Hyppää pääsisältöön

Jo äänitykset antavat lupauksen ainutlaatuisesta ja hauskasta kuunnelmasarjasta

Mä halusin olla Suffragetti -musikaalikomedian naisten ryhmäkuva. Taustalla piirretty kaupunkigrafiikka.
Mä halusin olla Suffragetti -musikaalikomedian naisten ryhmäkuva. Taustalla piirretty kaupunkigrafiikka. Kuva: Yle / Anne Hämäläinen & Johanna Kannasmaa, kokoonpano Tuuli Laukkanen mä halusin olla suffragetti

Maija Vilkkumaan sanoittama, säveltämä ja käsikirjoittama Mä halusin olla suffragetti -musikaalikomedia valloittaa radion 3.7. alkaen! Jokainen sarjan työryhmästä kehuu poikkeuksellisen formaatin uskomatonta yhteistyötä ja onnistunutta castingia, millä oli valtava vaikutus niin pop-musikaalin tekemiseen kuin lopputulokseenkin. Miten ilmapiiristä tuli niin hyvä?

Aloitimme castingin pyörittelyn jo ensimmäisissä palavereissa Maija Vilkkumaan ja tuottaja Erja Manton kanssa. Oli hieno fiilis, kun lähtökohtaisesti meillä kaikilla oli samanlaiset ajatukset hahmoista ja sitä kautta näyttelijöistä”, ohjaaja Mika Kurvinen kertoo.

Myös Erja Manto toteaa, että näyttelijöiden kasaamisessa on ollut iso työ ja he käyttivät siihen tietoisesti paljon aikaa. “Haimme rooleihin juuri oikeita tyyppejä; ihmisiä, joiden huumorintaju olisi tietynlainen ja joiden täytyy osata myös laulaa”, tuottaja avaa ja kertoo, ettei tehtävä ollut helppo, sillä laulamisen lisäksi kriteereitä oli paljon. “Yksi rajoittava tekijä oli aikataulu, mikä on viime kädessä ratkaiseva tekijä. Näyttelijämme ovat suositumpaa sakkia, heillä on muutakin elämää”, Erja naurahtaa.

Taisto Oksanen ja Niina Koponen näyttelevät kaikki sarjan pikkuroolit. Kurvinen, Manto ja Vilkkumaa tekivät ratkaisun, joka edesauttaa työtä positiivisesti niin ajallisesti kuin henkisesti, koska tiimi pysyy samana ja siten tiiviinä.

Popmusikaalissa esiintyvät Oksasen ja Koposen lisäksi Anna-Riikka Rajanen, Juha Pulli, Vuokko Hovatta, Erkki Saarela, Sara Melleri, Juho Milonoff, Elsa Saisio, Leo Honkonen ja Anna-Maija Tuokko, joka teki samaan aikaan äänityksien kanssa ohjelmaa Tanssii tähtien kanssa.

Onneksi meillä oli älyttömän kiva porukka ja kuunnelmasarjaa hirveän mukava tehdä, ettei kertaakaan ottanut päähän, kun joutui maanantaiaamuna kahdeksalta töihin. Suora lähetys on kuitenkin iso puristus ja tanssiharjoitukset veivät aikaa”, Tuokko muistelee.

Kaikki tietävät, että kiire on aina, mutta jokainen pisti kympillä tuulemaan ja töitä tehtiin paljon – silloin tulee myös valmista.― Erja Manto

Työryhmä on ollut suuri ja aikataulu tiukka, joten tuottajan hallussa oli paksut narut, joista pidellä. Tehtävään Manto on saanut paljon apua tuotantokoordinaattori Laura Jaakkolalta. Pop-musikaalia on tehty noin vuoden päivät ja siinä ajassa on saatu paljon aikaan. Koko työryhmä on ollut Manton mukaan valtavan innoissaan ja hän kokee, että se on saanut myös pyörät pyörimään. “Joka ikistä puvuston ja maskin ihmistä myöten meillä on ollut suotuisa ilmapiiri koko ajan. Kaikki ovat jaksaneet joustaa ja olla niin käsittämättömän ahkeria”, Erja kiittelee pyyteettömästi.

Manto jatkaa, kuinka poikkeuksellista oli, että he onnistuivat castingissä niin, että ihmisten kemiat toimivat erinomaisesti yhteen ja äänityksissä oli koko ajan hyvä tunnelma. “Kaikki tietävät, että kiire on aina, mutta jokainen pisti kympillä tuulemaan ja töitä tehtiin paljon – silloin tulee myös valmista.

Anna-Riikka Rajanen kertoo, että kohtauksia tehtiin vauhdilla, mutta tekstin ennakkolukuun panostettiin ja käytettiin tavallista enemmän aikaa, mikä on edesauttanut sitä, että äänityksissä näytteleminen on ollut hänen mielestään helpompaa ja vielä siellä on syntynyt herkullisia tilanteita vaivattomasti. “Maijalla oli mielessään jo melko valmis maailma ja hän kirjoitti myös dialogia ennakkoon. Teksti on ollut aika valmista, kun olemme alkaneet sitä äänittämään”, Rajanen selventää.

