Hyppää pääsisältöön

Jari Lahti: Yle Areena 10 vuotta: Vapautimme suomalaiset

Mies kasvokuvassa, taustalla kanban-seinä ja tehtävälappuja.
Mies kasvokuvassa, taustalla kanban-seinä ja tehtävälappuja. Kuva: Yle / Jari Lahti jari lahti

Yle Areena täyttää 10 vuotta tänään 15.6.2017.

Kun perustimme palvelun, tavoitteena oli vapauttaa suomalaiset katsomaan ja kuuntelemaan ohjelmia silloin kun he itse haluavat. Tarkoituksena oli muuttaa mediamaailmaa.

Emme siis halunneet vain reagoida median muutokseen vaan tehdä sellaisen.

Innostuksen kulttuuri

Yleen syntyi Uudet palvelut -yksikkö samaan aikaan Yle Areenan kanssa. 25 uutta tekijää tuli työskentelemään kanssamme sekä Yle Areenan kehittämiseksi että viemään Ylen internet-toimintaa eteenpäin. Innostimme ihmisiä tekemään Suomen merkityksellisintä verkkokehitystä, yhdessä perinteisten medioiden, radion ja tv:n kanssa.

Näin syntyi huikea innostuksen ja aikaansaamisen kulttuuri. Se näkyi ja kuului sekä Ylen sisäisesti että ulkopuolella. Kehitimme Ylen verkkopalveluita ja perustimme uutta. Veimme Ylen sosiaaliseen mediaan ja käynnistimme sisäisiä kiihdyttämöitä uusille palveluille. Yle Areena avattiin mobiilisovelluksina ja ensimmäisessä älytelevisiossa. Piirsimme myös ensimmäiset kuvat siitä, miltä Yle Areena näyttää leivänpaahtimessa.

Yle Areena ja etenkin Elävä arkisto palkittiin jo alkuvaiheessaan lukuisia kertoja. Tekijät palkittiin työkulttuuristaan ja innostuksestaan esimerkkinä muille Suomessa.

Kulttuurin muutosvoima

Uuden tekeminen ei edennyt pelkästään myötätuulessa.

Yle Areenan kehittäminen on hyvä esimerkki siitä, kuinka muutos on sisäisesti usein vähintään yhtä haastavaa kuin ulkoisesti. Työtä on tehtävä pitkäjänteisesti. Muutoksen tekijät kulkevat monenlaisten mankeleiden läpi, ja aina on tarjolla konservatiivisempi vaihtoehto tai mukavuusalue. Vastustus voi olla kovaa.

Lopulta toiminnan uudistuminen tapahtuu yhdessä ihmisten kanssa.

Yksi erinomainen esimerkki kulttuurin muutosvoimasta on ketterä kehitys. Yle Areenan kehitystiimi otti ketterän kehityksen toimintamallit käyttöön ensimmäisenä Ylessä.

Opimme palvelun perustamisvaiheesta, että perinteisillä malleilla kehitystyö ei onnistu. Asiantuntijoiden sanoin siten syntyy ns. purkkavirityksiä, jotka kostautuvat itse palvelussa. Sittemmin ketteriä malleja on kehitetty ja skaalattu eri puolille Yleä.

Ketterät mallimme kehittyvät edelleen kokemusten kautta oppimalla ja poikkeuksellisen laajassa verkostossa yli toimialarajojen Suomessa ja ulkomailla.

Yle Areena pysyy ja paranee

Yle Areena paranee jatkuvasti. Sisältöjen suunnittelu, ohjelmahankinta, tarjonnan tapa, palvelukehitys, esitysoikeudet, vuorovaikutus ja jakelu kehittyvät.

Myös alan uudet toimijat ovat Areenalle mahdollisuus. Esimerkiksi Netflixin rantautuminen Suomeen lokakuussa 2012 helpotti neuvotteluja ohjelmasarjojen esitysoikeuksista. Netflix osoitti, että “kaikki jaksot peräkkäin ja vaikka heti” -katselu on alan tulevaisuutta.

Kehitystiimeissä täytyy voida tehdä myös tulevaisuuteen tähtääviä kokeiluja. Esimerkiksi tekoälyyn pohjautuva automaattinen sisältöanalyysi ja puheohjaus parantavat sisältöjen löydettävyyttä ja palvelun käytettävyyttä. Tällaisia kokeiluja kannattaa tehdä paljon nykyistä enemmän.

Uskon, että tulevaisuudessa kaikkia Ylen sisältöjä esitetään ja käytetään Yle Areenassa. Palvelu tulee monimuotoisesti vastaan mitä erilaisimmissa käyttöympäristöissä ja verkostoissa ja sitä käytetään tavoilla, joita emme vielä tiedä.

Jonain päivänä käyttäjä voi ehkä kävellä palveluun ja ohjelmiin sisään, kokea ne henkilökohtaisesti tavalla, joka muuttaa sekä ohjelman että käyttöliittymän käsitteet täysin.

Jari Lahti
strategiapäällikkö, Julkaisut, Yle

  • Timo Huovinen: Yle ja presidentinvaalit

    Mikä on henkilökuntamme suhde vaaleihin?

    Vuoden 2018 alussa Suomessa järjestetään jälleen presidentinvaalit. On aika taas pohtia henkilökuntamme suhdetta vaaleihin sekä niiden seurannan tapaa ohjelmistossamme.

  • Ylen aluetoimitusten Mediadeski käynnistyy Tampereella

    Uusi Mediadeski jalostaa journalismia visuaalisemmaksi.

    Ylen Uutis- ja ajankohtaistoiminnan uusi Mediadeski aloittaa toimintansa Tampereen Mediapoliksessa. Ensimmäisessä vaiheessa Mediadeski jalostaa aluetoimitusten journalismia entistä visuaalisempaan muotoon. “Tarvitsemme esimerkiksi graafikoiden, koodareiden ja datajournalistien työpanosta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua