Hyppää pääsisältöön

Uljas uusi maailma – Suomen ensimmäinen sähkömusiikkidraama

Tiedotuskuva Aldous Huyxleyn kuunnelmaan Uljas uusi maailma (1958).
Tiedotuskuva Aldous Huyxleyn kuunnelmaan Uljas uusi maailma (1958). Kuva: Yle Arkisto/Hannele Sädelahti-Lassila Uljas uusi maailma,kuunnelmat,Aldous Huxley

Vuonna 1958 syntyi Suomen ensimmäinen sähkömusiikkiteos, kun Martti Vuorenjuuri toteutti kuunnelmasovituksensa Aldous Huxleyn antiutooppisesta romaanista Uljas uusi maailma.

Huxleyn pessimistinen romaani (1932, suom. 1944) on klassinen kuvaus tulevaisuuden totalitaarisesta yhteiskunnasta, johon ihmiset on sopeutettu jo lapsesta pitäen. Keskeinen sopeutuksen väline on "somaksi" kutsuttu onnellisuushuume. Kaikki muutokset uhkaavat järjestelmän tasapainoa ja ovat siksi pahasta.

Radioteatterin päällikkö Olavi Paavolainen halusi Uljaan uuden maailman ohjelmistoon vuodeksi 1958, jolloin teatteriosasto viettäisi 10-vuotisjuhliaan. Marja Rankkalan dramatisoimaan kuunnelmaan tilattiin elektronimusiikkia Vuorenjuurelta, joka musiikkitoimittajana oli perehtynyt genreen läheisesti matkoillaan mm. Darmstadtissa ja Kölnissä.

Elektronisesti synnytetyn musiikin tekeminen oli kuitenkin niin vaivalloista ja aikaa vievää, että Vuorenjuuri valitsi "akustiseen kompositioonsa" toisen tien. Kuunnelman kaikki tehosteäänet – helikopteria ja ambulanssia myöten – muokattiin näyttelijöiden puheesta nopeuksia muuttamalla, kaiu'uttamalla, nauhalenkeillä, päällekkäisellä kopioinnilla ja muilla konkreettisen musiikin menetelmillä.

Tuhkakupit ja tuolinjalat äänitaiteen apuna

"Tieteissarjakuvaksi" kutsuttua Uljasta uutta maailmaa työstettiin Ylen uudessa kuunnelmastudiossa Iirossa yhteensä 2,5 kuukautta, mutta kooste voitiin lopulta esittää vain studioon kootuille kutsuvieraille.

Kuunnelmayksikkö eli studio Iiro, TY6:n tehostetarkkaamo. Telefunken äänipöytä, vasemmalla 4 Telefunken M5 magnetofoneja ja oikealla 2 EMT 930 äänilevysoitinta. Tehostetarkkaamon ikkunoista näköyhteydet studioihin ja äänitarkkaamoon.
Uljas uusi maailma tehtiin vuonna 1955 valmistuneessa kuunnelmastudio Iirossa. Näkymä TY6:n tehostetarkkaamosta vuodelta 1974: Telefunken-äänipöytä, vasemmalla neljä Telefunkenin M5 magnetofonia ja oikealla kaksi EMT 930 -äänilevysoitinta. Ikkunoista näköyhteydet studioihin ja äänitarkkaamoon. Kuunnelmayksikkö eli studio Iiro, TY6:n tehostetarkkaamo. Telefunken äänipöytä, vasemmalla 4 Telefunken M5 magnetofoneja ja oikealla 2 EMT 930 äänilevysoitinta. Tehostetarkkaamon ikkunoista näköyhteydet studioihin ja äänitarkkaamoon. Kuva: Yle/Håkan Sandblom studiot,1974,Yle,kuunnelmat

Tekijänoikeusongelmien tähden ohjelman radiointi viivästyi aina maaliskuuhun 1966, jolloin lähetettiin myös Vuorenjuuren esittely työstään. "Laitteet oli improvisoitava niistä, mitä radiossa saatavilla oli", hän kertoo urakastaan.

"Useinkin tuhkakupit, kynät, tuolinjalat ja levysoittimet joutuivat magnetofonipatteriston lisälaitteiksi aiheuttaen suuria, vähintäänkin liikenteellisiä vaikeuksia minulle ja avustaville teknikoille."

"Uraauurtava merkkipaalu"

Aikanaan esitys sai paljon huomiota, joskin kritiikit olivat ristiriitaisia. Esimerkiksi säveltäjä ja kriitikko Seppo Nummi arveli, ettei lähinnä efektien varaan rakentunut kompositio kestäisi aikaa. Ilpo Saunio sen sijaan uskoi vuoden 1966 ensilähetystä arvioidessaan teoksen olevan "eräs niistä asioista, jotka 50-luvusta jäävät henkiin". Hän vertasi Uljasta uutta maailmaa Karlheinz Stockhausenin kuuluisaan sävellykseen Gesang der Jünglinge, joka myös käytti materiaalinaan muokattua ihmisääntä.

Äänitaiteilija ja musiikkihistorioitsija Petri Kuljuntausta luonnehti kuunnelmaa kirjassaan On/Off (2002) uraauurtavaksi merkkipaaluksi. "Se on ainutlaatuinen ja omintakeinen teos, joka täyttää Stockhausenin esittämän vaatimuksen uniikista nykymusiikkiteoksesta."

Uljas uusi maailma uusittiin vuoden 1966 huhtikuussa ja seuraavan kerran vuonna 1978. Teosta hyödynnettiin myös Ylen äänitarkkailijoiden koulutuksessa esimerkkinä äänenmuokkauksen ulottuvuuksista. Lars Svedberg ohjasi Rankkalan dramatisoinnista Radioteatterille uuden version vuonna 1988.

Radioteatterin näyttelijöitä 10-vuotistiedotustilaisuudessa 26.8.1958: vas. edessä Mai-Brit Heljo, takana Emma Väänänen, Hilkka Helinä, Aino Lehtimäki, Eija Inkeri, oikealla Reino Valkama.
Radioteatterin näyttelijöitä osaston juhlavuoden tiedotustilaisuudessa 26.8.1958: edessä vasemmalla Mai-Brit Heljo, takana Emma Väänänen, Hilkka Helinä, Aino Lehtimäki, Eija Inkeri, oikealla Reino Valkama. Radioteatterin näyttelijöitä 10-vuotistiedotustilaisuudessa 26.8.1958: vas. edessä Mai-Brit Heljo, takana Emma Väänänen, Hilkka Helinä, Aino Lehtimäki, Eija Inkeri, oikealla Reino Valkama. Kuva: Yle/Ruth Träskman Radioteatteri,Mai-Brit Heljo,Eija Inkeri,Hilkka Helinä,Emma Väänänen,Aino Lehtimäki,1958,näyttelijät

Artikkelin lähteenä on käytetty Petri Kuljuntaustan teosta On/Off. Eetteriäänistä sähkömusiikkiin (Like 2002).

Kommentit
  • Lasse Lehtisen kolumni: Nuoriso heräsi vaatimaan muutoksia maailmanmenoon

    Lasse Lehtinen kirjoittaa 1960-luvusta.

    Suomessa 1960-luvun nuoriso eli murrosaikaa. Nuoria oli aiempaa enemmän ja he olivat yhteiskunnallisesti tiedostavia ja koulutetumpia kuin ennen. Nuorisokulttuuri oli saapunut Suomeen. Kirjailija Lasse Lehtinen kirjoittaa kolumnissaan muun muassa sukupolvesta, joka halusi muuttaa maata ja maailmaa sekä vaikuttaa asenteisiin.

  • Kunnes kuolema heidät erottaa – Kotikadun kausi 13 on nyt Areenassa

    Kotikadun kausi 13 on nyt Areenassa.