Maijan tekemä käsikirjoitus on täynnä rakkautta, huumoria, surua, ihmissuhteiden solmuja; tunteiden skaala on laaja. Huumorin kautta vakaviakin aiheita voi käsitellä ilman sormen heristelyä”, kuunnelmasarjan ohjaaja Mika Kurvinen sanoo. Hän kertoo, että yhteistyö Maijan kanssa on alusta asti ollut erittäin helppoa, koska he löysivät yhteisen sävelen musikaalin tyylistä helposti ja saivat toistensa luottamuksen nopeasti.

Mika toteaa, että suurin työ on tehty ehdottomasti käsikirjoitusvaiheessa. “Sanoisin, että Maijan työmäärä on ollut valtaisa, 40 biisiä ja Sinuhen verran tekstiä. Oma työni on lähinnä leikkiä studiolla näyttelijöiden kanssa. On helppo ohjata tekstiä, joka perustuu oikeisiin havaintoihin ja elää jo paperilla omaa elämäänsä”, Kurvinen kuvailee ohjaustyötään.

Maija on tehnyt hypyn draaman kirjoittamisen puolelle, enkä ole kuullut, että kukaan olisi tehnyt sitä noin suvereenisti.― Juho Milonoff

Näyttelijä Juho Milonoff toteaa, kuinka erityistä on, että Suomen yksi merkittävimmistä pop-muusikoista on sanoittanut, säveltänyt ja käsikirjoittanut koko musikaalin. “Maija on tehnyt hypyn draaman kirjoittamisen puolelle, enkä ole kuullut, että kukaan olisi tehnyt sitä noin suvereenisti”, Milonoff kehuu.

Erja Manto kertoo, että näyttelijät ja koko työryhmä innostui Vilkkumaan tekstistä. Hän selittää, että kirjoitetut hahmot ovat vapaita ja kevyitä olematta kuitenkaan pinnallisia, sillä musikaalissa käsitellään oikeita asioita ja ihmisten todellista elämää. “Päähenkilö Anni on keskushenkilö, jolle kaikki ikään kuin tapahtuu. Jokainen hahmo on karaktääri ja kaikki kohtaukset niin lämpimiä ja käsitelty isolla ymmärryksellä. Musikaali saa aikaan tunteita ja kauhean hauska se myös on”, Manto avaa.

Annin näyttelijä Anna-Maija Tuokko kuvaa kuunnelmasarjan tarinaa kasvutarinaksi. “Anni on kaksikymppinen nuori neito, joka joutuu ottamaan vastuun omasta elämästään musikaalin aikana. Hän asuu isoisänsä jugend-asunnossa ja on hieman kyseenalaisessa parisuhteessa naimisissa olevan miehen kanssa. Tarina alkaa siitä, kun isoisä sanoo, että Annin täytyy ruveta tekemään nyt oikeita töitä”, Tuokko paljastaa.

Anna-Riikka Rajanen kertoo, että musikaalissa on asioita, jotka ovat sopivalla tavalla vinksallaan ja että teksti on hänen mielestään älykästä. Tyylilaji vaikuttaa siihen, mille kuunnelmassa nauretaan ja mille saa nauraa.

Kaikkien työproggisten pitäisi olla tällaisia!― Anna-Riikka Rajanen

Erja Mantoa on jännittänyt tuotannon aikana vain kerran: ihka ensimmäiset isot lukuharjoitukset mietityttivät, mutta hän tiesi heti silloin, että nyt osui ja upposi. Lukuharjoitus venyi usean tunnin mittaiseksi. “Ihmisten into lukea jaksoja yhä uudelleen, vaikka kello kävi ja olimme olleet studiolla tuntikaupalla. Aina vaan katsottiin kelloa, että vielä ehtii yhden ja kaikkia kiinnosti, mitä heille seuraavaksi tapahtuu”, Manto selostaa nauraen ja kertoo leiponeensa lukuharjoituksiin sipulipiirakan – lieneekö siinä salaisuus onnistuneeseen tuotantoon.

