Hyppää pääsisältöön

Yle vastaa: Ylen heikentäminen ei ole suomalaisten etu

Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä
Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä yle vastaa

Julkaisemme Ylestä lehdille lähetettyjä kirjoituksia, vastineita ja oikaisuja. Tämä vastine on julkaistu Savon Sanomissa 7.7.2017.

Savon Sanomat kirjoittaa, että moni tiedotusväline uhkaa tukehtua kuoliaaksi, kun Yle-verolla rahoitettu Yleisradio imee happea ympäriltään kaikkialla Suomessa.

Ihmiset käyttävät mediaa uusin tavoin kaikkialla maailmassa.​ Siksi myös tiedonvälityksen painopiste on siirtynyt ja siirtyy jatkuvasti verkkoon. Ja siksi myös Ylen on palveltava suomalaisia verkossa.

Savon Sanomat nostaa 26.6. pääkirjoituksessaan esiin usein toistetun väitteen, että Ylen sisällöt verkossa ajavat muut mediayhtiöt Suomessa ahtaalle.

Kotimaisista medioista ylivoimaisesti suurimmat kävijämäärät verkossa on iltapäivälehdillä, jotka tarjoavat uutisensa ilmaiseksi. Eniten suomalaiset viettävät verkossa aikaa nimenomaan globaalien suuryritysten palvelujen parissa.​ Sosiaalinen media kuten Facebook ja YouTube vie leijonanosan suomalaisten verkossa käyttämästä ajasta.

Savon Sanomat viittaa tuoreeseen Reuters-instituutin Uutismedia verkossa -tutkimukseen. Se kertoo, että maksuhalukkuus uutisista ei ole Suomessa kasvanut. Se kertoo myös, että Yleä seuraava maksaa todennäköisemmin toisen välineen uutisista kuin se, joka ei seuraa Ylen uutisia. Samoilla linjoilla oli keväinen Tampereen yliopiston selvitys, jonka mukaan julkisen palvelun verkkouutisten seuraaminen näyttää lisäävän myös verkkouutisista maksamista.

Reuters-raportin mukaan maksuhalukkuus uutisista kasvaisi, jos nykyistä useammat kokisivat uutiset itselleen relevanteiksi ja tärkeiksi.

Eduskunta on säätänyt Ylen julkisen palvelun tehtävästä Yle-laissa. Ylen tehtävä määritellään yhteiskunnan ja kansalaisten tarpeista käsin – ei suhteessa kaupallisten toimijoiden markkinaan.

Yle tavoittaa joka päivä kolme neljästä suomalaisesta ja Yle koetaan tärkeäksi yhteiskunnassa. Ylen heikentäminen ei ole suomalaisten etu. Sekä suomalaisten että media-alan etu on tarjonnan monimuotoisuus, ei julkisen palvelun ahtaat pilttuut tai tiukka säännöstely.

Gunilla Ohls
strategiajohtaja, Yle

Lue myös - yle.fi:stä poimittua