Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Neljäs kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu 2017 pääkuva

Tärkeintä on persoonallinen soitto, sillä kiinalaisten pianistien kanssa ei voi kilpailla teknisessä osaamisessa

Pianisti ja pianopedagogi, musiikin tohtori Niklas Pokki.
Pianisti ja pianopedagogi, musiikin tohtori Niklas Pokki. Kuva: Yle/Sandra Saulo Niklas Pokki

Pianisti ja pianopedagogi, musiikin tohtori Niklas Pokki tunnetaan väsymättömänä pianonmusiikin ja pianonsoiton edistäjänä Suomessa. #majlind2017

Hänen vaikutuspiiriinsä kuuluvat mm. Mäntän musiikkijuhlat vuodesta 1999 lähtien, sekä vuonna 2013 perustettu Nuorten pianoakatemia, joka järjestää mestarikursseja nuorille pianisteille ympäri Suomea.

Helsingin Musiikkitalossa 17.-31.8.2017 käytävässä neljännessä kansainvälisessä Maj Lind -pianokilpailussa Niklas Pokki toimii asiantuntijana Ylen kilpailulähetyksissä.

- Omakohtainen ja persoonallinen soitto, toteaa Niklas Pokki ensimmäisenä, kun kysyn mitä edellytyksiä pitää olla, että tänä päivänä voisi kehittyä kansainvälisen tason konserttipianistiksi.

- Tämä korostuu myös siksi, että esimerkiksi kiinalaisten kanssa ei voi kilpailla teknisessä osaamisessa, sillä siellä ollaan jo teini-iässä ihan huipulla.

Kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun 2017 asiantuntija Niklas Pokki (keskellä) sekä toimittajat Lotta Emanuelsson ja Timo Asikainen.
Radiolähetyksiä Niklas Pokin kanssa tekevät pianotoimittajat Lotta Emanuelsson ja Timo Asikainen. Kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun 2017 asiantuntija Niklas Pokki (keskellä) sekä toimittajat Lotta Emanuelsson ja Timo Asikainen. Kuva: Yle/Laila Kangas Niklas Pokki,timo asikainen

- Mutta toinen tärkeä asia on se niin sanottu normaali ominaisuus: eli pitää kyllä olla hyvä tekniikka ja pitää olla myös hyvät hermot.

- Ja lopuksi pitää vielä olla halu soittamiseen ja esiintymiseen.

Tärkeimmät oppihetket olen kokenut porukassa ja ulkopuolella perusarjesta

Tärkein oppikoulu Niklas Pokille itselleen on ollut paitsi perusopetus Sibelius-Akatemiassa, myös monet kesäleirit ja mestarikurssit, joilta hän on käynyt hakemassa oppia.

- Erityisesti kaikki ne tilanteet, joissa on saanut olla osana yhteisöä, ovat olleet tärkeitä. Kun on oltu porukassa ja on oltu ulkopuolella perusarjesta. Kun on kohdannut uusia ihmisiä ja uusia opettajia.

- Mestarikurssit Israelissa ja Unkarissa ovat olleet itselleni käänteentekeviä, mutta myös Suomessa olen aina saanut olla hyvillä opettajilla.

Toiseen ympäristöön pääsy on tärkeää ihmisenä kasvamisen kannalta.

Entä onko maailma muuttunut sitten omien opiskeluvuosiesi? Voisiko tänä päivänä kehittyä kansainvälisen tason konserttipianistiksi vain Suomessa opiskelemalla?

- Kyllä se periaatteessa olisi mahdollista, koska täällä ollaan hyvin kansainvälisiä, Niklas sanoo. Suomessa käy jatkuvasti ulkomaisia opettajia.

Ja itse asiassa tästä löytyy erittäin hyvä esimerkki, sillä Niklas muistaa nopeasti että kansainvälisesti menestynyt pianistimme Antti Siirala on opiskellut vain Sibelius-Akatemiassa.

- Mutta toiseen ympäristöön pääsy on tärkeää ihmisenä kasvamisen kannalta. Harjoituskopissa istuminen ei ole se ainoa juttu.

Tänä päivänä kiinnostaisivat Amerikan isot musiikkikoulut

Entä jos itse olisit nyt siinä vaiheessa, että suunnittelisit ulkomaisia opintoja, mihin lähtisit? Kysymys aiheuttaa hetken hiljaisuuden ja pienen mietintätauon.

- Amerikan isot koulut olisivat varmaan ykkössijalla, mutta toisaalta myös Euroopassa, Saksassa ja Ranskassa on paljon hyviä kouluja. Voi olla että jäisin Eurooppaan, koska liikkuvuus EU:ssa on helpompaa.

- Ja toisekseen, Amerikassa opiskelu on myös tosi kallista.

- Suomessa on sikäli hyvät olosuhteet pianonsoiton opiskelulle, että täällä annetaan tilaa peroonallisuudelle.

Kilpailuun mukaan soittamisen iloa ja tilannejoustavuutta!

Entä lähestyvä Maj Lind -pianokilpailu, mitkä kolme hyvää evästä pakkaisit kunkin kilpailijan eväskoriin elokuuksi?

