävästi vettä. Kuva: Pixabay & Yle, Mira Pelo treeni

Liikkuminen

Uusimmat sisällöt - Vaakakapina