Ihmiset istuvat pöydän ympärillä, pöydällä papereita ja kannettavia tietokoneita.
Ensimmäiset lukuharjoitukset Ihmiset istuvat pöydän ympärillä, pöydällä papereita ja kannettavia tietokoneita. suffragetti-musikaali
Musikaalikomedian värikäs ryhmäkuva
Kaikki musikaalikomedian päähenkilöt Musikaalikomedian värikäs ryhmäkuva Kuva: Yle / Anne Hämäläinen, Johanna Kannasmaa & Ilmari Fabritius, kokoonpano Tuuli Laukkanen

"Tyyliltään Mä halusin olla Suffragetti on kohotettua realismia ja rytmiltään nopea. Sanoisin, että tämän musikaalin tapauksessa musiikkivideo-taustastani voi olla hyötyä oikean rytmin löytymisessä”, ohjaaja Mika Kurvinen kuvailee. Kurvinen kertoo, että kuunnelmien tekeminen perustuu äänimaiseman luomiseen. Kuulijalle täytyy piirtyä kohtauksesta ymmärrettävä mielikuva, jotta tarinaa on helppo seurata.

Näyttelijät Tuokko, Rajanen ja Milonoff kehuvat Mikan tekemää työtä ohjaajana. He kertovat Mikan tehneen hienosti teräviä havaintoja Maijan kirjoittaman käsikirjoituksen pohjalta ja luoneen positiivisen, innostavan ilmapiirin. Rajanen kertoo, kuinka Mika antoi näyttelijöille tilaa roolihenkilöidensä kanssa ja työsti heiltä toisinaan improvisaatio-osuuksia – näin äänityksissä säilyi vapaa ote ja ilmapiiri. “Kaikkien työproggisten pitäisi olla tällaisia. Nautin omasta työstäni aina ja on suuri etuoikeus tehdä töitä positiivisessa ilmapiirissä, mutta tässä erityisesti naurun määrä, ilo ja tietyllä tavalla vaivattomuus oli erityistä”, Anna-Riikka kuvailee.

Maija on tehnyt käsikirjoituksessa tarkkoja havaintoja ajastamme, maailmasta ja ihmisistä, mutta kuunnelma lupaa Vilkkumaalta myös uutta musiikkia: 20 uutta, kuunnelmasarjaa varten tehtyä kappaletta.

Onhan sitä tullut aikaisemminkin lauleskeltua, mutta ei näin professionaalisesti. Aikaisempiin projekteihin verrattuna tässä oli uusi tilanne mennä ammattistudioon, jossa laulaa Maija Vilkkumaan täydellisen sävelkorvan alaisuudessa. Se asetti tiettyjä paineita ja riman suhteellisen korkealle. Vielä, kun rimat, jotka itselleen on asettanut ylittää, niin ollaan jo maalissa”, Milonoff innostuu ja muutkin kertovat, kuinka vaikuttavaa ja opettavaista oli tehdä töitä huippuammattilaisten kanssa studiolla.

Modernilla twistillä varustettu radiomusikaali lupaa jotakin uutta ja erilaista kuunneltavaa niin Maija Vilkkumaan faneille, kuunnelmien suurkuluttajille kuin kaikille siltä väliltä. “Kuulija voi odottaa ihanaa Maija Vilkkumaa -musiikkia sekä repäiseviä ja hauskoja hetkiä saunan lämmityksen aikaan”, Manto vakuuttaa.

Maija Vilkkumaa katsoo käsiensä välistä hymyillen kameraan.
Käsikirjoittaja-säveltäjä-sanoittaja Maija Vilkkumaa Maija Vilkkumaa katsoo käsiensä välistä hymyillen kameraan. Kuva: Yle / Anne Hämäläinen & Johanna Kannasmaa Maija Vilkkumaa

Maija Vilkkumaan sanoittama, säveltämä ja käsikirjoittama Mä halusin olla suffragetti valloittaa radion 3.7. alkaen. Sarja tulee joka arki-ilta Yle Radio Suomessa klo 17.35 ja jaksot on kuunneltavissa myös Areenassa.

Lue Maijan ajatukset musikaalikomedian alkutaipaleelta: "En osannut edes unelmoida, että pääsisin kirjoittamaan musikaalia".

Katso video musikaalikomedian äänityksistä:

Näyttelijät: Anna-Maija Tuokko, Anna-Riikka Rajanen, Taisto Oksanen, Niina Koponen, Juha Pulli, Vuokko Hovatta, Erkki Saarela, Sara Melleri, Juho Milonoff, Elsa Saisio, Leo Honkonen

Käsikirjoittaja-sanoittaja-säveltäjä: Maija Vilkkumaa, ohjaaja: Mika Kurvinen, tuottaja: Erja Manto, tuotantokoordinaattori: Laura Jaakkola, äänisuunnittelu: Anders Wiksten, konsepti: Juha-Pekka Hotinen, making of video: Teemu Saarinen

Nainen, Erja Manto hymyilee kameralle ikkunan edessä.
Tuottaja Erja Manto Nainen, Erja Manto hymyilee kameralle ikkunan edessä. Kuva: Yle/Ilmari Fabritius yle draama
Mika Kurvinen katsoo kameraan.
Ohjaaja Mika Kurvinen Mika Kurvinen katsoo kameraan. Kuva: Yle / Jyrki Valkama Mika Kurvinen