- Tämä olikin paha kysymys, toteaa Niklas.

Hetken kuluttua tulee vastaus.

- Soittamisen ilo on varmaankin ihan ensimmäinen asia. Ja toisena tulee joustavuus uusissa tilanteissa. Tarkoitan sitä, että pitää varautua siihen että kaikki ei välttämättä ole omalle soitolle optimaalista. Bussi ei tulekaan ja myöhästyt aikataulustasi.

- Sitten on tärkeää, että kilpailussa soitetaan yleisölle. Soittajalla pitää olla halu kertoa soitollaan, pitää olla halu antaa yleisölle jotain. Sen kun osaa, niin sen kyllä huomaa tuomaristokin!

Niklas Pokin kanssa Maj Lind -kilpailulähetyksiä toimittavat Lotta Emanuelsson, Timo Asikainen ja Riikka Holopainen.

Maj Lind -pianokilpailu 2017: Ylen asiantuntija Niklas Pokki, toimittajat Riikka Holopainen, Timo Asikainen ja Lotta Emanuelsson sekä tuottaja Tiina-Maija Lehtonen, kuvaamassa nettitoimittaja Sandra Saulo.
Kuvaukset Musiikkitalon kahvilassa ovat alkamassa... Maj Lind -pianokilpailu 2017: Ylen asiantuntija Niklas Pokki, toimittajat Riikka Holopainen, Timo Asikainen ja Lotta Emanuelsson sekä tuottaja Tiina-Maija Lehtonen, kuvaamassa nettitoimittaja Sandra Saulo. Kuva: Yle/Laila Kangas Musiikkitalo,riikka holopainen,Niklas Pokki
Maj Lind -pianokilpailu 2017: Ylen asiantuntija Niklas Pokki sekä toimittajat Riikka Holopainen, Timo Asikainen ja Lotta Emanuelsson, kuvaamassa Sandra Saulo..
Kisakuvat ottaa verkkotoimittaja Sandra Saulo. Maj Lind -pianokilpailu 2017: Ylen asiantuntija Niklas Pokki sekä toimittajat Riikka Holopainen, Timo Asikainen ja Lotta Emanuelsson, kuvaamassa Sandra Saulo.. Kuva: Yle/Laila Kangas Niklas Pokki,timo asikainen
Maj Lind -pianokilpailu 2017: Ylen asiantuntija Niklas Pokki sekä toimittajat Riikka Holopainen, Timo Asikainen ja Lotta Emanuelsson.
Kuvassa vasemmalta Riikka Holopainen, Niklas Pokki, Timo Asikainen ja Lotta Emanuelsson. Maj Lind -pianokilpailu 2017: Ylen asiantuntija Niklas Pokki sekä toimittajat Riikka Holopainen, Timo Asikainen ja Lotta Emanuelsson. Kuva: Yle/Laila Kangas Niklas Pokki,lotta emanuelsson

Lue Niklas Pokin arvioita & katso kilpailijoiden suorituksia

Alkuerät 1 & 2

Alkuerät 3 & 4

Alkuerät 5 & 6

Alkuerät 7 & 8

Kommentit
  • Virtuoosi Jiyoung, superpianisti Mackenzie ja syvällinen Hyo-Eun

    Maj Lind -pianokilpailun toinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -kilpailun toisessa orkesterifinaalissa kuultiin virtuoosista Jiyoung Kimiä, superpianisti Mackenzie Melemediä sekä introverttiä ja syvällistä Hyo-Eun Parkia. - Lue Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin arviot toisen orkesterifinaalin esityksistä. Toisena orkesterifinaali-iltana torstaina 31.8.

  • Yhdysvaltalainen Mackenzie Melemed voitti Maj Lind -pianokilpailun 2017

    Seuraa kilpailua osoitteessa yle.fi/klassinen

    Yhdysvaltalainen 22-vuotias Mackenzie Melemed on Maj Lind -pianokilpailun voittaja 2017. "Olen sanaton! Oli ihana kilpailla Suomessa. Aion maksaa opintolainojani tällä palkinnolla", totesi Melemed voittajahaastattelussa. Voittajan palkinto on 30.000 euroa.

  • Aito Hannu, karismaattinen Jun ja pianon sankaritar So

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäinen orkesterifinaali.

    Maj Lind -pianokilpailun ensimmäisessä orkesterifinaalissa kuultiin "aitoa Hannua", karismaattista Jun Bouyterey-Ishidoa ja pianon sankaritarta, So Hyang In'iä. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi ensimmäisen orkesterifinaalin esitykset.

  • Kamarimusiikkifinaali tulvi romanttista tunnetta

    Maj Lind -pianokilpailun kamarimusiikkifinaali.

    Kamarimusiikkifinaalin romanttiseen tunneaaltoiluun eläytyessään unohti viimeistään, että Maj Lindeissä on kysymys ankaran kansainvälisen pianokilpailun loppusuorasta. Ylen asiantuntija pianopedagogi Niklas Pokki arvioi kamarimusiikkifinaalin esitykset.