    Kotikadun kausi 13 alkaa surullisissa tunnelmissa. Mäkimaiden perheessä läsnä on kuolema, hiipuva rakkaus ja rahaongelmat. Luotoloilla noustaan jaloilleen, iloitaan elämän ihmeistä ja rakennetaan tulevaisuutta. Kauden 13 lisäksi Areenassa on katsottavissa myös kaudet 1, 2 ja 12.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto

  • Lasse Lehtisen kolumni: Nuoriso heräsi vaatimaan muutoksia maailmanmenoon

    Lasse Lehtinen kirjoittaa 1960-luvusta.

    Suomessa 1960-luvun nuoriso eli murrosaikaa. Nuoria oli aiempaa enemmän ja he olivat yhteiskunnallisesti tiedostavia ja koulutetumpia kuin ennen. Nuorisokulttuuri oli saapunut Suomeen. Kirjailija Lasse Lehtinen kirjoittaa kolumnissaan muun muassa sukupolvesta, joka halusi muuttaa maata ja maailmaa sekä vaikuttaa asenteisiin.

  • Kunnes kuolema heidät erottaa – Kotikadun kausi 13 on nyt Areenassa

    Kotikadun kausi 13 on nyt Areenassa.

    Kotikadun kausi 13 alkaa surullisissa tunnelmissa. Mäkimaiden perheessä läsnä on kuolema, hiipuva rakkaus ja rahaongelmat. Luotoloilla noustaan jaloilleen, iloitaan elämän ihmeistä ja rakennetaan tulevaisuutta. Kauden 13 lisäksi Areenassa on katsottavissa myös kaudet 1, 2 ja 12.

  • Tehtaan varjossa – työläisnuorukaisen pyrkimys henkiseen kasvuun

    Toivo Pekkasen läpimurtoteos neliosaisena sarjana.

    Tehtaan varjossa on työläiskirjailijana tunnetun Toivo Pekkasen osin omaelämäkerrallisia aineksia sisältävään läpimurtoteokseen perustuva neliosainen tv-elokuva. Sisällissodan jälkeiseen aikaan sijoittuva romaani ilmestyi 1932.

  • Kapea vyötärö ja muhkea kellohelma – ompele itsellesi 1950-luvun mekko!

    Anna-Liisa Tiluksen mekon kaavat tässä artikkelissa.

    Maaseudulta maailmalle -ohjelman ensimmäisessä osassa Anna-Liisa Tiluksen yllä on pehmeästä villakankaasta tehty mekko. Tästä artikkelista löydät kaavat ja ohjeet 1950-luvun mukaisen mekon tekemiseen! Maaseudulta maailmalle -sarja Areenassa Anna-Liisa Tiluksen yllä nähtävä mekko on aito 1950-luvun vaate, joka löytyi Ylen puvustosta. Sen materiaalina on käytetty pehmeää villakangasta.

  • Lasse Lehtisen kolumni: Varttituntini kommunistina

    Lasse Lehtinen kirjoittaa Kekkosen ajan alkuvuosista.

    Kirjailija Lasse Lehtisen lapsuus- ja nuoruusvuosien suuria merkkipaaluja ovat olleet yleislakko ja Urho Kekkosen valinta tasavallan presidentiksi vuonna 1956. Lehtisen ensimmäinen poliittinen herääminen tapahtui juuri yleislakon aikaan, mutta myös Urho Kekkosen valinta presidentiksi osaltaan ravisteli nuorukaisen yhteiskunnallisia vaistoja esiin.

  • Elävä arkisto tammikuussa

    Tammikuisia aiheita Elävän arkiston tarjonnassa.

    Juhlat on juhlittu ja lahjakirjat luettu, härkäviikot edessä. Päivä sentään alkaa pidetä. Kun kinkkua on sulateltu raikkaassa talvisäässä, on hyvästi aikaa syventyä Elävän arkiston runsaaseen tarjontaan, josta tammikuussakin löytyy paljon tietoa ja viihdykettä. Draamaa Tammikuu tarjoaa tuhdin paketin toivottua klassikkodraamaa, kun 14.1.