Hyppää pääsisältöön

Yle Areena - Yle Arenan täyttää kymmenen vuotta - edelläkävijä kisaa kansainvälisten jättien kanssa

Areenan etusivu kuvassa ohjelmanostoja
Areenan etusivu kuvassa ohjelmanostoja Kuva: Yle Yle Areena,etusivu yle areena

Yle Areena on alusta alkaen ollut edelläkävijä suomalaisessa mediamaailmassa. Ylen suosittu verkkovideopalvelu juhlii kymmenvuotista matkaansa torstaina 15.6.2017.

Kymmenvuotias Yle Areena on suurin suomalainen verkkovideopalvelu. Areenaa käytetään viikossa yli 2,3 miljoonalta eri selaimelta. Sisältöjä on niin Suomesta kuin ulkomailtakin, ja eri ikäiset otetaan entistä paremmin huomioon. Palvelua voi käyttää suomeksi ja ruotsiksi.

Yle Areena on arvostetuin suomalainen verkkobrändi 99 tunnetuimman suomalaisen verkkobrändin joukossa. (Verkkobrändit 2016, Taloustutkimus) Myös kansainvälisiin kilpailijoihin verrattuna Areena pärjää hienosti: 15–44-vuotiailla suomalaisilla Areena sijoittuu kuudenneksi, kun kysytään mediapalvelujen kiinnostavuutta. Kiinnostavimpien palveluiden listan kärjessä keikkuvat Google ja YouTube. (KMK-tutkimus 2017, Yle)

“Tulos vetää nöyräksi. Kansainvälisten internet-jättien joukosta löytyy yksi suomalainen palvelu ja se on Areena”, riemuitsee Areenan ohjelmapäällikkö Cilla Lönnqvist.

“Suomalaisten mediankäytön tottumukset muuttuvat rajua vauhtia. Teemme kaikkemme, että Areena on palvelu, joka tulee ensimmäisenä mieleen. Palvelu, joka auttaa sekä silloin, kun tapahtuu, että silloin, kun haluaa laittaa aivot narikkaan.”

Palkittu ja suosittu Areena

Yle Areena kasvattaa kaiken aikaa rooliaan Ylen tarjonnassa. Käyttö kasvaa koko ajan, ja käyttäjiä on tasaisesti kaikissa ikäryhmissä. Suosituinta sisältöä ovat tällä hetkellä ulkomainen fiktio ja lastenohjelmat.

Areena on ollut koko kymmenvuotisen historiansa aikana palkittu edelläkävijä. Vuonna 2016 Areena oli arvostetuin suomalainen verkkobrändi – jo neljättä vuotta peräkkäin (Taloustutkimus). Lisäksi kymmenvuotiasta palvelua on huomioitu monilla eri palkinnoilla.

Lajissaan Euroopan ensimmäinen

Virallisesti Yle avasi Suomen laajimman ja monipuolisimman verkon tv- ja -radiopalvelun perjantaina 15.6.2007 klo 12. Syntyessään Areena oli lajissaan Euroopan ensimmäinen, esimerkiksi BBC:n iPlayer avattiin vasta puoli vuotta Areenan jälkeen.

“Uuden, vielä vähän arvoituksellisen palveluidean tavoitteena oli siirtää suomalainen media uuteen aikakauteen. Nettitelevision arvioitiin kiinnostavan jatkossa yhä laajempia käyttäjäryhmiä. Myöhempi historia osoittaa, että juuri näin oli”, kertoo Elävän arkiston ohjelmapäällikkö Reijo Perälä, joka on yksi Areenan perustajista.

Tavoitteena helppokäyttöisyys

Areenan menestys vaatii paitsi kiinnostavia sisältöjä myös palvelun jatkuvaa teknistä kehittämistä. Viimeisen puolen vuoden aikana Areena on saanut runsaasti uusia ominaisuuksia. Palveluun on tuotu mobiilinotifikaatiot sekä iOS- että Android-laitteisiin: Asiakas voi nyt tilata muistutuksen älypuhelimeen kun uusi jakso suosikkisarjasta on katsottavissa.

Sekä mobiili-Areenassa että selainpalvelussa on otettu myös käyttöön ajansiirto tv-kanavalähetyksissä. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos asiakas ehtii illan A-studion pariin vasta sen päätyttyä hän voi siirtyä Areenassa Yle TV1:n lähetyksessä neljä tuntia taaksepäin ja nauttia samalla alkupalaksi puoli yhdeksän uutiset.

Loppuvuonna kehitetään muun muassa Areenan hakutoimintoa samalla kun palvelusta tehdään entistä paremmin jokaisen käyttäjän henkilökohtaisiin tarpeisiin mukautuva. Valmistaudumme myös siihen, että ensi vuoden aikana Yle Tunnuksen avulla Areenaan rekisteröityneet käyttäjät voivat käyttää Areenan kaikkia sisältöjä koko EU-alueella.

Lisätiedot:
Cilla Lönnqvist, ohjelmapäällikkö, Yle Areena, p. 040 844 2668
Petri Jauhiainen, julkaisupäällikkö, Yle TV ja Areena, p. 040 583 7607

Lue myös - yle.fi:stä poimittua